Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
pink lily skrev 2016-02-14 21:50:24 följande:
Ja, jag bör sluta med progtillskott nu, men då haft progbrist lång tid före ivfen och tagit progtillskott då också så är jag väl extra nojig över detta. Men, kanske är det en annan grej när det är moderkakan som ska producera prog.? Hoppas det! Dock förstått att immunpatienternas progkurva ofta ser ut som ett zick-zack-mönster pga upp-och nedgångar. Ja bonda är viktigt! Är inte säker men kan ha känt pyret i magen redan :) Hisnande! Kändes helt naturligt att prata med den lilla i o m det :), och nu kan hen tydligen höra också.
Jag har ( minst)en autoimmun sjukdom, hashimoto. Vid mina två graviditeter har jag fått hepatos, graviditetsklåda. Har läst att det är lite vanligare med hepatos om man har en autoimmun sjukdom.
Vad vill jag komma fram till? Jo, vid min senaste graviditet fick jag symtom av hepatosen redan i vecka 6. Detta är knappt möjligt men berodde troligen på progesterontillsottet jag tog pga ivf. Jag fasade ut progesteronet och mådde sen bra till vecka 28. Min diet som var snål på mättat fett kan ha bidragit till att jag klarade mig så länge. Riktigt illa blev hepatosen först i V 35.
Pink Lily: progesterontillskott är inte helt harmlöst.