• zabinak

Tips för att hantera kolik

Hej!

Jag fick mitt första barn för ca 2 veckor sedan, en underbar pojke!

Men det är inte alltid det känns lika underbart...Vet inte om det är kolik han har men han skriker hysteriskt några timmar per dag, oftast ungefär samma tid. Han är dessutom ganska gnällig/missnöjd resterande vaken tid vilket tar mycket energi (han är vaken mycket!). Sover däremot väldigt bra på natten, mellan 5-8 timmar i sträck varje natt sedan födseln. Väldigt skönt!

Men till min fråga, ni som har/haft barn med kolik, hur hanterar ni detta rent psykiskt?

Jag känner att jag bryter ihop relativt tidigt, det hinner inte gå så värst många minuter innan jag börjar må otroligt dåligt för att jag tycker så synd om min pojke. Pappan tar givetvis över då och kan hantera det bättre. Men snart börjar han jobba och kommer vara borta kvällar/nätter. Jag förstår inte hur jag ska klara av detta.... Har min mamma i närheten som ställer upp men det är svårt att be henne varje gång min man jobbar.

Hur ska jag klara att stålsätta mig under min älskade pojkes dagliga perioder av skrik?

• Svar på tråden Tips för att hantera kolik
  • Santin

Tips för att överleva.

Använd öronproppar

Bär i kolikgreppet

Pilatesboll att studsa till sömns lillen. (Man sitter på den med amningskudde som han ligger på)

Sov då bebis sover.

Finns nått som heter kolikmassage. BVC kan visa dig.

Ammar du så tänk på att vissa saker du äter ger bebis gaser som gör ont i magen.

Har du möjlighet till avlastning använd dig av det då du behöver. Vetskapen om att det går över.

Lycka till.

• Santin

Glömde mitt bästa tips.

Bebishängmatta. Hjälpte extremt mycket för min tös.

• Santin

Även om han skriker är du hans trygghet. Och bara genom att vara honom nära hjälper du honom.

• hrewak

Vi provade allt och det som funkade för vår dotter var Gripe Water! Behöver inte ens ge full dos, utan kanske 5-6 ml utspritt under dagen.

• Santin

Andra saker jag kom på nu vi testade var Sempers magdroppar, minifom och så bytte vi se vitaminer som är oljebaserad till vattenbaserad och det hjälpte också. Uteslut mjölk ur din kost för det är många små jag känner som inte tål komjölk eller i alla fall är känslig mot det och får ont i magen.

Testa er fram.

• The Fugly

Prata BVC om att testa att utesluta mjölkprotein. Min yngsta uppförde sig som din son och vi fattade inte alls innan hon plötsligt blev tokförstoppad vid fem veckors ålder trots att hon var helammad. Det var mjölkprotein som var boven, ett par veckor efter att jag börjat äta strikt mjölk- och sojafritt var hon ett annat barn. Grät aldrig omotiverat mer och var nöjd istället. Det är inte ovanligt att små barn har svårt med mjölkprotein (en att förväxla med laktos som är en helt annan sak).

• zabinak

Tack för alla svar!

Minifom testade vi en vecka utan resultat. Gick över till Sempers för några dagar sen så vi får se om det hjälper.

Ang mjölkallergi, borde han inte ha lika ont hela tiden då? Nu är det ju värre på kvällen men det borde vara lika illa hela tiden tänker jag...?

Har börjat tänka på vad jag äter för övrigt och tagit bort dom vanliga bovarna (juice, choklad, kaffe, frukt, lök, kål mm).

Jag börjar fundera på om det handlar om övertrötthet, han är vaken väldigt mycket på dagen...vet bara inte hur vi ska lyckas få honom att sova mer. Han får alltid somna hos mig efter mat om han vill. Jag undviker att förflytta honom när han somnat för då vaknar han (men ibland är man ju tvungen).

• zabinak

Och när det är mjölkallergi brukar väl det ge även andra symptom än magont?

• Vilda Tiger

Akupunktur! Var bor du? Det finns en kvinna i Stenungsund som ger aku till spädbarn mot kolik. Det kanske finns på fler ställen. Min dotter gick från att skrika hysteriskt sex timmar om dagen till att bli en glad och smärtfri bebis på en vecka. Såååå värt det!

www.aqpunktur.se

• nokla

Så är det för min ena tjej också, har två 3-veckors. Det är så ledsamt när hon har ont och man inte kan göra nåt, hon gråter otröstligt i famnen, i bärsjalen, i bilen, i kolikgreppet - vad man än hittar på. Jag hoppas att det hjälper att vara där för henne, även om man inte klarar att trösta. Magdroppar ger vi, de har inte funkat. Hon är också vaken hela dagen, kan somna till vid bröstet och sover då där i 10 minuter eller vaknar direkt om man lägger ner henne. Något som funkat är att ha henne i bärsjal eller i famn exakt hela dagen, inte försöka lägga ner när hon somnat eller nåt. Jag är inte helt säker på varför det funkar, dels blir hon lugnare av närheten tror jag, men misstänker att det är nåt med upprätt grodposition och ett konstant tryck mot magen, då den pressar mot min, som hjälper tarmarna att fungera och hon pruttar och rapar bättre, blir inte så uppsvälld. Förut väntade vi med att ta upp henne i sjalen till kvällen då hon redan var uppsvälld och skrikig, det hjälpte inte!

• The Fugly

Min dotter hade ont i perioder under dagen. Grät intensivt under någon timme och sen var det över till nästa gång. Under hennes första veckor i livet var magsmärta enda symptomet. När hon blev fem veckor kom förstoppningen.

• Cosmoskatten78

Min fösta son betedde sig som du beskriver, efter ett par veckor blev det förstoppning. Han hade lindrig kolik då han inte skrek 3 timmar i ett sträck utan var allmänt skrikig till och från. Han hade mjölkproteinallergi. Förutom magproblemen upptäckte vi det genom atopiska eksem i ansiktet. Dock var han 1 år innan vi uteslöt mjölk. Magen blev som förbytt, från att bajsa 1 ggr i veckan till att göra det varje dag. Däremot slutade han skrika vid 6 v. Det var som att träffa sitt barn för första gången.

• zabinak

Vi var på BVC igår och sköterskan blev nästa lite upprörd över att jag slutat med vissa livsmedel. Hon tyckte inte alls att jag skulle göra det utan menar att min sons beteende är helt normalt och väldigt vanligt.

Och om jag ska ta bort något behöver jag ta en sak i taget så vi säkert vet vad som utlöser magknipet, å det är väl sunt. Som det är nu är jag nästan rädd för att äta alls och det funkar såklart inte. Trött mamma med huvudvärk är ingen bra mamma och det blir ingen bra mat till min pojk. Men man gör ju nästan vad som helst för att slippa detta paniska gråtande/skrikande...

Igår kväll tog vi en tur med bilen i två timmar då det brukar börja. Min älskling sov hela tiden och fortsatte sova två timmar till när vi kom hem så jag passade på att sova medan pappan hade honom. Däremot vaknade han på natten och efter en amning började magknipet. Men det var i alla fall betydligt bättre än tidigare dagar. Skönt!

• SandraP81

För oss var räddningen att äta mjölkproteinfri kost och windi pysventil. Det värsta jag kunde göra var att dricka t ex te eller kaffe med mjölk i (eller mjölk till maten). Ost och smör o yoghurt gick bättre. Men när jag uteslöt allt mjölkprotein gick magknipen över. Gjorde det i 4 månader. Helt klart värt det för bebisens skull!

Svar på tråden Tips för att hantera kolik