Inlägg från: Anonym (Tjockis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjockis)

Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?

Jag har ca 30 kg som jag vill gå ner.
    Jag har varit överviktig sen min son föddes för 8 år sen och vikten har bara ökat.

Jag vet exakt vad jag gör för fel men jag klarar inte av att bryta mönstret mer än en kort period.

Jag har inga problem med att träna, tycker det är ganska kul faktiskt.

Mitt problem är att jag inte tycker om att laga mat och därför äter vi för mycket onyttig mat (med tanke på viktnedgång, inte onyttig annars).
    Mitt andra stora problem är att jag vill dricka vin, lite för mycket och för ofta för att det ska vara bra för mig.
    Jag dricker aldrig så jag blir berusad, men jag vill njuta av vin på kvällarna. 
    Min man är likadan, tyvärr.

Jag är kluven till om jag missbrukar detta eller ej. Jag kan ju låta bli att dricka och gör det emellanåt när jag försöker bruka allvar med att gå ner i vikt. Men så kommer helgen och då vill man ju ta ett glas vin och slappna av lite.
    Jag vet ju att detta inte är hälsosamt och ändå slutar jag inte, är det att vara missbrukare?

Hur ska jag ta mig i kragen för att gå ner i vikt? Jag vill ju verkligen det, men jag har ingen som helst karaktär!
    Jag har ont i kroppen, mår inte bra och detta bidrar säkert till att jag "deppar ihop" istället och ger upp och tar ett glas vin som tröst....

Observera att min son inte far illa på nåt sätt i världen, han märker inte att vi dricker då vi gör det när han lagt sig.

• Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?
  • Anonym (Tjockis)

Tack för era svar!

Det är inte enbart alkoholens fel att jag är överviktig, det har som sagt mycket med min kost att göra också.

Men jag vet ju att dricka alkohol gör ju att kroppen bränner alkohol istället för fett, eller nåt sånt. Så det är ju inte bara att man dricker en massa kalorier utan sen har det effekt efteråt också...

Så jag är ju medveten om mina problem, men hur sjutton ska jag få in i huvudet att jag måste sluta och bruka allvar.

Jag vill känna mig starkare, friskare och finnas kvar länge för min son, att kunna leka och busa, härja och springa med honom.

Jag har motiviationen....men ändå går det inte...

Ska man ta små steg i taget kanske, sätta upp ett mål att man ska vara hälsosam en vecka och sen sätta nya mål?
    Jag är t o m med i Viktväktarna Online, men fyller inte i ordentligt och sen vet jag ju att vinet ändå gör att pointsen smäller i taket direkt....

Usch vad jag ogillar mitt beteende....

• Anonym (Tjockis)

Jag dricker vin nästan varje dag...och blir det ett glas är det lätt att det blir två...

• Anonym (Tjockis)

Ja, ni har ju rätt.

Portionerna ska jag absolut hålla på rätt nivå, brukar inte ta om heller.

Och ja, jag ska kanske få lov att unna mig vin på helgen, som en belöning för en bra vecka, det var ett bra sätt att se det på.

När man väl börjar se resultat så hoppas jag ju att man då får ännu mer motivation och kanske då kan man ta nästa steg.

Jag gillar ju inte förbud och att säga till mig själv att jag inte kan dricka vin på fredagen efter jobb gör ju att jag redan där gör det till något negativt.

Vinet får bli min belöning helt enkelt!

Tack snälla ni för era bra svar....jag var lite rädd att jag skulle bli utskälld istället, men det var bra, konkreta svar jag fick

Har någon bra tips på hur man ska göra när man då står där en onsdagskväll, haft en stressig dag på jobbet, är trött och bara vill unna sig ett glas vin för att varva ner? Vad ska jag då göra eller hur ska jag tänka för att inte falla för frestelsen...?

• Anonym (Tjockis)

Bra tips, Gnuborg, det behöver ju inte vara onyttigare än vad det är

Duckan, så ska jag också göra! Bruka allvar i veckan men få unna mig lite åtminstone på helgen, annars tror jag inte jag orkar hålla på med det nån längre tid, då tröttnar man ju.
    GI har jag svårt för, men jag borde ju bruka allvar med Viktväktarna, att fylla i mängd och se till att jag inte äter för mycket.

Anonym Vinälskaren, haha, ja, man borde ha dyrare viner så det svider lite när man öppnar dem
    Men bra tips att bara ha flaskor hemma, vi har ju ofta en box och då är det lättare att man tar det där sista glaset som man inte alls behöver ta egentligen.

• Anonym (Tjockis)

Anonym Jag med, ja, just det, då får jag ju inte belöningen till helgen!
    En promenad är bra, jag får gå och göra nåt annat som distraherar

• Anonym (Tjockis)

Anonym hm, ja, det är en bra tanke och det kan ju fungera nu om vi bara köper flaskor.
    Men tidigare har vi ju haft boxar och då har det oftast varit en öppnad box som blir kvar efter helgen...Drömmer

Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?