• Anonym (Fundersam inför ekonomin)

    Hur mycket bör man ha kvar i månaden att leva på under föräldraledighet?

    I början på hösten väntar jag och sambon tillökning, vi håller för fullt på att leta större bostad och försöker göra oss av med vårat fritidsboende för att få loss pengar till kontantinsatsen. Detta tänkte vi lösa med ett överbryggningslån (eller liknande) tills huset är sålt.

    När vi räknat på våra ungefärliga inkomster under min föräldraledighet, utan barnbidraget inräknat kommer vi att ha ca 10 000:- kvar i månaden att leva på efter att boende (enligt budget) och bilen är betald.

    Är det för lite för två vuxna plus liten bebis?  

  • Svar på tråden Hur mycket bör man ha kvar i månaden att leva på under föräldraledighet?
  • Santin

    Jag och min sambo har kvar 8000 kr då sparande och räkningar är betalda. Går utmärkt leva på för 2 vuxna och 1 barn. Vi har ofta kvar kring 2000kr vid barnbidraget så de åker in på buffertkontot

  • Santin

    Var det bara boende och bil som var betalt då det var 10000kr kvar? Då kal det bli tight. Tänker att ni har försäkringar, a-kassa, mobil, internet, tv, eventuellt CSN och så vidare. Vi lägger ungefär 5000kr på alla räkningar som inte är bil eller hyra.

  • Anonym (Fundersam inför ekonomin)
    Santin skrev 2015-04-13 13:59:41 följande:

    Var det bara boende och bil som var betalt då det var 10000kr kvar? Då kal det bli tight. Tänker att ni har försäkringar, a-kassa, mobil, internet, tv, eventuellt CSN och så vidare. Vi lägger ungefär 5000kr på alla räkningar som inte är bil eller hyra.


    I den lägenhet som vi för tillfället är intresserade av ingår allt förutom el, försäkring och parkeringsplats.
    Jag är inte säker på vad sambon har i "egna utgifter" men jag tror vi räknat på en eller två tusenlappar på alla ''andra'' räkningar utom el och parkering.
  • Santin

    Bara bil, hem, våra plus dotterns försäkringar kostar ca 1500.

    Tycker ni ska räkna ut exakt vad som finns kvar då alla räkningar är betalda.

  • Yonndax

    Räkna ut vad ALLA räkningar är på varje månad och glöm inte att slå ut de som ni kanske bara betalar i gång i kvartalet eller halvåret som tv-avgift eller försäkringar. När ni har klart för er hur mycket det är bör ni ha iaf 3000-4000 kr kvar till mat, bensin, blöjor, och dylikt. Vi har efter att alla räkningar är betalda ca 3500 kr kvar för 2 vuxna, 1 barn på 4½ år och en liten på väg i slutet på maj. Det klarar vi oss på även om det nog kan bli lite knapert. Dock har vi inte så stor buffert att spara på. Kanske 100-200 kr i månaden i börja. Sen är det svårt att säga exakt hur mycket man behöver. Det beror lite va i landet man bor oxå. Om man kan åka kommunalt eller behöver använda bilen mycket, vad maten kostar ( ja en hel del mat kostar olika beroende på vart i landet man bor ) om man vill kunna äta ute eller köpa ny kläder varje månad. 

  • Anonym (Fundersam inför ekonomin)
    Yonndax skrev 2015-04-13 15:05:34 följande:

    Räkna ut vad ALLA räkningar är på varje månad och glöm inte att slå ut de som ni kanske bara betalar i gång i kvartalet eller halvåret som tv-avgift eller försäkringar. När ni har klart för er hur mycket det är bör ni ha iaf 3000-4000 kr kvar till mat, bensin, blöjor, och dylikt. Vi har efter att alla räkningar är betalda ca 3500 kr kvar för 2 vuxna, 1 barn på 4½ år och en liten på väg i slutet på maj. Det klarar vi oss på även om det nog kan bli lite knapert. Dock har vi inte så stor buffert att spara på. Kanske 100-200 kr i månaden i börja. Sen är det svårt att säga exakt hur mycket man behöver. Det beror lite va i landet man bor oxå. Om man kan åka kommunalt eller behöver använda bilen mycket, vad maten kostar ( ja en hel del mat kostar olika beroende på vart i landet man bor ) om man vill kunna äta ute eller köpa ny kläder varje månad. 


    Jag har försökt räkna ut vad mina samt våra gemensamma utgifter är, får be sambon göra det samma så att vi får en mer rättvis bild av hur det kommer se ut. Men om vi har +/- 5000 kvar efter alla räkningar vi kan komma på så borde vi klara oss?
  • Santin

    Det borde ni klara er på om ni prioriterar rätt saker och köper en del grejer som kläder till bebis på tradera. De flesta bebiskläder är knappt använda då de säljs och du får väldigt mycket fint för inga pengar alls.

    Den första tiden är man mest hemma och gör inte så mycket men ju äldre barnet blir desto dyrare blir det.

  • Anonym (.......)
    Anonym (Fundersam inför ekonomin) skrev 2015-04-13 15:19:33 följande:
    Jag har försökt räkna ut vad mina samt våra gemensamma utgifter är, får be sambon göra det samma så att vi får en mer rättvis bild av hur det kommer se ut. Men om vi har +/- 5000 kvar efter alla räkningar vi kan komma på så borde vi klara oss?
    Hur mycket pengar lägger ni på mat nu? Jag är ensamstående med ett barn men handlar mat för mellan 3-4 tusen så 5 tusen tycker jag låter lite kvar för er. För bensin är väl inte inräknat i räkningarna heller va?
  • Anonym (Fundersam inför ekonomin)
    Anonym (.......) skrev 2015-04-13 15:31:29 följande:
    Hur mycket pengar lägger ni på mat nu? Jag är ensamstående med ett barn men handlar mat för mellan 3-4 tusen så 5 tusen tycker jag låter lite kvar för er. För bensin är väl inte inräknat i räkningarna heller va?
    Vi har matbudget på 4 000, men skulle om vi ansträngde oss kunna minska den. Bensin är inte inräknat men alla övriga bil kostnader.
  • Anonym (Fundersam inför ekonomin)
    Anonym (.......) skrev 2015-04-13 15:31:29 följande:
    Hur mycket pengar lägger ni på mat nu? Jag är ensamstående med ett barn men handlar mat för mellan 3-4 tusen så 5 tusen tycker jag låter lite kvar för er. För bensin är väl inte inräknat i räkningarna heller va?
    Vi har matbudget på 4 000, men skulle om vi ansträngde oss kunna minska den. Bensin är inte inräknat men alla övriga bil kostnader.
  • Anonym (mat)
    Anonym (.......) skrev 2015-04-13 15:31:29 följande:

    Hur mycket pengar lägger ni på mat nu? Jag är ensamstående med ett barn men handlar mat för mellan 3-4 tusen så 5 tusen tycker jag låter lite kvar för er. För bensin är väl inte inräknat i räkningarna heller va?


    Vi är två vuxna och tre barn och vår matkostnad är knappt 4500:-/månad
  • Anonym (Fundersam inför ekonomin)
    Santin skrev 2015-04-13 15:25:06 följande:

    Det borde ni klara er på om ni prioriterar rätt saker och köper en del grejer som kläder till bebis på tradera. De flesta bebiskläder är knappt använda då de säljs och du får väldigt mycket fint för inga pengar alls.

    Den första tiden är man mest hemma och gör inte så mycket men ju äldre barnet blir desto dyrare blir det.


    Ja det kan man ju göra och spara pengar där, det känns verkligen som att man inte tänker på annat än hur man ska klara vardagsekonomin utan de inkomster man är van vid! Obestämd
  • Anonym (.......)
    Anonym (Fundersam inför ekonomin) skrev 2015-04-13 15:40:17 följande:
    Vi har matbudget på 4 000, men skulle om vi ansträngde oss kunna minska den. Bensin är inte inräknat men alla övriga bil kostnader.
    Okej, hur mycket skulle ni kunna minska matkostnaden då? Det kommer ju även till kostnader för blöjor, ersättning behövs ibland osv. Hur mycket lägger ni på bensin i månaden då?
  • Santin
    Anonym (Fundersam inför ekonomin) skrev 2015-04-13 15:41:44 följande:
    Ja det kan man ju göra och spara pengar där, det känns verkligen som att man inte tänker på annat än hur man ska klara vardagsekonomin utan de inkomster man är van vid! Obestämd
    Och när det gäller mat. Gör storkok och handla efter erbjudanden. Är köttfärs billigt handla mer än du behöver och frys in. Gå med i blöjklubbar. Vet att både Pampers och Libero har det. Man registrerar koder och jan byta in dessa mot värdekuponger blandannat
  • Anonym (Fundersam inför ekonomin)
    Anonym (.......) skrev 2015-04-13 15:55:53 följande:
    Okej, hur mycket skulle ni kunna minska matkostnaden då? Det kommer ju även till kostnader för blöjor, ersättning behövs ibland osv. Hur mycket lägger ni på bensin i månaden då?
    Vi skulle säkert kunna halvera den, men med blöjor osv skulle det inte hålla. Tungan ute
  • Anonym (Fundersam inför ekonomin)
    Santin skrev 2015-04-13 16:00:18 följande:
    Och när det gäller mat. Gör storkok och handla efter erbjudanden. Är köttfärs billigt handla mer än du behöver och frys in. Gå med i blöjklubbar. Vet att både Pampers och Libero har det. Man registrerar koder och jan byta in dessa mot värdekuponger blandannat
    Ja ett stort problem vi har är att vi månadshandlar istället för veckohandlar så vi slänger ganska mycket mat också! I dags läget är vår frys full med matlådor så inget mer får plats, men med större frys är det ju toppen!
  • Anonym (Ekonomisk)

    Om man månadshandlar som vi gjorde förut måste man ändå gå & handla mjölk, ägg etc.
    Det är bättre att veckohandla, eftersom färskvaror sällan håller så lång tid. 

    Men alla gör det som passar de bäst! Solig

Svar på tråden Hur mycket bör man ha kvar i månaden att leva på under föräldraledighet?