• Kattflickan

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

pink lily skrev 2016-02-14 21:50:24 följande:
    Ja, jag bör sluta med progtillskott nu, men då haft progbrist lång tid före ivfen och tagit progtillskott då också så är jag väl extra nojig över detta. Men, kanske är det en annan grej när det är moderkakan som ska producera prog.? Hoppas det! Dock förstått att immunpatienternas progkurva ofta ser ut som ett zick-zack-mönster pga upp-och nedgångar. Ja bonda är viktigt! Är inte säker men kan ha känt pyret i magen redan :) Hisnande! Kändes helt naturligt att prata med den lilla i o m det :), och nu kan hen tydligen höra också.
    Jag har ( minst)en autoimmun sjukdom, hashimoto. Vid mina två graviditeter har jag fått hepatos, graviditetsklåda. Har läst att det är lite vanligare med hepatos om man har en autoimmun sjukdom.

Vad vill jag komma fram till? Jo, vid min senaste graviditet fick jag symtom av hepatosen redan i vecka 6. Detta är knappt möjligt men berodde troligen på progesterontillsottet jag tog pga ivf. Jag fasade ut progesteronet och mådde sen bra till vecka 28. Min diet som var snål på mättat fett kan ha bidragit till att jag klarade mig så länge. Riktigt illa blev hepatosen först i V 35.

Pink Lily: progesterontillskott är inte helt harmlöst.
  • Kattflickan

Jag skrev ett inlägg ovan om riskerna med progesteron. Min hepatos debuterade pga progesteronet.

• Kattflickan
    Frazze skrev 2016-03-11 11:52:53 följande:
    Hur visar sig hepatos? Jag vet att det är klåda, men är det på specifika ställen eller kan det klia överallt? Jag kliar sönder mina bröst och min rygg! Men det är händer och fötter va? El är jag ute och cyklar igen?
    Först och främst händer och fotsulor men när gallsyrevärdena ökade kliade det överallt. Redan i vecka 6 fick jag känningar pga progesteronet. I samråd med läkare fasade jag ut det till vecka 8 och då blev värdena bättre. Hepatos innebär en risk för barnet.
  • Kattflickan

Pink Lily: är ditt progesteronvärde normalt? Kan det ha varit för högt innan pga tillskott?

Jag har en autoimmun sjukdom, Hashimoto, och har läst att de med autoimmuna sjukdomar oftare får hepatos vid graviditet, vilket jag fått under bägge mina graviditeter. Däremot har jag inte hört något om progesteron.

Vet att jag tjatar om Hepatos, sannolikheten att du ska drabbas är inte så stor, vill mest påpeka att progesterontillskott faktiskt inte är helt harmlöst.

Vad säger din läkaren om dina sjunkande progesteronnivåer? Antar att du fått göra fler kontroller av moderkakan?

Snart har du passerat 22+ 0 då barnet har chans att överleva om något händer.

• Kattflickan
    pink lily skrev 2016-03-31 23:13:40 följande:

Jippie!!!!! Nya progprovet visar att progesteronet äntligen vänt och gått upp, en bra bit, efter en månad med nedgång och stiltje. Sååå skööööööönt! Jag glädjs verkligen, och memorerar känslan av lättnad. Den är så härlig!!!!!

Men, säg den lycka som är beständig. Ombads kolla mitt tsh, och fick hicka när såg att det är 4.0 mlE/L, och T4 fritt bara 11 pmol/L. Vet nu att T4 går ner under graviditet, men tsh bör ej vara över 3. Ser inte bra ut ju. Har inte kollat det tidigare i graviditeten. Ingen som sagt åt mig att det behövdes, baserat på tidigare värden. Väntar på respons på vad som händer nu .... Hoppas att bebisen inte tagit skada bara, vet inte hur länge tsh varit högt! När får man slappna av?

Har ni tagit Fragminsprutorna på annat ställe än magen, när underhudsfettet på magen "inte räckt till"? Är nu så full av blåmärken och blödningar på magen att svårt att hitta ställen att spruta på magen.

Enligt en endokrinolog jag pratat med ska TSH-värdet vara betydligt högre än 4 för att fostret ska ta skada men eftersom värdet kan pendla har de satt riktvärdet restriktivt. Jag hade också ett TSH som var 4 i början av min graviditet med dottern som nu är tre år. Oroa dig inte men se till att få levaxin. Idiotläkaren jag hade på VC ville inte ens ge levaxin för mitt värde var 3,94 och inte över 4 som var riktvärdet då.
  • Kattflickan
    Jag är bara jag skrev 2016-04-05 15:46:55 följande:

Ett sista försök i den här gruppen...

Kan man vara normalt gravid med hcg 361 4+5 och progesteron 46? Hade nästan 2000 senast så jag tvivlar verkligen. Hade känts bättre med noll i hcg! Nu är det ingenmansland totalt...

Hej,

Enligt en tabell jag sett är ditt hcg-värde inom rätt intervall fast åt den lägre gränsen, 100-5000 ie var intervallet. Det viktigaste är ju stegringen, när ska du ta om provet?
  • Kattflickan

Om man googlar cancer och folsyra så säger varannan träff att det finns ett samband, de andra att det inte finns samband och vissa att cancerrisken minskar.

Varför ska du ta hög dos så länge? Har du svårt att tillgodogöra dig folsyra? Jag åt 5 mg Folacin för flera år sen innan och i början av en graviditet då jag läst att brist ev kan vara orsak till att barnet får ds. Nu berodde det inte på folsyrabrist utan på ett genetiskt fel men det visste vi inte då. Dock skulle jag bara ta folsyra till vecka 12, sen var det ingen vits.

• Kattflickan
    Jag är bara jag skrev 2016-04-11 12:56:09 följande:

Hcg hade stigit till 4729, men idag blöder jag lite så hoppet är nog ute ändå. Satan också!!!! Andra skyller på tvillingen som inte tog sig, felliggande moderkaka, men det har jag ju ingen än eller att man är mer lättblödande som äldre. Blod för mig är dock alltid missfall...

Fast är det inte vanligare med blödningar vid ÄD? Det var ju en fin stegring av hcg. Hoppas det går bra trots blödningarna.

Jag vet att jag är lite malplacerad. Har inte gjort ÄD men funderade och läste mycket om det innan jag lyckades få två barn genom pgd.

Säg till mig om ni vill att jag lämnar tråden.
  • Kattflickan
    Frazze skrev 2016-06-08 10:30:41 följande:

Ja nu jäklar så har det bökat runt i magen som attans hela dagen igår och nu på morgonen här. Det är så hela magen vänder sig och sen sparkas det och boxas ordentligt. Den lille korven vilade sig i 4 dagar för att kunna leva rövare i flera dagar! Jag bara njuter allt jag kan. Lugnet infinner sig i hjärtat och själen när man får känna att det rör sig ordentligt! Ni som har barn och har fått bristningar på magen. Vilken tid i graviditeten har de kommit på er ungefär? Jag har 3 månader av tillväxt och viktökning kvar så jag bara inväntar dessa blå strimmor. Har hela låren fulla redan så jag vet att de kommer. Min kompis fick väldigt tidigt fastän att hon aldrig blev särskillt stor, jag har fått en rejäl bula nu, men större kommer den bli. Blir lite orolig där jag haft en piercing i naveln plus att jag gjort en titthål operation att det ska spricka där! Men det gör det väl inte antar jag!? Ha det gott ni med brbisar och ni med magar!

Hur går det för er TyckOmMig och Jag är bara jag?

Jag har också haft navelpiercing och opererat bort gallan genom naveln och det var inga problem.

Skönt att den lill rör sig ordentligt!
  • Kattflickan

Grattis Frazze! Skönt att det gick bra!

• Kattflickan

Frazze: första tiden med bebisen blir ofta inte som man tänkt sig. Vilken otur du hade med infektionen.

Bli inte så rädd över att barnet gått ner 10% i vikt, det är jättevanligt. Man ska ta det på allvar men inte bli skärrad. Mina barn gick ner 13 och 10 % efter de första tre dagarna. Med första barnet skämde BB personalen verkligen upp oss. Båda mina barn har varit trötta i början och somnat vid matningen, båda fick en del ersättning första levnadsveckan och sen fasade jag ut den, för jag ville helamma. Vill man inte det så kan man ju fortsätta ge ersättning. Men stressa inte upp dig över situationen, försök bli helt frisk.

• Kattflickan
    Jag är bara jag skrev 2016-11-20 19:07:04 följande:
    Miljoner gånger hellre pillren än ks dock! De funkar mycket bättre vid igångsättning än vid missfall sa läkaren. Så nervös nu så jag kommer garanterat inte att kunna sova. Fixar det sista- inkl. "fiffi" och packar det sista. Försöker behålla förståndet och maken är helt lugn.
    Nu har jag bara genomgått KS för att få mina bägge barn men vid första försökte de få igång förlossningen. Jag säger tusen gånger hellre ett planerat KS än en igångsättning!

Mitt andra KS som var planerat var superbra. En vecka efteråt kunde jag gå en rätt lång promenad, allt funkade super. Varför rädd för KS?
  • Kattflickan
    dreamz skrev 2017-04-15 09:11:53 följande:

Torsdagen den 13 april kl 09:48 kom vårt lilla mirakel! Han vägde 1330g och var 40cm lång och föddes i vecka 28+2 med kejsarsnitt!

Grattis till ert mirakel!

Som jämförelse så kom jag ut med KS i vecka 36+? och vägde 1400g och var 36 cm lång, dvs ungefär samma mått som din bebis som kom 8 veckor tidigare? Fast, jag var gravt tillväxthämmad förståss. Men det har ju gått bra för mig ändå. Skönt att det gick bra för er. Blir ni kvar på sjukhuset ett tag?
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus