• Anonym (Livrädd)

    Det uppstod en komplikation i graviditeten och nu är jag LIVRÄDD för att förblöda under förlossningen :(

    Hej

    Har mått bra hela graviditeten. Mådde endast lite illa i början och har varit lite känslig i humöret till och från. Annars mått jättebra. Men när jag gick in i vecka 17 (ca 16+4) så drabbades jag av en blödning när jag vaknade en morgon. Det bara rann blod längs benen och golvet. Det var ungefär som om det hade legat och samlats i slidgången och så när jag reste på mig så kom allt ut för det kom inget i sängen under natten?

    Det som rann ut rann ut och det slutade rinna efter ca 5-10 sekunder sen var allt normalt igen. Men jag tyckte att det kom så mycket blod! Det var så läskigt. Åkte till sjukhuset och en läkare sa att allt såg bra ut med både mig och barnet. Jag hade ju inte haft några som helst smärtor i och med detta heller så till och med läkaren var bekymrad vad det kunde vara. Men förmodligen var det blodkärl som hade brustit och sen tyckte hon att moderkakan satt lite långt ner men det var tydligen inte orsaken.

    Och då slog det mig att jag nog har rätt ytliga blodkärl i vanliga fall när jag inte är gravid och det blir ju värre när man är gravid. Jag blöder näsblod ganska lätt till exempel. När jag var liten typ 7-8 år så hade jag en period då jag nästintill varje dag under en tid blödde rätt stora mängder näsblod men ingen läkare visste va det va utan det var blodkärl som brustit helt enkelt. Jag går nu i vecka 18 ständigt och oroar mig för att jag ska blöda igen. Det har inte hänt hittills att det kommit så mycket utan nu är det pyttelite brunt blod som kommer ut ibland som tydligen ska ut för att det är gammalt.

    Jag är nu i och med detta LIVRÄDD för att jag ska förblöda under förlossningen. För om jag blöder så här lätt nu hur ska det inte då vara sen när det är dags???!! Jag vet ju att kroppen samlar på sig mycket blod nu för att förbereda men tänk om inte läkarna/BM har koll på att jag förlorar mycket blod? Behöver det vara så att jag tokblöder sen pga en blödning jag har haft för en vecka sen?

    Är så nojig och rädd!

  • Svar på tråden Det uppstod en komplikation i graviditeten och nu är jag LIVRÄDD för att förblöda under förlossningen :(
  • Anonym (...)

    Prata med mödrahälsovården/din barnmorska om din oro, tror inte det är någon fara dock, de brukar ha ordentligt koll på en under förlossningen. 

  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (...) skrev 2015-04-11 18:00:44 följande:

    Prata med mödrahälsovården/din barnmorska om din oro, tror inte det är någon fara dock, de brukar ha ordentligt koll på en under förlossningen. 


    Tack ja jag ska göra det. Vad skönt att dom verkar ha sådan koll. Men man vet ju aldrig med sjukvården. Man har ju hört att det görs fel på patienter även där.

    Glömde tillägga också förresten att när jag undersöktes efter blödningen så förde läkaren in instrument flera gånger där nere och kände även med fingrar och VUL. Då blödde det endast lite grann efter det. Så hade det varit att mina blodkärl va extremt känsliga så hade jag väl blött massor när hon höll på grävde där också? :)
  • Anonym (...)
    Anonym (Livrädd) skrev 2015-04-11 18:05:52 följande:
    Tack ja jag ska göra det. Vad skönt att dom verkar ha sådan koll. Men man vet ju aldrig med sjukvården. Man har ju hört att det görs fel på patienter även där.

    Glömde tillägga också förresten att när jag undersöktes efter blödningen så förde läkaren in instrument flera gånger där nere och kände även med fingrar och VUL. Då blödde det endast lite grann efter det. Så hade det varit att mina blodkärl va extremt känsliga så hade jag väl blött massor när hon höll på grävde där också? :)
    Det kanske är så att du har lätt för att blöda och då är det ju bra om din barnmorska vet om det, plus att förlossningen vet om också. Det händer nog att dom gör fel ibland men om dom vet om det så skulle dom ju ha beredskap för det. Jag vet inte hur många gånger jag ringt mödrahälsovården för jag varit orolig för något..det är bara att ringa:).
  • Anonym (lugn)

    Som sagt, prata med MVC om din oro. De kommer förmedla det till bb och de kommer ha extra koll på dig där. Du kommer inte att förblöda. De har stenkoll. De mäter precis hur mycket blod man förlorar. Min första förlossning blödde jag mycket eftersom moderkakan inte lossnade - 2,5 liter. De gav mig dropp och blodtransfusioner och hade mig hela tiden under uppsikt. Andra gången var de extra beredda på stor blödning, men jag blödde "bara" 950 ml då och behövde bara få järntabletter några veckor.
    De löser problem som uppstår... men jag skulle aldrig välja en hemförlossning :)

  • mammalovis

    På förlossningen mäter de hur mycket blod man förlorar, det står i journalen efteråt. Skulle du förlora mycket kommer du troligen hamna på operation om det behövs och ev få en blodtransfusion om det behövas. Så jag tror inte du behöver oroa dig egentligen, men prata med din bm och lufta din oro där, så kan hon säkert lugna dig.

Svar på tråden Det uppstod en komplikation i graviditeten och nu är jag LIVRÄDD för att förblöda under förlossningen :(