• Bjoer

Varning för Arla

blomman 2 skrev 2015-04-15 13:02:27 följande:
    Koncentrat eller ej, ingen av dem är särskilt nyttiga att dricka! 30 minuter efter att juicen har pressats försvinner alla vitaminer och mineraler! Det smakar gott men är inte nyttigare än saft! Sedan häller man upp juicen i plastflaskor som avger gifter....Nä,bättre att pressa sin egen juice eller göra fruktdrinkar i blender istället. Krävs lite tid men då får du i dig alla nyttigheterna.
    Det där har jag väldigt svårt att tro. Varför skulle alla vitaminer och mineraler(!) försvinna på 30 minuter bara för att man pressar den? Låter helt orimligt.

Förövrigt är väl juice från koncentrat också färskpressad?
  • Bjoer
    blomman 2 skrev 2015-04-15 18:30:58 följande:
    Socker i frukt kan kroppen ta upp på ett helt annat sätt än det raffinerade som tillsätts i juicer,därför är den bättre. Och pressar man på ekologiska frukter så är det ännu bättre!
    Nja. Man blir precis lika fet av socker i frukt som av raffinerat socker. Det finns studier gjorda på det.
  • Bjoer
    Annelie 76 skrev 2015-04-16 12:08:45 följande:
    Allt socker är likadant och den som tror annat är ignorant och extremt okunnig. Kroppen kan inte skilja mellan socker från en apelsin (växt) och socker från sockerbeta (växt) eller sockerrör (växt). Men drick orange Coca-Cola du, det kommer säkert ge dig ett fint liv fyllt med karies, fetma, hjärt-kärlsjukdomar och cancer...
    Nja, fruktsocker (fruktos) och raffinerat socker (sackaros) är olika kemiska ämnen. Det finns många sockerarter och alla påverkar inte kroppen likadant. Glukos (druvsocker) är t.ex. lättare att ta upp och går snabbt ut i blodet medan andra sockerarter som har mer komplicerade strukturer tar längre tid. Så jag skulle vara lite mer försiktig innan jag kallar folk "extremt okunnig", om jag var du. ;)
Svar på tråden Varning för Arla