• linnéa001

Onödigt att slösa dagar vid deltidsarbete om man har hög inkomst?

Det är ju viktigt att skydda sin SGI efter barnets 1-årsdag genom att fylla ut med föräldrapenning den tid man inte arbetar. Men har man väldigt hög inkomst får man ju ändå inte ut 80% av sin lön vid eventuell sjukskrivning. Som jag förstår det på Försäkringskassans hemsida är den högsta sjukpenninggrundande inkomsten år 2015 333700 kr. Även jag som inte har något märkvärdigt jobb tjänar lite mer än så på ett år och min sambo som är höginkomsttagare tjänar väldigt mycket mer. Så för honom spelar det ju verkligen ingen roll om SGI:n blir lägre, han kommer ändå inte få ut 80% av sin lön om han blir sjukskriven. Så för min kille är det alltså onödigt att "slösa" dagar enbart för att skydda sin SGI. Jobbar han lite mer än halvtid så kommer han tjäna 333700 kr per år.

Nu har jag inte läst jättenoga på FK's hemsida så jag kan så klart ha missat någon information, men vad tror ni, tänker jag rätt? Någon som har erfarenhet kanske?

• Svar på tråden Onödigt att slösa dagar vid deltidsarbete om man har hög inkomst?
  • Dasha

herregud, man alltid lär sig nåt nytt om FK regler och föräldrapenning....

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-04-12 22:22:17 följande:

herregud, man alltid lär sig nåt nytt om FK regler och föräldrapenning....

Ja, det slog mig idag att eftersom det finns ett tak för hur mycket man kan få ut i föräldrapenning så finns det kanske ett för sjukpenning och det verkar ju som att jag har rätt. Känns som att jag bara kan ta hans föräldradagar, han behöver dem ju inte för att skydda sin SGI.

Ses i tråden för våra små septemberälsklingar :)
  • pigglet

Låter väl som ett vettigt resonemang, tänker jag så där spontant. Observera att det finns 2 olika tak, ett för sjukpenning och ett för föräldrapenning. Men hamnar man ovanför båda dessa fast man jobbar deltid så håller jag med dig, då borde det inte finnas någon anledning att skydda sin SGI.

• Alexi

Vi tjänar båda över fp-taket, min man betydligt högre än jag. Så på hans deltidsarbete kommer han ändå inte under fp-taket vilket jag däremot gör med min deltid. Därför skyddar jag min SGI med fp men han gör det inte.

• sportpappa

Det är omöjligt att veta om man kommer att vabba mycket eller bli sjuk under en lång tid, men om det händer så är ju då ersättningen 0 kr om man inte skyddat sin SGI.

Av 80% av taket eller 0 kr så känns ju 80% av taket betydligt bättre än inget Cool

Det är inte helt lätt eftersom man gärna vill spara dagar om man har ekonomisk möjlighet till det. Om barnet är fullt friskt vid 1 års ålder och inte visat på några särskilt avancerade åkommor så är ju risken mindre att det blir stora problem framöver, men det är omöjligt att veta.

• cosinus

Frågan är ju hur de räknar.

Säg att man har en lön långt över taket så att man även om man jobbar 70 % ändå är över gränsen.

Om man då blir sjuk och FK beräknar sjukersättningen på maxbeloppet är ju allt frid och fröjd enligt TS resonemang. Då blir det 80 % av maxbeloppet som han får i sjukersättning.

Men om FK tycker att man bara arbetar 70 % och därmed kan få max 70 % av 80 % av maxbeloppet då blir det inte lika kul eftersom man då är nere på 56 % av maxbeloppet om man blir sjuk.

Jag har försökt förstå men är ff inte helt säker på hur de räknar. Men det skulle inte förvåna mig om det är det senare alternativet. Att max ersättning kräver 100 % sysselsättning oavsett hur mycket över taket man är. Annars skulle man ju haft två välavlönade 50 % jobb och därmed kunna lyfta max ersättning för båda :D

• linnéa001
    cosinus skrev 2015-04-13 21:47:38 följande:
    Frågan är ju hur de räknar.

Säg att man har en lön långt över taket så att man även om man jobbar 70 % ändå är över gränsen.

Om man då blir sjuk och FK beräknar sjukersättningen på maxbeloppet är ju allt frid och fröjd enligt TS resonemang. Då blir det 80 % av maxbeloppet som han får i sjukersättning.

Men om FK tycker att man bara arbetar 70 % och därmed kan få max 70 % av 80 % av maxbeloppet då blir det inte lika kul eftersom man då är nere på 56 % av maxbeloppet om man blir sjuk.

Jag har försökt förstå men är ff inte helt säker på hur de räknar. Men det skulle inte förvåna mig om det är det senare alternativet. Att max ersättning kräver 100 % sysselsättning oavsett hur mycket över taket man är. Annars skulle man ju haft två välavlönade 50 % jobb och därmed kunna lyfta max ersättning för båda :D

Smart tänkt! Värt att kolla upp.
    Alexi skrev 2015-04-13 20:39:13 följande:
    Vi tjänar båda över fp-taket, min man betydligt högre än jag. Så på hans deltidsarbete kommer han ändå inte under fp-taket vilket jag däremot gör med min deltid. Därför skyddar jag min SGI med fp men han gör det inte.

Så blir det nog för oss också. Nu är vår tjej bara 7 månader, men man måste ju planera lite.
  • Alexi

Sportpappa: det jag uppfattar att vi pratar om är att skydda SGI vid deltidsarbete. Dvs att Sgi sänks till nivån man jobbar på, inte till noll.

• Gladskit
    Alexi skrev 2015-04-14 07:12:01 följande:

Sportpappa: det jag uppfattar att vi pratar om är att skydda SGI vid deltidsarbete. Dvs att Sgi sänks till nivån man jobbar på, inte till noll.

Så tolkar jag det också. Så känner man att "risken" att behöva få ersättning från FK är relativt liten alternativt att man klarar sig tillfälligt på det man får från FK så behöver man ju inte skydda SGI'n upp till heltid.
    Jag har jobbat deltid i perioder och inte tagit ut Fp motsvarande så i mitt fall hade ju ersättningen blivit baserad på det jag faktiskt jobbat men det har jag varit fullt medveten om.
  • sportpappa
    Alexi skrev 2015-04-14 07:12:01 följande:

Enligt Försäkringskassan är inte SGI skyddad vid deltidsarbete utan man måste fylla ut minskning med FP:
    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar
    "Arbeta mindre än före barnets födelse och ta ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid. "

Sen om man inte uppger att man arbetar deltid utan bara sänker sin årsinkomst så upptäcks det nog inte. 
  • sportpappa

Jag har nu kollat lite mer på det och missförstått en sak kring att skydda och att nolla sin SGI.
    Om man inte skyddar sin SGI, men ändå har någon typ av sysselsättning så minskar SGI:n. Den kan nollas vid vissa fall, men det är specialfall.

• Alexi

Precis. Är lönen 45 000 (sgi 540000) och man jobbar 90 procent utan att fylla upp med fp blir ju sgi 486000. Och taket i fp ligger i år på 445000 så alltså kommer man inte under taket vid deltiden och då spelar ju den sänkta sgin ingen roll för ersättningen.

• Gladskit
    Alexi skrev 2015-04-14 10:12:42 följande:

Precis. Är lönen 45 000 (sgi 540000) och man jobbar 90 procent utan att fylla upp med fp blir ju sgi 486000. Och taket i fp ligger i år på 445000 så alltså kommer man inte under taket vid deltiden och då spelar ju den sänkta sgin ingen roll för ersättningen.

Precis, sen får man ju komma ihåg att andra ersättningar/förmåner baserat på ens inkomst kan sänkas. Såsom avsättning till tjänstepension till exempel. Men det beror också på det kollektivavtal som gäller på ens arbetsplats.
    Intjänad allmän pension har också ett tak.
  • Alexi

Min allmänna pension påverkas inte av deltidsarbetet eftersom jag ligger över taket men delar av min tjänstepension påverkas.

Svar på tråden Onödigt att slösa dagar vid deltidsarbete om man har hög inkomst?