• Leo mama

Min son har Down Syndrom

Min son föddes i februari 2015. Han har Down Syndrome.
    Sen min son kom har det varit mycket drama under en lång tid men nu är allt stabilt.
    Men vi har inte något stöd och information. Vi vet bara lite om Downs syndrom.  Vi var i centrum Habilitering två möten, dock ingen av våra frågor ingen kunde svara.

Kanske här jag hitta föräldrar till barn med Downs syndrom som kommer att veta svaret på mina frågor.

Vid vilken ålder kan vi få vardbidrag?
    Är gomplatta använder i sverige for barn med down syndrome och vid vilken ålder barnet?
    Är det lämpligt att användar Castillo Morales målsättning metod??
    Har familj med barn som har Down Syndrom chance för kortare kötiderna for lagenhet?

Jag kommer fran Polen, säger jag svagt svenska. I Sverige lever vi ett år. Vi flyttade hit på grund av min man arbete. Men vi har inte bostäder. Köer är mycket långa.
    Nu bor vi  i  en lägenhet som vi kan använder tills renovering (korttid kontrakt). Renoveringen planeras för de kommande månaderna.

Eller kanske finns det här några polska familj med ett barn med Downs syndrom?

Jag har så många frågor...

• Svar på tråden Min son har Down Syndrom
  • Nerfherder
    Valle80 skrev 2015-04-13 17:21:14 följande:

Min svåger bosatte sig i Polen för 2 år sedan. Familjen råkade ut för en olycka, dom har inte fått någon hjälp/vårdbidrag i Polen. Därför trodde jag ALDRIG att du kan få det i Sverige om du är en EU medborgare!

Eller hur.
  • Valle80
    Nerfherder skrev 2015-04-13 17:26:23 följande:

Eller hur.

Ja? Bilolycka på väg till jobb. Hans fru är polska från början men är svensk medborgare sedan 10 år tillbaka.

Konstruktiv kritik mottages gärna, annat kan du hålla för dig själv.
  • Hummeldummel

Hej!

Grattis till sonen! Ert underbara underverk!

På Facebook har vi ds-föräldrar en grupp.

"Underbara Downbarn" sök upp oss så får du bättre svar där.

Jag vet att det finns några polska föräldrar.

Kram så länge, hoppas vi ses i gruppen!

• Nyfikna72

Väldigt offtopic men flyttar man till ett annat land så gäller ju det landets regler och lagar. Man kan nog knappast förvänta sig samma skyddsnät i polen som här. Oftast så måste man ju teckna ganska omfattande försäkringar för att få hjälp.

• Valle80
    Nyfikna72 skrev 2015-04-13 18:17:07 följande:

Väldigt offtopic men flyttar man till ett annat land så gäller ju det landets regler och lagar. Man kan nog knappast förvänta sig samma skyddsnät i polen som här. Oftast så måste man ju teckna ganska omfattande försäkringar för att få hjälp.

Precis Vad jag trodde! Men har kollat runt lite och det verkar stämma att man som EU medborgare kan söka vårdbidrag i Sverige!
  • Gina43
    Valle80 skrev 2015-04-13 15:54:16 följande:

Jag hoppas verkligen inte att ni får vårdbidrag i Sverige då ni inte är svenska medborgare och inte har varit hör mer än ett år.

Jag tycker att ni åker till Polen, som har lika bra sjukvård som här och får hjälp där!

Usch vad äcklad jag blir av att läsa dina främlingsfientliga inlägg. TS har precis fått barn, ett handikappat barn, något som kom som en överraskning. TS skriver här för att hon inte upplevt att hon fått tillräckligt med stöd och information. Empati, någon?

Den som bor och arbetar i Sverige har rätt till förmåner i Sverige. Det har inget med medborgarskap att göra. Det finns särskilda kriterier för när man anses bosatt i Sverige. TS man jobbar och betalar skatt i Sverige. Det är klart att familjen har rätt till omsorg och sjukvård i Sverige. Dessutom var det andra frågeställningar i trådstarten än vårdnadsbidrag.
  • Lucius Vorenus

[quote=75153733][quote-nick]Valle80 skrev 2015-04-13 17:32:04 följande:[/quote-nick]

Konstruktiv kritik mottages gärna, annat kan du hålla för dig själv.[/

Upplever du att du har visat ts samma hänsyn?

• Voluptuous Shalimar

OT men jag måste berömma din svenska, ts! Du har bara bott här ett år men skriver redan relativt bra och kommer säkert att kunna använda språket utan problem om något år till. Bra jobbat! Solig

Svar på tråden Min son har Down Syndrom