• moii

Rädd för vad som väntar...

Jag har visserligen inte varit rädd innan för sprutor eller sjukhus eller så, men jag har gjort 6 hormonstimuleringar och 5 ÄP och 3 ET. Det är jättekonstigt i början, " jaha här sitter jag och sprutar mig själv", men det gör varken ont eller känns nåt särskilt att ge sig sprutor.

Det svåraste skulle jag faktiskt inte säga är behandlingarna utan oron. Oron för att man inte ska få äggblåsor, för att äggen inte ska befruktas eller växa eller överleva som embryo osv osv. Och sedan väntan på att bli gravid, på att göra VUL på att veta att det inte blir missfall. Det är det jobbigaste med hela ivf-cirkusen tycker jag.

Äggplock känns, men man får smärtstillande så det gör inte så ont. Och efteråt är man öm. Sist kändes inte ens ET och att gå på gynbesök som jag tidigare avskytt, bekommer mig inte. Jag tycker att det är lite skönt med nån som kollar att allt är ok snarare .

Det låter konstigt säkert men man vänjer sug. Man vänjer sig vid att må lite illa ibland pga hormoner och att känna efter, men jag har slutat att "gå in så mycket i det" det gör att jag mår sämre. Man kan grotta in sig och tycka synd om sig själv, men man mår inte bättre av det, försök att göra saker du mår bra av i stället och ta långpromenader och sånt. Det tror jag funkar bra för väldigt många :)

• moii
    fröken fegis skrev 2015-04-27 20:46:14 följande:

Då hinner du kanske precis! Man börjar med nässprayen en vecka FÖRE förväntad mens. :)

Hej fast det är lite olika hur man gör med spraystart, jag har både börjat på 1a dagen i cykeln och på dag 18 samt 21 så det beror nog på dels hur lång cykel man har samt Amhvärde och lite annat.

Jag tror även att det hänger ihop med ålder men jag är inte säker :)
  • moii
    Krishna skrev 2015-04-14 13:47:15 följande:

Oj är en cirkus det där som jag inte alls är insatt i. Läkaren som vi pratade med sa att jag då skulle börja med nässpray. Jag har läst mig till att det är den långa metoden, så en spruta om dagen då.

Jag har tänkt på en sak, kanske du har svaret på, att eftersom jag har normala värden, såg bra ut i livmodern och äggstockarna, regelbunden mens. Finns det ingen metod som endast tar fram de bra spermierna och sen sprutar in dom i mig vid ägglossning? Utan att plocka ut äggen först ur mig.

Vi kanske får ett svar på det vid ivf-mötet :)

Ska ni inte göra icsi? Man tar och injicerar en spermie som ser bra ut i ett bra ägg?
Svar på tråden Rädd för vad som väntar...