Inlägg från: Lillstrumpa79 |Visa alla inlägg
  • Lillstrumpa79

Högt värde på kubtestet

Jag gjorde kub av samma anledning som asvanoe. Fundera över om det är någon kromosomrubbning som faktiskt skulle få dig att vilja avbryta. Finns det så kanske fvp är en bra idé annars hade jag låtit bli. All lycka till!

• Lillstrumpa79
    Gullrankan skrev 2015-04-14 18:30:03 följande:

precis..!

ett nytt kub är för sent nu då jag är i v. 14+2

känner att fvp inte längre är värt risken då jag nu vet att det finns ÄNNU mer risker med det i vårat fall.. 

tänker att ja får försöka jobba med min oro helt enkelt. testet är ju bara en risk analys inte ett säkert svar.. och nu vet jag om det blir en nästa gång att inte göra detta test! Så nåt har jag lärt mig.. 

Tror du är på rätt spår. Jag tänker att man nog lätt kan ångra en abort och ha svårt att släppa tanken på att den kanske var i onödan men ett barn i din famn -med downs eller inte - lär du aldrig ångra. Alla barn är ju olika och för med sig olika utmaningar för sina föräldrar oavsett om de har någon avvikelse eller inte.

Läs på om downs och förbered dig på att det kanske är så.. Är det inte så så har du snart annat att fundera på ändå.

Hoppas allt löser sig för dig! Varmt lycka till!
  • Lillstrumpa79
    Pescetarian skrev 2015-04-15 08:26:53 följande:

Vad är det kub ska visa? Endast ds, eller andra kromosomavvikelser också? Eller ska kub även visa på annat, som kanske inte syns på utsidan eller ens med ens barnet är fött?

Exakt vad får man veta med ett kub-test?

Man får ett riskvärde på downs och två andra trisomnie. Är det hög risk erbjuds man fvp eller mkp. Så man får egentligen inte några helt klara besked, bara hintar.. Sen kollar de ju övrig anatomi också med organ, storlek etc..

Tycker det är intressant att så många fått dåliga värden men friska barn. Undrar hur ofta det blir tvärtom, att man får kanonvärden men att barnet föds med kromosomrubbning
  • Lillstrumpa79
    Pescetarian skrev 2015-04-15 09:25:34 följande:

Jag funderade mest på om kub kanske även ger utslag på annat än enbart kromosomavvikelser - just med tanke på att så många får dåliga resultat men _till synes_ friska barn.

Inte vad jag vet åtminstone. Jag fick svar på downs samt de två vanligaste trisomnierna därefter.
  • Lillstrumpa79
    Listig skrev 2015-04-15 10:17:28 följande:

Av 200 par som får 1:200 bör ju 199 få fullt friska barn.

Beror ju på hur ofta beräkningarna stämmer.
Svar på tråden Högt värde på kubtestet