• Gullrankan

Högt värde på kubtestet

Ledsen orolig och rädd.. Jag är 25 år och väntar mitt första barn, valde att göra kub testet utan att alls tänkt igenom vad det kunde innebära.

Jag fick 1:194 och barnmorskan rekommenderade fvp

Känner mig nu kluven. Jag var inte alls beredd på att det kunde bli hög sannolikhet. Känner mig nu rädd för något jag inte ens funderade på innan. Är det så farligt att föda ett barn med kromosomavvikelse?

Är dessa tester helt säkra? Många frågor jag inte alls var beredd att ställas inför, känner skam över att jag ens gjort testet utan att fundera på detta innan.

Hur har det känts för er? Hur har ni ställt er till frågan om fvp?

Älskar redan denna lilla kotte i magen, jag var förälskad redan vid första anblicken, ångrar starkt att jag gjort detta test, då det känns bättre att inte veta. Men endå, det är rätt höga siffror?

Skulle det förändra något?

• Svar på tråden Högt värde på kubtestet
  • Gullrankan

uppdatering.

har nu pratat med läkare om en ang en kronisk sjukdom jag har och 
    han visste varken ute eller in han heller ang smittorisken vid fvp.

så antagligen kommer jag inte att göra det.

känner mig nu ännu mer kluven och vi pratar jag och min man fram 
    och tillbaka om hur vi ska göra.. känner att det är svårt att glädjas över denna 
    graviditet nu när det är så mycket om och men Gråter

känner att testet fört in så mycket oro i våra liv, vet att testet bara är en "riskanalys" men det är så svårt att inte måla fan på väggen! speciellt om man är lite av en oros själ..

ska ta kontakt med BM och be om kuratorkontakt..

• Pescetarian
    Gullrankan skrev 2015-04-14 17:38:22 följande:

uppdatering.

och tillbaka om hur vi ska göra.. känner att det är svårt att glädjas över denna 

graviditet nu när det är så mycket om och men 

känner att testet fört in så mycket oro i våra liv, vet att testet bara är en "riskanalys" men det är så svårt att inte måla fan på väggen! speciellt om man är lite av en oros själ..

OM du skulle göra fvp och OM provet skulle visa på exempelvis ds, skulle du välja att abortera då?
  • Gullrankan
    Pescetarian skrev 2015-04-14 17:53:28 följande:
    OM du skulle göra fvp och OM provet skulle visa på exempelvis ds, skulle du välja att abortera då?
    min man svarar absolut ja, jag är inte lika säker
  • Pescetarian
    Gullrankan skrev 2015-04-14 18:07:11 följande:

min man svarar absolut ja, jag är inte lika säker

Det är ju du som ska vara säker.

Men du har alltså någon åkomma som gör att du inte kan ta fvp? För att detta ev. kan smitta barnet? Finns det inga andra prover man kan ta då? Eller ett nytt KUB hos nån annan, bara för att se om de får samma siffror?
  • Gullrankan
    Pescetarian skrev 2015-04-14 18:20:13 följande:
    Det är ju du som ska vara säker.

Men du har alltså någon åkomma som gör att du inte kan ta fvp? För att detta ev. kan smitta barnet? Finns det inga andra prover man kan ta då? Eller ett nytt KUB hos nån annan, bara för att se om de får samma siffror?
    precis..!

ett nytt kub är för sent nu då jag är i v. 14+2

känner att fvp inte längre är värt risken då jag nu vet att det finns ÄNNU mer risker med det i vårat fall.. 

tänker att ja får försöka jobba med min oro helt enkelt. testet är ju bara en risk analys inte ett säkert svar.. och nu vet jag om det blir en nästa gång att inte göra detta test! Så nåt har jag lärt mig.. 
  • Lillstrumpa79
    Gullrankan skrev 2015-04-14 18:30:03 följande:

precis..!

ett nytt kub är för sent nu då jag är i v. 14+2

känner att fvp inte längre är värt risken då jag nu vet att det finns ÄNNU mer risker med det i vårat fall.. 

tänker att ja får försöka jobba med min oro helt enkelt. testet är ju bara en risk analys inte ett säkert svar.. och nu vet jag om det blir en nästa gång att inte göra detta test! Så nåt har jag lärt mig.. 

Tror du är på rätt spår. Jag tänker att man nog lätt kan ångra en abort och ha svårt att släppa tanken på att den kanske var i onödan men ett barn i din famn -med downs eller inte - lär du aldrig ångra. Alla barn är ju olika och för med sig olika utmaningar för sina föräldrar oavsett om de har någon avvikelse eller inte.

Läs på om downs och förbered dig på att det kanske är så.. Är det inte så så har du snart annat att fundera på ändå.

Hoppas allt löser sig för dig! Varmt lycka till!
  • Gullrankan
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-14 18:50:27 följande:
    Tror du är på rätt spår. Jag tänker att man nog lätt kan ångra en abort och ha svårt att släppa tanken på att den kanske var i onödan men ett barn i din famn -med downs eller inte - lär du aldrig ångra. Alla barn är ju olika och för med sig olika utmaningar för sina föräldrar oavsett om de har någon avvikelse eller inte.

Läs på om downs och förbered dig på att det kanske är så.. Är det inte så så har du snart annat att fundera på ändå.

Hoppas allt löser sig för dig! Varmt lycka till!
    Tack !
  • mammalovis
    Gullrankan skrev 2015-04-14 17:38:22 följande:
    uppdatering.

graviditet nu när det är så mycket om och men Gråter

Hur skulle en kronisk sjukdom kunna smitta via ett fostervattensprov? Sker inte den "smittan" via dna?

Är det bara för ds som du fått höga siffror för eller är det för alla tre trisomierna?

Om jag fattade en kompis rätt fick de dåliga siffror på kub. På rul konstaterades en av de mer svåra trisomierna som inte är förenade med liv, så de fick avbryta då. Nu väntar hon barn i dagarna, om hon inte redan har fått. Så ibland vet man ju mer efter rul. Jag hoppas dock inte att jag skapade en ännu större oro hos dig.
  • Gullrankan
    mammalovis skrev 2015-04-14 21:30:41 följande:

Hur skulle en kronisk sjukdom kunna smitta via ett fostervattensprov? Sker inte den "smittan" via dna?

Är det bara för ds som du fått höga siffror för eller är det för alla tre trisomierna?

Om jag fattade en kompis rätt fick de dåliga siffror på kub. På rul konstaterades en av de mer svåra trisomierna som inte är förenade med liv, så de fick avbryta då. Nu väntar hon barn i dagarna, om hon inte redan har fått. Så ibland vet man ju mer efter rul. Jag hoppas dock inte att jag skapade en ännu större oro hos dig.

Nej jag har en kronisk blodsjukdom där riskens under 5% att barnet smittas om jag föder via kejsarsnitt är siffran ännu mindre..

Fick bara höga riskvärden för ds, för de andra var det 1:20000..

Rul vad är det? :)
Svar på tråden Högt värde på kubtestet