• Gullrankan

Högt värde på kubtestet

Ledsen orolig och rädd.. Jag är 25 år och väntar mitt första barn, valde att göra kub testet utan att alls tänkt igenom vad det kunde innebära.

Jag fick 1:194 och barnmorskan rekommenderade fvp

Känner mig nu kluven. Jag var inte alls beredd på att det kunde bli hög sannolikhet. Känner mig nu rädd för något jag inte ens funderade på innan. Är det så farligt att föda ett barn med kromosomavvikelse?

Är dessa tester helt säkra? Många frågor jag inte alls var beredd att ställas inför, känner skam över att jag ens gjort testet utan att fundera på detta innan.

Hur har det känts för er? Hur har ni ställt er till frågan om fvp?

Älskar redan denna lilla kotte i magen, jag var förälskad redan vid första anblicken, ångrar starkt att jag gjort detta test, då det känns bättre att inte veta. Men endå, det är rätt höga siffror?

Skulle det förändra något?

• Svar på tråden Högt värde på kubtestet
  • Pescetarian

Det _behöver_ inte betyda något alls. Min kompis hade betydligt "sämre" siffror och födde en helt frisk flicka.

Vad låg nackspalten på, minns du det?

• Hummeldummel

Jag tänker så här.

Vill du behålla barnet trots en kromosomavvikelse? Isådanfall behöver du ju inte ta fvp? Sen finns det även ett test, via fostertest.se som kostar ca 9900kr, men det ska vara lika säkert som ett fvp.

Oavsett så är det viktigaste att du och ev partner resonerar igenom hur ni vill göra.

• Åsisen

Jag tror inte du behöver oroa dig. Lättare sagt än gjort , jag vet . Har själv varit i den sitsen.

1:194 är ju faktiskt inte så mkt.de är 1 som är sjuk och 193 friska så hur stor risk att just du har ett sjukt barn i magen ? Alltså väldigt liten.

Jag fick 1:128 och för 2 månader sen födde jag en fullt frisk liten tjej. Men jag va som dig livrädd hela graviditeten gick och grubbla.

Men jag valde att inte göra ett fostervattensprov då risken va större att få missfall än att få ett sjukt barn.

Så jag tror inte du behöver oroa dig :)

• annasv1980

Jag är 34 och fick 1:248 vilket jag tyckte var en hög risk i jämförelse med vänner som fått1:1000 och 1:13000 i samma ålder. Förstår inte varför du nojar, det är bara att göra moderkaksprov el fostervattenprov. De ska vara 100 procent säkra. Du måste ju ha haft en tanke med kuben, dock förstår jag inte varför en 25-åring fick göra det.

• Asvanoe
    Gullrankan skrev 2015-04-12 07:14:38 följande:

Ledsen orolig och rädd.. Jag är 25 år och väntar mitt första barn, valde att göra kub testet utan att alls tänkt igenom vad det kunde innebära.

Jag fick 1:194 och barnmorskan rekommenderade fvp

Känner mig nu kluven. Jag var inte alls beredd på att det kunde bli hög sannolikhet. Känner mig nu rädd för något jag inte ens funderade på innan. Är det så farligt att föda ett barn med kromosomavvikelse?

Är dessa tester helt säkra? Många frågor jag inte alls var beredd att ställas inför, känner skam över att jag ens gjort testet utan att fundera på detta innan.

Hur har det känts för er? Hur har ni ställt er till frågan om fvp?

Älskar redan denna lilla kotte i magen, jag var förälskad redan vid första anblicken, ångrar starkt att jag gjort detta test, då det känns bättre att inte veta. Men endå, det är rätt höga siffror?

Skulle det förändra något?

Vi valde att göra KUB-test (jag är 38år) av den enkla anledningen att vi skulle då kunna förbereda oss på ett annat sätt att få ett barn med downs. Vi gjorde det inte för att kunna avbryta grav om det blev positivt.

Önskar er all lycka :))
  • Lillstrumpa79

Jag gjorde kub av samma anledning som asvanoe. Fundera över om det är någon kromosomrubbning som faktiskt skulle få dig att vilja avbryta. Finns det så kanske fvp är en bra idé annars hade jag låtit bli. All lycka till!

• Pescetarian
    annasv1980 skrev 2015-04-12 18:33:31 följande:

Jag är 34 och fick 1:248 vilket jag tyckte var en hög risk i jämförelse med vänner som fått1:1000 och 1:13000 i samma ålder. Förstår inte varför du nojar, det är bara att göra moderkaksprov el fostervattenprov. De ska vara 100 procent säkra. Du måste ju ha haft en tanke med kuben, dock förstår jag inte varför en 25-åring fick göra det.

Det är mer vanligt att 20-åringar får barn med DS, än att 40-åringar får det. Detta av en enda anledning: möjligheten till KUB ges inte till 20-åringar i alla landsting. Men i vissa landsting har man tänkt om, och låter nu alla som vill göra KUB, få göra så.
  • Gullrankan

Känner nu att efter mycket funderande och forskande.. att jag vill göra ett fvp. 

Ska boka tid senare idag och hoppas och önskar att allt ska gå bra 

Min rädsla är att föda ett barn som kanske, kanske får spendera flera år på sjukhus, min rädsla står för vilka fysiska problem det kan medföra, att få ett barn med ds. 

annasv1980 skrev 2015-04-12 18:34:00 följande:

Vad vill pappan förresten?

Jag är ganska ensam i beslutet om fvp eller inte. Pappan säger att jag får bestämma - alltså är det upp till mig att bestämma SJÄLV. Vilket också är tungt. 
Svar på tråden Högt värde på kubtestet