• pink lily

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Snälla, är det någon som är färdig, så att säga, som har Intralipidpåsar över till en som bråttom behöver fler, betalar givetvis. Hoppas att ni inte har något emot att jag tittar in från Atentråden ... Grattis till alla er som kommit så långt! Härligt :)

• pink lily

Hej nu flyttar jag hit, hej igen kompisar från tidigare trådar!

Gravid, i alla fall i förra veckan. Nu blöder och lågt progesteron, men hittade jättemånga bra tips på åtgärder i denna tråden. Vet inte om allt är för sent, det lär ul nästa vecka visa. Men nu åker det in fler vaggisar o ingen fiskolja eller så mkt avokado och mandelsmör som jag tryckt i mig (fulla med e-vitamin).

Jag är helt grön som gravid och försöker läsa ikapp som dagarna går, medan jag vilar och vilar. Känner mig lite lugnare när jag kan få tips här, håller tummarna de kan hjälpa mig också :)

• pink lily

PS. Tar progesteron: utrogestan 200mg i vaggisar tre ggr om dagen och Duphaston oralt 10 mg morgon och kväll. Om jag nu ska öka utrogestan, hur fördelar jag ökningen bäst? Och, tycker ni jag ska öka till 800 mg/dag först, eller öka mer o sedan dra ner istället. Vet att man inte kan minska progesteron hur som helst.

• pink lily

Fortsätter läcka rosa-beige/ljusbrun vätska från underlivet. Glad så länge det inte är rött mer, men har haft det så snart 3 veckor, är det bara jag som har konstant rikliga spottings, går in i vecka 7 nästa vecka...

Ivfkliniken vill att jag ska göra UL nästa vecka - vecka 7 - för att lyssna efter hjärtljud. Svårt få till det så tidigt, men visst jag vill också ha hjärtljud efter mina blödningar. Sjukhuset säger vecka 11, VC vecka 18. Hittat privat klinik som kan göra sk viabilitetsscanning efter hjärta och embryostorlek vecka 8 som tidigast. Hur tidigt har ni fått konstaterat hjärtljud, och ffa var någonstans då många säger inte lönt göra UL vecka 7. Försöker läsa mig till info och argument på internet men är rätt mkt oenighet kring när man ska lyssna efter hjärta.

• pink lily

Tack för svar ang kontroll av hjärta. Förstår nu att ivfkliniken menar VUL.

De säger att jag som tidigast ska boka "ultrasound examination" 14 dgr efter positivt gravtest. Det är 14 dagar på månd. Ivfkliniken säger också att måndag motsvarar början på vecka 7 i en graviditet, ( nästa vecka är alltså v 6+x antal dagar, om jag fattat rätt hur man räknar. Är helt grön på detta området!)

Jag sitter i en knepig situation när det gäller det här VUL. Har dragits med UVI sedan ET. Varken Dr D el ivfkliniken vill att jag ska ta ytterligare antibiotika innan graviditeten har kommit in i en säkrare fas. Istället ska jag dricka 3 L om dagen, puh, gissa om jag springer på toa! Jag som blivit ordin. sängläge ... Har faktiskt fått skaffa potta till nätterna.

Hursomhelst, vill jag undvika VUL då jag är livrädd för att de elaka UVIbakterierna ska råka följa med upp vid ett VUL. Har gjort ett VUL redan på gynakuten efter en blödning med klumpar, o haft ångest över bakterierna redan då.

Hittat en privat ULklinik som säger de kan göra viabilitetsscanning från utsidan av magen i veckorna 8-11. Då jag är smal med mkt lite underhudsfett o inte har samlat på mig vätska trots 20mg kortison, så hoppas jag att en sådan undersökning ska fungera. Om jag fattat rätt så blir det i så fall inte nästa vecka, utan veckan därefter, som då är min vecka 8 (dvs v7+x antal dagar). Jag är nog beredd att vänta tills dess i så fall. Får gå efter blodproven tills dess.

• pink lily

Åh, jag har så många frågor ...

Två till kommer här.

1. Ivfkliniken säger att jag ska sluta med östrogen 3dagar efter konstaterad hjärtaktivitet hos embryot. De säger att jag ska göra VUL i vecka 7 för att konstatera hjärtaktivitet. Det betyder ju att jag ska sluta med östrogen redan v 6+x antal dagar ju. Det låter fruktansvärt tidigt tycker jag! Läste att redan47 blev ordin att sluta med östrogen v 8, och att andra tyckte det var väldigt tidigt. Slutade du i v 8? Och, när slutade ni andra med östrogen? Jag har ju haft röda blödningar vid flera tillfällen, och har konstant rosa-bruna spottings.

2. Någon som kan tipsa om en mvc i Lundaområdet som är vana vid högriskgrav och ställer upp på täta kontroller och remisser till specmvc på sjukhuset. Kan bara komma dit på undersökningar via remiss fr vanlig mvc.

Jag har rätt många faktorer att beakta, ED, hög ålder, Rh neg m 50%chans till Rh pos foster, på gränsen t underviktig, tål ej gluten el mejerivaror, UVI som verkar svårbotad, immunbehandling, risk f ärftl faktor för preeklampsi, ja det är en massa ... Känns som jag behöver hitta ett ställe som är mer än bara basic ... Otroligt tacksam för tips!

• pink lily

Tack för svar redan47!

Gjorde 2 urinodlingar före ET som visade på bakterier, gick därför två antibiotikakurer före ET. Testade om ett par efter ET o bakterierna var fortfarande kvar. Det finns två sorters antibiotika som biter på bakterierna jag har enligt testlabbet. Den ena har jag testat två ggr före ET utan att den hjälpt. Den är inte så bra att ta när gravid. Nu även läst om dem som fått missfall av den. Den andra sortens antibiotika har jag tagit för något år sedan o jag fick då en allergisk reaktion. Ska man våga trigga en immunreaktion, kanske förgäves om den medicinen inte heller hjälper? Läkarna tror att det är kortisonet o progesteronet som gör att antibiotikan inte tar/att bakterierna kan bita sig kvar. Känns verkligen som jag sitter i en rävsax. Enl Dr D är detta ännu ett symptom på trilskande immunförsvar.... Men ska göra om odling nu i veckan tänker jag.

• pink lily

JZ79, rätt. Men det är läkarna på ivfkliniken i Tjeckien som sagt detta, och deras ord väger lätt inom svensk sjukvård. Blir inga remisser på det ... Dilemmat att söka sig utomlands. Du har rätt, dags att skriva in sig på en mvc och ta det den vägen. Min gyn har gjort kontroller åt mig under ivfen, men vägrar ta del av behandlingen säger hen. Man är ganska utlämnad åt sig själv i vår situation, mvc verkar vara lösningen. Hittat riktlinjer för andra landsting ang. mödravård vid ÄD, men inte mitt eget. Men det duger väl att hänvisa till vad andra erbjuder kanske.

Swede, strikt sängläge som du har är ju inte vad de menar för mig. Men " bedrest" tiils konstaterat hjärtljud. Verkar inte som jag kan vara igång särskilt mkt utan att trigga röda blödningar. Ivfkliniken vill väl vara på säkra sidan. Vi har badrummet i källaren, och jag märker att om jag ransonerar trappgåendet så kommer det mindre spottings och drar mindre i magen. Förra blödningen kom när jag lyfte lätt, men lite snett. Kände hur det drog till. Räckte för röd blödning. Igår räckte det att jag vände överkroppen om hastigt och sträckte mig i ena sidan av magen, sedan blev musklerna alldeles spända och och drog o pulserade och sedan kom det rött blod. Är slemhinnan verkligen så ömtålig att den reagerar på magmusklerna?!

Ett problem numera är att varje gång jag varit iväg och tagit blodprover på fm och gjort ett par lätta, korta ärenden på vägen hem så har jag varit supertrött när jag kommit hem (fastän jag tagit det lugnt o undviker trappor etc), och sedan har det kommit rinnande rött blod på kvällen/natten.

Ivfläkarna har även sagt att dricka mkt hjälper vid blödning, och det verkar faktiskt stämma. Det är mitt tips vid blödning, drick 3 liter ljummet/varmt vatten :)

• pink lily

Weeme, TyckOmMig, så underbart fantastiskt!

Håller med, har hela tiden känt sån enorm tacksamhet gentemot donatorerna. Hade jag kunnat skulle jag gjort detsamma!

JZ79, håller tummarna för att livliga pyre fortsätter busa o växa. Så roligt att läsa om andras framsteg :)

Här har vi immunattack ... Skit. Akutdropp, sedan ta om alla prover i nästa vecka. Prog bara stigit till 48nmol trots större progdos :( Hcg inte dubblats lika fort som tidigare ... Tvetydiga provsvar alltså. UL i slutet i nästa vecka, o redan inatt drömde jag mardröm om UL.

En stor fråga:

Bävar inför jul-nyår om förhoppningsvis fortf gravid då. Hur har ni som varit gravida tidigare (el kommer att vara det) över jul-nyår löst det med blodprover och IL-dropp då? Sverige stänger ju ner 24/12-6/1. Som vi vet här är ju svensk sjukhusvård ingen hjälp för oss ang immunförsvaret, de ger inte IL-dropp och hjälper inte med FBC prov bara för att "man vill" det. Känner panik ... Slänger ut frågan till alla som kan komma med tips o erfarenheter.

• pink lily

Niki74, ja blödningar är ett gissel. Jag fick inte minska något alls av de blodförtunnande heller. Kändes som var fast i sängen, kunde knappt gå i trappan till toan utan att blöda. Jag vvände mig till slut till min akup som jag gått till länge. Fick bl a ett par punkter att stimulera för att stärka mig, inte för att stoppa blödningarna eg, På andra dagen slutade det. Nu bara kommit lite beige spottings senaste dagarna. Underbart, känner mig mkt piggare o kan göra mer uppe. Annars kan jag bara tipsa om att dricka massor av ljummet el varmt vatten, då blir slemhinnorna mindre sköra. Och, dricka c-vitamin brustablett vilket stärker väggarna i små blodkärlen. Ät sådant som ger livskraft o energi också, t ex kok och drick buljong på märgben. Det gör susen för energin och ersätter järnet du förlorar i blödningarna. Ja, och så var det immunattacken också ... Blä! Lycka till på VUL! Jag ska också nästa vecka, så fruktansvärt nervös för det.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus