• Anonym (TS)

Hur uppstår en infektion av finne??

Hej!

Hur och när uppstår en infektion av en finne? Alltså om huden blir infekterad och svullen. Är det när man försöker klämma en finne som inte går att klämma? Eller att man klämmer en finne med smutsiga fingrar och inte rengör?

• Svar på tråden Hur uppstår en infektion av finne??
  • Nyfikna72

Oftast beror det på att man klämmer på fel sätt, dvs du trycker finnens innehåll inåt i huden. Därför säger man att man ska undvika att klämma dem helt just för risken att det blir fel. Har man otur så stannar det inte ens vid en liten infektion utan man kan bli rejält sjuk dessutom. Egentligen räcker det ju med att man pillar loss det hårda yttre på finnen så den kan trycka ut gojan av sig själv. Stor och röd blir den ju just när den är tät och växer.

• Anonym (TS)
    Nyfikna72 skrev 2015-04-11 11:04:23 följande:

Oftast beror det på att man klämmer på fel sätt, dvs du trycker finnens innehåll inåt i huden. Därför säger man att man ska undvika att klämma dem helt just för risken att det blir fel. Har man otur så stannar det inte ens vid en liten infektion utan man kan bli rejält sjuk dessutom. Egentligen räcker det ju med att man pillar loss det hårda yttre på finnen så den kan trycka ut gojan av sig själv. Stor och röd blir den ju just när den är tät och växer.

Hur vet man om man klämt en finne inåt? Min ser likadan ut som tidigare, liten gul prick.
  • Nyfikna72

Nä det vet man nog inte, oftast händer det ju inget men det kan ju som sagt bli infekterat och om man har otur väldigt infekterat..........därför ska man ju som sagt undvika det. Bättre då att göra som jag skrev och låta dem kunna ventilera sig, då torkar de ut ganska fort av sig själva.

• Anonym (TS)
    Nyfikna72 skrev 2015-04-11 11:39:52 följande:

Nä det vet man nog inte, oftast händer det ju inget men det kan ju som sagt bli infekterat och om man har otur väldigt infekterat..........därför ska man ju som sagt undvika det. Bättre då att göra som jag skrev och låta dem kunna ventilera sig, då torkar de ut ganska fort av sig själva.

Okej! Jag var dock väldigt nogrann när jag försökte klämma finnen. Jag dränkte två bomullstopsar i Alsolsprit och sedan försiktigt försökte klämma, tryckte lite grann, men tog inte i allt vad jag kunde. Därefter tog jag en typ av punktbehandling på finnen. Dock klämdes den aldrig.

Behöver jag vara orolig tro?
  • Anonym (M)

En finne kan ju bli infekterad och löpa amok av sig själv, beror väl på talgproduktionen, fast det var kanske inte det som avsågs här?

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2015-04-11 12:04:46 följande:

En finne kan ju bli infekterad och löpa amok av sig själv, beror väl på talgproduktionen, fast det var kanske inte det som avsågs här?

Det jag undrar är hur man får en infektion pga av en finne. Alltså tex. om det är innehållet i finnen som skapar en infektion i kroppen (så att exempelvis en stor del av ansiktet svullnar upp) eller om det beror på att man inte gör rent såret riktigt, klämmer finnen med smutsiga fingrar.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-11 12:09:05 följande:

Det jag undrar är hur man får en infektion pga av en finne. Alltså tex. om det är innehållet i finnen som skapar en infektion i kroppen (så att exempelvis en stor del av ansiktet svullnar upp) eller om det beror på att man inte gör rent såret riktigt, klämmer finnen med smutsiga fingrar.

Jag hade en period finnar som blev gigantiska, men då var det ju inte först en liten mogen finne som sen blev infekterad och stor utan en finne som bara växte och växte. Jag fick inget riktigt svar på varför mer än talgproduktionen och en del blir så. Det var inget jag gjorde utan plötsligt var jag väldigt infektionskänslig. Jag gick på en lång penicillinkur men så fort jag slutade med den kom problemet tillbaka. Sen slutade det bara tvärt av sig själv (peppar peppar).

Men det var nog nåt annat än det du frågade efter.
Svar på tråden Hur uppstår en infektion av finne??