CissiJissi skrev 2015-04-13 10:11:56 följande:
Jag tror folk använder ordet trots på olika sätt, situationen du pratar om är inte riktigt det jag tänkte på.. Men i en sån situation kan det ju ibland handla om att barnet uttrycker ett behov av att få bestämma och välja och plocka själv för att det kanske inte är något det känner det får tillräckligt mycket annars, det man menar med föräldertrots är att man som förälder bestämmer och kontrollerar så mycket att barnet protesterar, att man inte samarbetar för att ge barnet möjlighet att känna på självständigheten och ta mer och mer för sig :) du förstår inte det tänket eller?:) vad tänker du om det då?:)
Jag har haft filosofin att försöka minska antal konflikter, dvs en lat mamma i vissas ögon här på FL

.
Men trotset har ändå kommit i perioder.
Jag har sett skillnaden mot egen vilja, det har jag aldrig upplevt som trots (och min grabb har alltid varit en viljestark person med humör) mot att trotset där barnet inte själv vet och/eller vet men har inte förmågan än.
Men jag har också varit med om situationer där en trevlig utflykt har blivit kaos, utan att man kan, hur man än anstränger sig, hitta varför det gick så fel, och sedan lika snabbt som vredesutbrottet kommit, så försvann det igen, utan att förstå varför.
För mig är det en väldigt skillnad mot trots och egen vilja. Jag kan i sig förstå lite, jag har ju haft PMS och det krävdes inte mycket för att mina hormoner kunde få frispel (men jag är ju vuxen och kunde hantera det betydligt bättre än tex en treåring, men ibland önskar man att man kunde lägga sig på marken och skrika

)
Nu är grabben en tonåring och då ser utmaningarna annorlunda ut, men ibland märker man hur tonårshormonerna rusar i honom, även om det är lugnare nu och betydligt mer sällan än för 3 år sedan