• lillaponnyn

sålt hus dödsbo? hjälp?

Vi är tre dödsbolägare.
    Vi sålde min fars hus och vi är lite osäkra på vad han köpte huset för.på 70 talet.
    Men vi har räknat ut att det kan vara summa men nu tror vi att det kan vara en annan.

Deklarationen är gjord.

Vad händer nu?

Kan det bli böter?

• Svar på tråden sålt hus dödsbo? hjälp?
  • lillaponnyn

vi är osäkra på om det är rätt uppgifter vi fick fram? vad händer om det är fel?

• lillaponnyn

Grejen var att vi inte kom överens om dödsboet och min systers man hade fullmakt över henne.

Vi har sålt huset i dödsboet.
    Betalat in skatt.
    Men vi visste inte hur mycket huset köptes för utan vi gick efter papper som låg hemma hos pappa. Men en i dösboet en dödsägare säger att huset köptes för en annan summa.

Jag vet inte alls, fick idag reda på att man kan ringa riksarkivet men de har stängt nu

allt är en soppa

• lillaponnyn

Har ni skiftat ut huset eller sålde dödsboet det?

vad menas med det?

• Kjell2
    lillaponnyn skrev 2015-04-14 14:46:33 följande:

Har ni skiftat ut huset eller sålde dödsboet det?

vad menas med det?

Vem ägde huset när det såldes?
  • Kjell2

Vad som händer om ni angett ett för högt inköpspris är att det blir mer skatt att betala.

• lillaponnyn

inga böter då?

dödsboet ägde huset

• Kjell2
    lillaponnyn skrev 2015-04-14 14:54:03 följande:

inga böter då?

dödsboet ägde huset

Om det blir böter eller ej kan jag inte svara på.

Dödsboet kommer om ni skrivit för högt inköpspris drabbas av extraskatt som måste betalas.

Var fich ni inköpspriset från?

• lillaponnyn
    Kjell2 skrev 2015-04-14 14:48:44 följande:

Vad som händer om ni angett ett för högt inköpspris är att det blir mer skatt att betala.

är alla tre dödsbodelägare delaktiga i att betala eller bara den en?
  • Kjell2
    lillaponnyn skrev 2015-04-14 15:00:59 följande:
    är alla tre dödsbodelägare delaktiga i att betala eller bara den en?
    Finns det inga pengar kvar i dödsboet att betala extraskatten med kommer det tas från de pengarna som skiftades ut. I första hand som arvingarna kommer överrens. Annars skulle jag gissa proportionerligt.

• lillaponnyn

Kommer inte ihåg det var i en pärm som pappa hade

får väl bara vänta och se nu

alltså en tror huset köptes för 280
    andra 279
    men vad jag mins sa min systers man att vi hade btalat in för mycket skatt och att vi skulle få tillbaka.
    den perioden var rörig alla skrek på alla hela tiden

• Kjell2
    lillaponnyn skrev 2015-04-14 15:07:42 följande:

Kommer inte ihåg det var i en pärm som pappa hade

får väl bara vänta och se nu

alltså en tror huset köptes för 280
    andra 279
    men vad jag mins sa min systers man att vi hade btalat in för mycket skatt och att vi skulle få tillbaka.
    den perioden var rörig alla skrek på alla hela tiden

Kolla med Lantmäteriet, de har troligtvs uppgiften. Ring och fråga.

Men är felet 1000 kr så innebär det en skatteförändring om 220 kr.

• lillaponnyn
    Kjell2 skrev 2015-04-14 15:06:46 följande:
    Finns det inga pengar kvar i dödsboet att betala extraskatten med kommer det tas från de pengarna som skiftades ut. I första hand som arvingarna kommer överrens. Annars skulle jag gissa proportionerligt.
    ja det är ju det vi kom ju aldrig överens då hur ska detta gå nu
    min systersman var ju så bestämd, pengarna skulle skiftas DÅ

tänk om en nu säger nej jag vill inte betala vad händer?proportionerligt?? vad menas med det?

deklationen ska vi skriva på nu i veckan tillsammans, och då min systersman som har fullmakt över henne

orkar inte bråka en gång till med honom
    vågar inte fråga honom för han sa det blir ingen efterskatt

hur kan han vara så säker på detta? han pratade aldrig med min far
  • lillaponnyn
    Kjell2 skrev 2015-04-14 15:10:48 följande:
    Kolla med Lantmäteriet, de har troligtvs uppgiften. Ring och fråga.

Men är felet 1000 kr så innebär det en skatteförändring om 220 kr.
    jag ringde ditt dem hade inte dem uppgifterna utan de sa riksarkivet men dem har inte öppet idag (telefontid) får ta det i morgon

• Kjell2
    lillaponnyn skrev 2015-04-14 15:15:47 följande:
    ja det är ju det vi kom ju aldrig överens då hur ska detta gå nu
    min systersman var ju så bestämd, pengarna skulle skiftas DÅ

tänk om en nu säger nej jag vill inte betala vad händer?proportionerligt?? vad menas med det?

deklationen ska vi skriva på nu i veckan tillsammans, och då min systersman som har fullmakt över henne

orkar inte bråka en gång till med honom
    vågar inte fråga honom för han sa det blir ingen efterskatt

hur kan han vara så säker på detta? han pratade aldrig med min far
    Just nu - släpp det! Inget du kan göra och du hetsar bara upp dig i onödan för småsaker.

• lillaponnyn

jag ska stäng ner datorn och se på tve och ska försöka som du skriver tänka på annat

• Moderno

Hej!

Kan ganska lite praktiskt själv rörande detta. 

Men hade jag varit du, hade jag kollat med lantmäterimyndigheten (www.lantmateriet.se samt kontaktuppgifter där).

När man söker lagfart (en obligatorisk registrering om vem som äger en fastighet, se 20 kapitlet jordabalken) hos lantmäteriet ska en kopia av köpeavtalet finns med i ansökan. Av köpeavtalet ska köpeskillingen framgå. Avtalet är en allmän handling som du kan begära ut (och om uppgiften är lättillgänglig bör myndigheten kunna lämna uppgiften per telefon).

Lycka till!

• Johan70

Det är inte stor risk att Skatteverket upptäcker att ni skulle ha deklarerat felaktiga uppgifter av det här slaget, men om du är orolig så är det bara att skicka in uppgifter till Skatteverket om saken.

Man kan skriva i deklarationen att en viss uppgift kanske kommer att ändras senare, när man har kollat upp den. I så fall kommer man inte att råka ut för något skattetillägg om man nu skulle göra en ändring senare.

Svar på tråden sålt hus dödsbo? hjälp?