• Gullrankan

Högt värde på kubtestet

Ledsen orolig och rädd.. Jag är 25 år och väntar mitt första barn, valde att göra kub testet utan att alls tänkt igenom vad det kunde innebära.

Jag fick 1:194 och barnmorskan rekommenderade fvp

Känner mig nu kluven. Jag var inte alls beredd på att det kunde bli hög sannolikhet. Känner mig nu rädd för något jag inte ens funderade på innan. Är det så farligt att föda ett barn med kromosomavvikelse?

Är dessa tester helt säkra? Många frågor jag inte alls var beredd att ställas inför, känner skam över att jag ens gjort testet utan att fundera på detta innan.

Hur har det känts för er? Hur har ni ställt er till frågan om fvp?

Älskar redan denna lilla kotte i magen, jag var förälskad redan vid första anblicken, ångrar starkt att jag gjort detta test, då det känns bättre att inte veta. Men endå, det är rätt höga siffror?

Skulle det förändra något?

• Svar på tråden Högt värde på kubtestet
  • Gullrankan
    Ann-Louise skrev 2015-04-15 05:29:10 följande:

Rul betyder Rutin ultraljud, dvs det ultraljudet man blir erbjuden runt v18-19

Aha !
  • Fiastinalotta

Jag fick 1:215 på KUB och trots att det blev låg risk (gräns vid 200) så gjorde det mig allt för orolig för att kunna glädjas av graviditeten. Ville inte göra fvp då risken för missfall var högre. Valde att göra ett NIPT test via fostertest.se, det kostar en del men var helt klart värt det i mitt fall. Resultatet därifrån kom snabbt och visade inte på kromosomavvikelse. Så nu har jag kunnat njuta och glädjas av graviditeten som jag aldrig kunnat gjort annars.

• Pescetarian
    Ann-Louise skrev 2015-04-15 05:30:27 följande:

Jag fick förresten 1/87 på mitt Kub och födde en fullt frisk pojke ????

Vad är det kub ska visa? Endast ds, eller andra kromosomavvikelser också? Eller ska kub även visa på annat, som kanske inte syns på utsidan eller ens med ens barnet är fött?

Exakt vad får man veta med ett kub-test?
  • Lillstrumpa79
    Pescetarian skrev 2015-04-15 08:26:53 följande:

Vad är det kub ska visa? Endast ds, eller andra kromosomavvikelser också? Eller ska kub även visa på annat, som kanske inte syns på utsidan eller ens med ens barnet är fött?

Exakt vad får man veta med ett kub-test?

Man får ett riskvärde på downs och två andra trisomnie. Är det hög risk erbjuds man fvp eller mkp. Så man får egentligen inte några helt klara besked, bara hintar.. Sen kollar de ju övrig anatomi också med organ, storlek etc..

Tycker det är intressant att så många fått dåliga värden men friska barn. Undrar hur ofta det blir tvärtom, att man får kanonvärden men att barnet föds med kromosomrubbning
  • Fiiaaa

Förstår att det är en jobbig situation, har inga bra råd och vill önska dig lycka till vad du än väljer.

Jag vill dock dela min erfarenhet angående att göra/ inte göra kub-test. Jag valde att inte göra det i min förra graviditet, just för att jag var orolig att få dåliga siffror, och att jag tänkte att jag nog ändå inte skulle välja att ta bort ett barn med Downs. Jag är 33 år. Jag gjorde istället ett vanligt vul i v 12 för att kolla så att fostret växte och levde etc. Det såg bra ut.

När jag kom till RUL i slutet av v 20 väntade dock världens chock. Det visade på en missbildning som gjorde att barnet aldrig skulle kunna leva utanför magen. Vi var tvungna att avbryta graviditeten och jag fick föda fram vårt döda barn i v 21. Denna missbildning hade utan tvekan upptäckts om jag hade gjort kub, och jag kan lova att det är stor skillnad på att avbryta en graviditet i v 12-13 och v 21. Så för mig är det ingen tvekan om att jag kommer göra kub nästa gång. (Vilket förhoppningsvis är snart då jag precis plussat igen). Kub kan visa andra saker än bara Downs

Lycka till! Och jag tror inte du behöver oroa dig :) kram

• Pescetarian
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-15 08:34:21 följande:

Man får ett riskvärde på downs och två andra trisomnie. Är det hög risk erbjuds man fvp eller mkp. Så man får egentligen inte några helt klara besked, bara hintar.. Sen kollar de ju övrig anatomi också med organ, storlek etc..

Tycker det är intressant att så många fått dåliga värden men friska barn. Undrar hur ofta det blir tvärtom, att man får kanonvärden men att barnet föds med kromosomrubbning

Jag funderade mest på om kub kanske även ger utslag på annat än enbart kromosomavvikelser - just med tanke på att så många får dåliga resultat men _till synes_ friska barn.
  • Lillstrumpa79
    Pescetarian skrev 2015-04-15 09:25:34 följande:

Jag funderade mest på om kub kanske även ger utslag på annat än enbart kromosomavvikelser - just med tanke på att så många får dåliga resultat men _till synes_ friska barn.

Inte vad jag vet åtminstone. Jag fick svar på downs samt de två vanligaste trisomnierna därefter.
Svar på tråden Högt värde på kubtestet