• Anonym (Tjockis)

Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?

Jag har ca 30 kg som jag vill gå ner.
    Jag har varit överviktig sen min son föddes för 8 år sen och vikten har bara ökat.

Jag vet exakt vad jag gör för fel men jag klarar inte av att bryta mönstret mer än en kort period.

Jag har inga problem med att träna, tycker det är ganska kul faktiskt.

Mitt problem är att jag inte tycker om att laga mat och därför äter vi för mycket onyttig mat (med tanke på viktnedgång, inte onyttig annars).
    Mitt andra stora problem är att jag vill dricka vin, lite för mycket och för ofta för att det ska vara bra för mig.
    Jag dricker aldrig så jag blir berusad, men jag vill njuta av vin på kvällarna. 
    Min man är likadan, tyvärr.

Jag är kluven till om jag missbrukar detta eller ej. Jag kan ju låta bli att dricka och gör det emellanåt när jag försöker bruka allvar med att gå ner i vikt. Men så kommer helgen och då vill man ju ta ett glas vin och slappna av lite.
    Jag vet ju att detta inte är hälsosamt och ändå slutar jag inte, är det att vara missbrukare?

Hur ska jag ta mig i kragen för att gå ner i vikt? Jag vill ju verkligen det, men jag har ingen som helst karaktär!
    Jag har ont i kroppen, mår inte bra och detta bidrar säkert till att jag "deppar ihop" istället och ger upp och tar ett glas vin som tröst....

Observera att min son inte far illa på nåt sätt i världen, han märker inte att vi dricker då vi gör det när han lagt sig.

• Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?
  • Anonym (inte alkoholens fel bara)

Jag dricker också en hel del vin. Inte dagligen - men det blir en hel del på helger och så. Men är smal ändå. Kanske beroende på att jag ytterst sällan stoppar i mig chips, godis, bullar, sötsaker och läsk. Nästan aldrig faktiskt. Tackar t o m nej till fika och tårta på jobbet. Och inte tränar jag heller. Jag börjar komma upp rejält i åren. Delvis beror det ju på arv. Men jag har aldrig varit någon som ätit mer än jag behöver. Mer än kroppen behöver alltså. Äter inte för att det är gott utan för att få energi.

Jag äter en smörgås och en kopp kaffe kl 09.00. Lunch 12.30 och middag runt 18.00. Aldrig mer än en portion. Tar aldrig någonsin om. Det är inget jag valt medvetet men avskyr att känna mig övermätt.

Så jag tror faktiskt inte det är alkoholens fel - utan det är fel på ditt ätande.

• Anonym (Mia)

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag drack också för mycket vin tidigare, utan att vara alkoholist. Jag anser att om man sagt till sig själv att sluta med det, men sedan inte lyckats, har man ett riskbeteende, om än inte missbruk.

Jag läste nyligen att jättemånga svenskar har ett riskdrickande, så du är inte ensam. 

Alkohol är ju en jäkla bov när det kommer till vikten eftersom det inte bara innehåller kalorier, utan också drar ner ämnesomsättningen för ganska lång tid.

Jag har nu varit helt nykter ett bra tag och vikten har gått ner utan att jag gjort något annat än att sluta med vinet!

• Anonym (inte alkoholens fel bara)
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-14 14:38:49 följande:

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag drack också för mycket vin tidigare, utan att vara alkoholist. Jag anser att om man sagt till sig själv att sluta med det, men sedan inte lyckats, har man ett riskbeteende, om än inte missbruk.

Jag läste nyligen att jättemånga svenskar har ett riskdrickande, så du är inte ensam. 

Alkohol är ju en jäkla bov när det kommer till vikten eftersom det inte bara innehåller kalorier, utan också drar ner ämnesomsättningen för ganska lång tid.

Jag har nu varit helt nykter ett bra tag och vikten har gått ner utan att jag gjort något annat än att sluta med vinet!

Drar den ner ämnesomsättningen också? Hade jag ingen aning om. För min egen del gör det ju inget eftersom jag har en BMI på 22 :)
  • Anonym (Tjockis)

Tack för era svar!

Det är inte enbart alkoholens fel att jag är överviktig, det har som sagt mycket med min kost att göra också.

Men jag vet ju att dricka alkohol gör ju att kroppen bränner alkohol istället för fett, eller nåt sånt. Så det är ju inte bara att man dricker en massa kalorier utan sen har det effekt efteråt också...

Så jag är ju medveten om mina problem, men hur sjutton ska jag få in i huvudet att jag måste sluta och bruka allvar.

Jag vill känna mig starkare, friskare och finnas kvar länge för min son, att kunna leka och busa, härja och springa med honom.

Jag har motiviationen....men ändå går det inte...

Ska man ta små steg i taget kanske, sätta upp ett mål att man ska vara hälsosam en vecka och sen sätta nya mål?
    Jag är t o m med i Viktväktarna Online, men fyller inte i ordentligt och sen vet jag ju att vinet ändå gör att pointsen smäller i taket direkt....

Usch vad jag ogillar mitt beteende....

• Duckan

Hur mycket vin dricker du egentligen då ts? Jag menar handlar det om nåt/några glas på helgen har jag svårt att se att det är där det sitter enbart utan du måste lägga om kosten rejält för viktnedgång.

• Anonym (Tjockis)

Jag dricker vin nästan varje dag...och blir det ett glas är det lätt att det blir två...

• Anonym (Jag med)

Jag gillar också att dricka. När jag behöver gå ned i vikt brukar jag ge mig själv 1 flaska vin/helg som belöning om jag ätit bra resten av veckan (bra = frukost, lunch middag där all är ganska näringsberäknat och mycket grönsaker, men jag blir mätt) och inte ätit ens en smula av någon "fel" (som kakor, glass, socker i te mm). Enda gången jag gör avsteg är när någon bjuder min grupp på jobbet, inte allmänt. Då kan jag gå ned i vikt ändå.

Det känns bra att jag då förtjänat vinet. Dessutom är det lätt att undvika kakor och så om jag tänker att tar jag inte kakan får jag vin. Sedan är det lättare att hålla dieten en längre tid med en belöning/vecka. Annars är ju 1 flaska vin ca 1 hg viktuppgång. Så dricker du 2 flaskor/helg är det nästan 1 kg/månad viktskillnad.

Alkohol gör också att man kan ta andra beslut om sin mat och då i regel sämre beslut. 

• sportpappa

Det absolut viktigaste för att gå ner i vikt är att hålla nere på portionsstorlekarna. Kolla på hur mycket ni äter idag. Ta en normalstor portion och ta inte om även om det är jättegott. Gör istället matlådor. Om maten är fyra portioner så ska det också vara minst fyra portioner. Gör gärna 5-6 stycken eftersom du vill gå ner.

• Duckan

Kan du inte börja med bra kost och vatten på dagar i kombination med motion. Då kan du unna dig dina glas på helgen istället? Om du inte kan var utan är det kanske där du ska börja istället.

• Anonym (Tjockis)

Ja, ni har ju rätt.

Portionerna ska jag absolut hålla på rätt nivå, brukar inte ta om heller.

Och ja, jag ska kanske få lov att unna mig vin på helgen, som en belöning för en bra vecka, det var ett bra sätt att se det på.

När man väl börjar se resultat så hoppas jag ju att man då får ännu mer motivation och kanske då kan man ta nästa steg.

Jag gillar ju inte förbud och att säga till mig själv att jag inte kan dricka vin på fredagen efter jobb gör ju att jag redan där gör det till något negativt.

Vinet får bli min belöning helt enkelt!

Tack snälla ni för era bra svar....jag var lite rädd att jag skulle bli utskälld istället, men det var bra, konkreta svar jag fick

Har någon bra tips på hur man ska göra när man då står där en onsdagskväll, haft en stressig dag på jobbet, är trött och bara vill unna sig ett glas vin för att varva ner? Vad ska jag då göra eller hur ska jag tänka för att inte falla för frestelsen...?

Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?