• Kjell2

Han kör sitt eget race (umgänge)

Finns det av domstol eller familjerätten fastställt umgängesschema?

Om inte kan du göra lite som du vill. Risken du tar är bl a att pappan startar en vårdnadstvist och får fastställt schema, då blir  du rejält låst.

Ett steg kan vara att försöka få pappan till familjerätten och få läkaren att skriva direkt till pappan. Oavsett så är du väldigt mycket utlämnad. Ditt beslut och du får ta mycket konsekvenser oavsett vad du väljer.

• Kjell2
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 10:19:38 följande:
    Nej, har inget fastställt utan har bestämt från gång till gång pga jobb och dotterns intresse.

Det har jag redan försökt men funkar inte, han vägrar följa med och läkaren har försökt att komma i kontakt med honom flera gånger utan att lyckas.
    Tja, upp till dig. Finns risk för stök och mothugg  oavsett vilken väg du väljer.

• Kjell2
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 10:23:13 följande:

Ligger inte dotterns intresse också till grund för hur ofta/sällan umgänget ska äga rum, speciellt om det inte är bra för henne?

Ja. Hur tänker du göra?
  • Kjell2
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 10:49:04 följande:

[quote=75161792][quote-nick]Kjell2 skrev 2015-04-15 10:32:03 följande:[/quote-nick]

Ja. Hur tänker du göra?

[/quote

Jag ska ringa och boka in en tid med läkaren där pappan måste följa med för att få förklarat för sig hur allting hänger samman. Om han bryr sig så kommer han. Jag ringer nu direkt.

Och om pappan som vanligt inte följer med eller följer läkaren rekomendationer?

Helt klart är pappan ett problem men du kommer inte kunna tvinga fram någon förändring hos honom. Alltså blir det sen upp till dig som vårdnadshavare att ta nästa steg och konskevenserna av detta. Ingen annan kan besluta åt dig eller tala om hur du ska eller måste göra.
  • Kjell2
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 11:07:05 följande:

Tid bokad till på tisdag och har skickat iväg ett sms till honom så får vi se.

Jag ser det här som en sista chans för honom att visa att han bryr sig om sin dotter.

Vad gör du om han inte dyker upp?
  • Kjell2
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 11:15:50 följande:

Fick svar från honom nu.

"Jag jobbar, du kan inte bestämma sånt utan att fråga mig först. Du är ju helt skadad."

Till saken hör den att detta var en morgontid och jag vet att han inte börjar jobba förrän till lunch. Bull shit med andra ord.

Det är möjligt att han har lite probelm med att du talar om honom vad han ska göra. En sak du kan försöka med är att be dotterns läkaren kalla, eller kontakta, honom utan att du är med eller inblandad mera.

• Kjell2
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 12:09:23 följande:

Läkaren har tidigare både skickat kallelser och försökt nå honom per telefon utan att få någon respons så det känns inte som om jag kan be honom göra mycket mer, han har verkligen försökt.

Då är det bara att köra vidare enligt din plan och se vad som händer.

Svar på tråden Han kör sitt eget race (umgänge)