dalkullan95 skrev 2015-04-16 13:56:31 följande:
Jag förstår hur du känner. Jag är 19 år och känner lite samma sak men jag bestämde mig för att behålla barnet och är beräknad att föda om ca en månad.
Du ska känna efter själv hur du vill göra, skit i alla andras åsikter. Du bör nog lyssna till pappans åsikt men i slutändan är det du som själv avgör hur du vill göra!
Angående skola och utbildning. Du kan plugga på distans eller så kan du plugga till du inte orkar vara i skolan pga graviditeten. Efter mammaledigheten kan du gå tillbaka till gymnasiet eller plugga på distans som sagt.
Pengar och försörjning. Du får ansöka om bidrag hos försäkringskassan och så kommer du att få barnbidrag så fort barnet är fött. Barnbidraget ska dock enbart gå till barnets behov och inget annat. Dina föräldrar kommer säker också bidra med någonting. Och så kan du nog få en liten summa av soc som du kan köpa saker till barnet för. Men det är bara om dom anser att dina föräldrar inte tjärnar tillräckligt mycket för att kunna hjälpa dig med det.
Hoppas det hjälpte med min kommentar. Önskar dig all lycka, tjejen! :)
Håll oss uppdaterade :)
Du är medveten om att föräldrarna bara är försörjningsskyldiga till sitt egna barn inte till barnbarnet.
Barnbidraget får man förvalta hur man vill, finns inga regler här! ;)
Ts, hade jag blivit gravid när jag var 16 så hade jag valt abort hur ont det än hade gjort i min själ. Jag hade inte varit kapabel till att ta hand om barnet inte heller ekonomiskt.
Du kan söka upp en kurator via UM/kk för att prata igenom det hela ordentligt.
Pappan blir också underhållsskyldig även om han inte vill ha barnet/ta hand om barnet..
Du kan också höra med soc om vilken hjälp som finns att tillgå från dem