Inlägg från: Anonym (inte alkoholens fel bara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte alkoholens fel bara)

Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?

Jag dricker också en hel del vin. Inte dagligen - men det blir en hel del på helger och så. Men är smal ändå. Kanske beroende på att jag ytterst sällan stoppar i mig chips, godis, bullar, sötsaker och läsk. Nästan aldrig faktiskt. Tackar t o m nej till fika och tårta på jobbet. Och inte tränar jag heller. Jag börjar komma upp rejält i åren. Delvis beror det ju på arv. Men jag har aldrig varit någon som ätit mer än jag behöver. Mer än kroppen behöver alltså. Äter inte för att det är gott utan för att få energi.

Jag äter en smörgås och en kopp kaffe kl 09.00. Lunch 12.30 och middag runt 18.00. Aldrig mer än en portion. Tar aldrig någonsin om. Det är inget jag valt medvetet men avskyr att känna mig övermätt.

Så jag tror faktiskt inte det är alkoholens fel - utan det är fel på ditt ätande.

• Anonym (inte alkoholens fel bara)
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-14 14:38:49 följande:

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag drack också för mycket vin tidigare, utan att vara alkoholist. Jag anser att om man sagt till sig själv att sluta med det, men sedan inte lyckats, har man ett riskbeteende, om än inte missbruk.

Jag läste nyligen att jättemånga svenskar har ett riskdrickande, så du är inte ensam. 

Alkohol är ju en jäkla bov när det kommer till vikten eftersom det inte bara innehåller kalorier, utan också drar ner ämnesomsättningen för ganska lång tid.

Jag har nu varit helt nykter ett bra tag och vikten har gått ner utan att jag gjort något annat än att sluta med vinet!

Drar den ner ämnesomsättningen också? Hade jag ingen aning om. För min egen del gör det ju inget eftersom jag har en BMI på 22 :)
Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?