Hålla inne på umgänget
Hej TS,
Tråkig sits du är i. Jag har lästa inläggen från dig igen och en sak slår mig när jag läser.
Det finns 2, så att säga, sakfrågor...
1. Ditt ex beteende mot dig. Du behöver inte acceptera ett kränkande beteende och att bli kallad det ena och det andra. Sätt dig över det, låtsas att du inte hör. Drar han igång så svara bara lugnt: "Nu går jag/lägger på. Du är välkommen att höra av dig när du tilltalar mig på ett lugnt sätt igen.
2. Ditt barns välfärd.
Det spelar ingen roll om pappan inte tycker att det ska vara övervakat umgänge OM det blir beslut på det.
Jag tror att du måste sluta försöka diskutera med honom. TYVÄRR måste jag tillägga för i alla sammanhang är det givetvis bäst för barnet om föräldrarna kan samarbeta.
Du vänder dig till de samhällsresurser som finns för att stödja dig i detta. Barnets läkare, socialen, familjerätten, advokat etc. Du ska extremt sakligt presentera barnets behov (styrkt av läkaren), information du gett till pappan, pappans svar, pappans brist på engagemang tex vid läkarbesök. När du dokumentera, skriv som om du skriver det åt någon okänd. Lämna ALLA känslor "utanför dörren", skriv INGET om hur han beter sig emot dig. Sätt focus på barnet så att det inte kan tolkas som om du är bitter för att ni inte är tillsammans eller att du bara försöker smutskasta honom.
Be om hjälp att nå fram till honom. Be att dom kallar honom till möten. Om han inte kommer, ställ frågan hur du ska agera när han riskerar barnets hälsa med sin brist på förståelse för barnets behov.