• Forumvärd

    Springmaskarna går mot ett rekord år. Har din familj drabbats?

    Springmask ökar lavinartat och i år verkar det bli ett rekordår för den rumpkliande parasiten.
    Det är t.om som så att medicin mot springmask har tagit slut på flera apotek.
    Har din familj drabbats? Har du något tips hur man undviker detta?
    Det går att vara anonym i tråden!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Springmaskarna går mot ett rekord år. Har din familj drabbats?
  • viseversa

    Nej vi har ALDRIG(peppar peppar) haft springmask. Min äldsta fyller snart 8år. Har 4barn. Hoppas vi slipper även framöver.

  • Anonym (.)

    Jag har skrivit det tidigare, folk kan leta här på familjeliv efter trådar, där jag förklarat allt. Hade forumvärdarna letat hade de funnit.

    Springmaskarna är nuförtiden för det mesta resistenta mot medicinerna som finns. Så det är inte så konstigt att maskinfektionerna sprids i större omfattning nu.

  • fluu

    Nej. Jag fick googla för att ens veta lite närmare vad det är för något.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Elaaunna

    OMG!!!! Nej, fick googla också! Maskar är det värsta ja vet!! Spelar ingen roll vilken sort! Det är hemskt och att det är så vanligt fattar inte det! Det är viktigt med hygien (Google).

  • Anonym (masken)
    Anonym (.) skrev 2015-04-14 12:46:55 följande:

    Jag har skrivit det tidigare, folk kan leta här på familjeliv efter trådar, där jag förklarat allt. Hade forumvärdarna letat hade de funnit.

    Springmaskarna är nuförtiden för det mesta resistenta mot medicinerna som finns. Så det är inte så konstigt att maskinfektionerna sprids i större omfattning nu.


    Vi har då blivit av med tre tidigare maskinfektioner med hjälp av Vanquin, så att maskarna "för det mesta" är resistenta tror jag inte på.

    Man minskar risken att bli smittad genom god hygien, och genom att hålla barnens naglar korta. Har hört också att maskarna ogillar vitlök, så att äta vitlök ska ta kål på dem (känner inte till vilken sanningshalt som finns i detta påstående, men vitlök är både ofarligt och receptfritt). I Vanquin finns ett färgämne som maskarna inte tål, och det ska visst vara typ samma färg i rödbetor, så en kost rik på rödbeta ska också vara bra för att slippa undan maskarna.
  • Aniiee
    Anonym (masken) skrev 2015-04-14 15:18:35 följande:
    Vi har då blivit av med tre tidigare maskinfektioner med hjälp av Vanquin, så att maskarna "för det mesta" är resistenta tror jag inte på.

    Man minskar risken att bli smittad genom god hygien, och genom att hålla barnens naglar korta. Har hört också att maskarna ogillar vitlök, så att äta vitlök ska ta kål på dem (känner inte till vilken sanningshalt som finns i detta påstående, men vitlök är både ofarligt och receptfritt). I Vanquin finns ett färgämne som maskarna inte tål, och det ska visst vara typ samma färg i rödbetor, så en kost rik på rödbeta ska också vara bra för att slippa undan maskarna.
    Det kanske är därför vi aldrig drabbats =P
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Neprome

    Japp vi fick det i år, lika så förra året. Min son är den som kommer hem med dem, vi har absolut god hygien men vad jag kan se efter dessa utbrott är att även när vi påtalat på förskolan/skolan så sätter det inte upp lappar om det (som ex vid löss) jag tror också att vissa föräldrar skäms el tycker det är för äckligt och håller det då inne... vilket såklart gör att fler drabbas utan att veta det dvs maskarna hinner bli många och även lägga sina ägg. Mitt tips är att kolla rumpan även om barnet inte klagar över att det kliar. Vi har fått det bara under våren. Det tar ett par veckor innan ägg blir maskar i magen. Klippa naglarna, tvätta klädsel i soffan om man har det. Sen som sagt inte tveka av att tala om det för förskolan el skolan!

  • En blå giraff

    Inte i år, men för ett par år sedan hade barnen springmask. Det är väldigt äckligt faktiskt men man får komma ihåg att det är ofarligt. Väldigt viktigt att man är extremt noga med hygienen annars får man tillbaka det direkt. Jag städade hemma varje dag i flera veckor, bytte i sängarna hela tiden och tok-tvättade barnens händer samt klippte naglarna. Tog ut alla textilier t.ex. gosedjur och mattor i 3 veckor. Vi blev av med det iallafall.

  • Anonym (Liv)
    Anonym (.) skrev 2015-04-14 12:46:55 följande:

    Jag har skrivit det tidigare, folk kan leta här på familjeliv efter trådar, där jag förklarat allt. Hade forumvärdarna letat hade de funnit.

    Springmaskarna är nuförtiden för det mesta resistenta mot medicinerna som finns. Så det är inte så konstigt att maskinfektionerna sprids i större omfattning nu.


    Du får gärna visa en källa på ditt påsteånde, eller hittade du på det själv?
Svar på tråden Springmaskarna går mot ett rekord år. Har din familj drabbats?