Rädd för vad som väntar...
Hej kära du, jag var PRECIS som du inför vår första behandling men OROA DIG INTE!! Jag var skräckslagen med sjukhusfobi, livrädd för sprutor och all typ av smärta. Jag var så rädd så jag vågade inte ens göra som du - gå in och ta reda på vad jag hade att vänta mig. Istället förberedde jag mig på något som jag trodde var likvärdigt med en cancerbehandling (alla talade ju om hur tufft det var). Ändå hade jag bestämt att jag ville göra det, tänkte att jag väl fick ta det som det kom. Vårt första möte på RMC i Malmö blev dock en katastrof, när jag sa hur rädd och orolig jag var nekade läkaren oss behandling (utan att ta reda på exakt VAD jag var rädd för). Det blev ett stort bråk men till sist valde vi att bekosta vår behandling själva på Öresundskliniken. Och då vände det. Sköterskan där frågade förvånat vad det var som jag var så orolig för med själva behandlingen, och försäkrade att den brukade inte vara några problem.
"Men alla säger ju att det är så jobbigt - är det inte fruktansvärt smärtsamt och hemskt?" sa jag ynkligt. Då förklarade hon att det var väntan EFTERÅT som kunde upplevas som tuff, själva behandlingen brukade de flesta inte klaga så mycket över. Och jag lovar dig - det var inte alls farligt! Jag har nu gått igenom fyra fullskaliga IVF plus två frys. Sprutorna är inte alls farliga, svider lite efteråt bara men jag ber min sambo ge mig dem så jag inte ska se dem och stirra upp mig, ägguttaget som många oroar sig över har i regel inte känts alls (jag har bett om dormikum eller lätt sömnmedel så känns det som en minut istället för tjugo) och efteråt har jag haft lite ont i magen men inte farligt, embryoåterförandet tycker dock just jag är jobbigt men de flesta har inga problem med det. Så försök att inte oroa dig - om någon som jag klarade det klarar alla det! Bemötandet inom kliniken är dock enormt viktigt och vi har aldrig ångrat att vi gick över till Curaöresund för de har varit oerhört förstående och varma mot oss där och det tror jag de är på de flesta ställen. Många privatklinker har inte samma sjukhuskänsla heller. Lycka till!