• zabinak

Tips för att hantera kolik

Hej!

Jag fick mitt första barn för ca 2 veckor sedan, en underbar pojke!

Men det är inte alltid det känns lika underbart...Vet inte om det är kolik han har men han skriker hysteriskt några timmar per dag, oftast ungefär samma tid. Han är dessutom ganska gnällig/missnöjd resterande vaken tid vilket tar mycket energi (han är vaken mycket!). Sover däremot väldigt bra på natten, mellan 5-8 timmar i sträck varje natt sedan födseln. Väldigt skönt!

Men till min fråga, ni som har/haft barn med kolik, hur hanterar ni detta rent psykiskt?

Jag känner att jag bryter ihop relativt tidigt, det hinner inte gå så värst många minuter innan jag börjar må otroligt dåligt för att jag tycker så synd om min pojke. Pappan tar givetvis över då och kan hantera det bättre. Men snart börjar han jobba och kommer vara borta kvällar/nätter. Jag förstår inte hur jag ska klara av detta.... Har min mamma i närheten som ställer upp men det är svårt att be henne varje gång min man jobbar.

Hur ska jag klara att stålsätta mig under min älskade pojkes dagliga perioder av skrik?

• Svar på tråden Tips för att hantera kolik
  • zabinak

Tack för alla svar!

Minifom testade vi en vecka utan resultat. Gick över till Sempers för några dagar sen så vi får se om det hjälper.

Ang mjölkallergi, borde han inte ha lika ont hela tiden då? Nu är det ju värre på kvällen men det borde vara lika illa hela tiden tänker jag...?

Har börjat tänka på vad jag äter för övrigt och tagit bort dom vanliga bovarna (juice, choklad, kaffe, frukt, lök, kål mm).

Jag börjar fundera på om det handlar om övertrötthet, han är vaken väldigt mycket på dagen...vet bara inte hur vi ska lyckas få honom att sova mer. Han får alltid somna hos mig efter mat om han vill. Jag undviker att förflytta honom när han somnat för då vaknar han (men ibland är man ju tvungen).

• zabinak

Och när det är mjölkallergi brukar väl det ge även andra symptom än magont?

• zabinak

Vi var på BVC igår och sköterskan blev nästa lite upprörd över att jag slutat med vissa livsmedel. Hon tyckte inte alls att jag skulle göra det utan menar att min sons beteende är helt normalt och väldigt vanligt.

Och om jag ska ta bort något behöver jag ta en sak i taget så vi säkert vet vad som utlöser magknipet, å det är väl sunt. Som det är nu är jag nästan rädd för att äta alls och det funkar såklart inte. Trött mamma med huvudvärk är ingen bra mamma och det blir ingen bra mat till min pojk. Men man gör ju nästan vad som helst för att slippa detta paniska gråtande/skrikande...

Igår kväll tog vi en tur med bilen i två timmar då det brukar börja. Min älskling sov hela tiden och fortsatte sova två timmar till när vi kom hem så jag passade på att sova medan pappan hade honom. Däremot vaknade han på natten och efter en amning började magknipet. Men det var i alla fall betydligt bättre än tidigare dagar. Skönt!

Svar på tråden Tips för att hantera kolik