• nokla

Tips för att hantera kolik

Så är det för min ena tjej också, har två 3-veckors. Det är så ledsamt när hon har ont och man inte kan göra nåt, hon gråter otröstligt i famnen, i bärsjalen, i bilen, i kolikgreppet - vad man än hittar på. Jag hoppas att det hjälper att vara där för henne, även om man inte klarar att trösta. Magdroppar ger vi, de har inte funkat. Hon är också vaken hela dagen, kan somna till vid bröstet och sover då där i 10 minuter eller vaknar direkt om man lägger ner henne. Något som funkat är att ha henne i bärsjal eller i famn exakt hela dagen, inte försöka lägga ner när hon somnat eller nåt. Jag är inte helt säker på varför det funkar, dels blir hon lugnare av närheten tror jag, men misstänker att det är nåt med upprätt grodposition och ett konstant tryck mot magen, då den pressar mot min, som hjälper tarmarna att fungera och hon pruttar och rapar bättre, blir inte så uppsvälld. Förut väntade vi med att ta upp henne i sjalen till kvällen då hon redan var uppsvälld och skrikig, det hjälpte inte!

Svar på tråden Tips för att hantera kolik