Inlägg från: Pescetarian |Visa alla inlägg
  • Pescetarian

Högt värde på kubtestet

Det _behöver_ inte betyda något alls. Min kompis hade betydligt "sämre" siffror och födde en helt frisk flicka.

Vad låg nackspalten på, minns du det?

• Pescetarian
    annasv1980 skrev 2015-04-12 18:33:31 följande:

Jag är 34 och fick 1:248 vilket jag tyckte var en hög risk i jämförelse med vänner som fått1:1000 och 1:13000 i samma ålder. Förstår inte varför du nojar, det är bara att göra moderkaksprov el fostervattenprov. De ska vara 100 procent säkra. Du måste ju ha haft en tanke med kuben, dock förstår jag inte varför en 25-åring fick göra det.

Det är mer vanligt att 20-åringar får barn med DS, än att 40-åringar får det. Detta av en enda anledning: möjligheten till KUB ges inte till 20-åringar i alla landsting. Men i vissa landsting har man tänkt om, och låter nu alla som vill göra KUB, få göra så.
  • Pescetarian
    Gullrankan skrev 2015-04-14 17:38:22 följande:

uppdatering.

har nu pratat med läkare om en ang en kronisk sjukdom jag har och 

han visste varken ute eller in han heller ang smittorisken vid fvp.

så antagligen kommer jag inte att göra det.

känner mig nu ännu mer kluven och vi pratar jag och min man fram 

och tillbaka om hur vi ska göra.. känner att det är svårt att glädjas över denna 

graviditet nu när det är så mycket om och men 

känner att testet fört in så mycket oro i våra liv, vet att testet bara är en "riskanalys" men det är så svårt att inte måla fan på väggen! speciellt om man är lite av en oros själ..

ska ta kontakt med BM och be om kuratorkontakt..

OM du skulle göra fvp och OM provet skulle visa på exempelvis ds, skulle du välja att abortera då?
  • Pescetarian
    Gullrankan skrev 2015-04-14 18:07:11 följande:

min man svarar absolut ja, jag är inte lika säker

Det är ju du som ska vara säker.

Men du har alltså någon åkomma som gör att du inte kan ta fvp? För att detta ev. kan smitta barnet? Finns det inga andra prover man kan ta då? Eller ett nytt KUB hos nån annan, bara för att se om de får samma siffror?
  • Pescetarian
    Ann-Louise skrev 2015-04-15 05:30:27 följande:

Jag fick förresten 1/87 på mitt Kub och födde en fullt frisk pojke ????

Vad är det kub ska visa? Endast ds, eller andra kromosomavvikelser också? Eller ska kub även visa på annat, som kanske inte syns på utsidan eller ens med ens barnet är fött?

Exakt vad får man veta med ett kub-test?
  • Pescetarian
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-15 08:34:21 följande:

Man får ett riskvärde på downs och två andra trisomnie. Är det hög risk erbjuds man fvp eller mkp. Så man får egentligen inte några helt klara besked, bara hintar.. Sen kollar de ju övrig anatomi också med organ, storlek etc..

Tycker det är intressant att så många fått dåliga värden men friska barn. Undrar hur ofta det blir tvärtom, att man får kanonvärden men att barnet föds med kromosomrubbning

Jag funderade mest på om kub kanske även ger utslag på annat än enbart kromosomavvikelser - just med tanke på att så många får dåliga resultat men _till synes_ friska barn.
  • Pescetarian
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-15 09:36:53 följande:

Inte vad jag vet åtminstone. Jag fick svar på downs samt de två vanligaste trisomnierna därefter.

Jag spekulerar bara.

Finns det uppföljning och efterforskning på människor som, då de låg i mammans mage, fått dåliga siffror?
  • Pescetarian
    Gullrankan skrev 2015-04-15 18:47:25 följande:

Nu har jag pratat med läkaren som ska föra fvp hon var jättebra! Hon sa att smittorisken var väldigt liten..

Note to self - tro inte på allt som skrivs på nätet!!

Så du ska göra fvp?
Svar på tråden Högt värde på kubtestet