Inlägg från: Anonym (Behöver det inte alls!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Behöver det inte alls!)

Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?

Anonym (Mia) skrev 2015-04-14 14:38:49 följande:

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag drack också för mycket vin tidigare, utan att vara alkoholist. Jag anser att om man sagt till sig själv att sluta med det, men sedan inte lyckats, har man ett riskbeteende, om än inte missbruk.

Jag läste nyligen att jättemånga svenskar har ett riskdrickande, så du är inte ensam. 

Alkohol är ju en jäkla bov när det kommer till vikten eftersom det inte bara innehåller kalorier, utan också drar ner ämnesomsättningen för ganska lång tid.

Jag har nu varit helt nykter ett bra tag och vikten har gått ner utan att jag gjort något annat än att sluta med vinet!

Därom tvistar de lärde.
    www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6634/LKT0718s1410_1411.pdf
  • Anonym (Behöver det inte alls!)
    Anonym (Vinälskaren) skrev 2015-04-14 18:06:00 följande:

Vill bara tillägga att socialstyrelsen/forskningen säger att 9 glas vin per vecka eller mindre inte är riskkonsumtion. Som sagt, köp lite dyrare viner på flaska och njut av dessa glas, men inte mer!

Längtar till fredag, kan redan känna det argentinska vinet som väntar, på tungan, i gommen, den varma känslan som sprider sig i kroppen . Men nu blir det promenad och sedan te istället...

Ur viktsynpunkt är det värsta med vin för min del är att jag blir hungrig/sugen efter ett par glas och äter mer

Jag är tvärtom, när jag druckit alkohol är jag sällan eller aldrig hungrig. (Dvs om jag ätit innan.)
Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?