• youngandbeautiful

Behålla bebis - 16 år

Hej allihopa!

Nu är det så att jag har blivit gravid trots att jag äter p-piller. Pappan till barnet är med i bilden men vi är inte tillsammans och var aldrig det heller.

Så vad ska jag göra?

Magkänslan säger att jag ska behålla och tror att det skulle vara otroligt jobbigt för mig att göra abort. Känner även lite att det hör är ödet då jag använde preventivmedel men blev gravid ändå. Dock så vet jag att det här inte är rätt tidpunkt att vara självisk. Jag är ju faktiskt bara 16 år och börjar gymnasiet efter sommaren. Stöd från familj och vänner har jag men jag vill kunna ge mitt barn så mycket mer än vad jag tror att jag kan.

Alla tankar bara snurrar runt och jag behöver verkligen lite råd!!

• Svar på tråden Behålla bebis - 16 år
  • The TARDIS

Aldrig att jag hade valt att få barn vid 16 års ålder. Jag blir lite mörkrädd när jag idag ser unga tjejer, i din ålder, och yngre, som skaffar barn så vansinnigt tidigt. Jag hade aldrig någonsin gjort det. Inte förrän jag hade ett stabilt jobb, eget hem, samt en relation där båda är överens om skaffandet av barn.

• Casslo08

Gjort abort som 14 samt 17 åring. Då tyckte jag det var otroligt jobbiga beslut att ta, kändes fel att ta bort mitt eget barn MEN så här i efterhand, som vuxen 2 barnsmor är jag OERHÖRT tacksam och stolt över mina mogna och genomtänkta beslut jag tog. Nu har jag en insikt i hur det är att vara mamma och jag kan med handen på hjärtat säga att det INTE är något jag hade velat/orkat som tonåring. Att få barn i vuxen ålder är det mest otroliga och lyckobringande som finns och att dessutom få dela det med min partner är fantastiskt. Tro mig, att göra en abort är inte oansvarigt i din ålder, det visar snarare på mognad och ett klart framtidstänkande. Visst, det är jobbigt och ledsamt en stund men du går vidare med livet och sedan kommer lättnaden över att du faktiskt gjorde det ansvarsfullaste valet du kan göra som 16 årig gravid tjej.

• The TARDIS
    Casslo08 skrev 2015-04-17 01:09:29 följande:

Gjort abort som 14 samt 17 åring. Då tyckte jag det var otroligt jobbiga beslut att ta, kändes fel att ta bort mitt eget barn MEN så här i efterhand, som vuxen 2 barnsmor är jag OERHÖRT tacksam och stolt över mina mogna och genomtänkta beslut jag tog. Nu har jag en insikt i hur det är att vara mamma och jag kan med handen på hjärtat säga att det INTE är något jag hade velat/orkat som tonåring. Att få barn i vuxen ålder är det mest otroliga och lyckobringande som finns och att dessutom få dela det med min partner är fantastiskt. Tro mig, att göra en abort är inte oansvarigt i din ålder, det visar snarare på mognad och ett klart framtidstänkande. Visst, det är jobbigt och ledsamt en stund men du går vidare med livet och sedan kommer lättnaden över att du faktiskt gjorde det ansvarsfullaste valet du kan göra som 16 årig gravid tjej.

• dalkullan95
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-16 23:25:34 följande:
    Du kan inte räkna med att dina föräldrar ska bidra med något. Det är inte de som skaffar barn utan du. De har ingen skyldighet öht att köpa saker till ditt barn. Det är enbart du som har ansvar gentemot ditt barn. Räknar du med mamma och pappas plånbok är du inte mogen för barn tyvärr
    Så du menar att om hon nu väljer att behålla barnet och hon någon dag inte skulle ha råd med någonting som barnet behöver (till exempel blöjor, mat, kläder mm) så ska hon inte fråga hennes föräldrar om hjälp? Jag tror knappast att hennes föräldrar kommer sitta där, rulla tummarna och inte bry sig ett skit..
  • Sarakechi
    dalkullan95 skrev 2015-04-17 05:09:04 följande:
    Så du menar att om hon nu väljer att behålla barnet och hon någon dag inte skulle ha råd med någonting som barnet behöver (till exempel blöjor, mat, kläder mm) så ska hon inte fråga hennes föräldrar om hjälp? Jag tror knappast att hennes föräldrar kommer sitta där, rulla tummarna och inte bry sig ett skit..
    ELLER så ger man FAN i att skaffa barn innan man kan försörja sig själv och ett barn, så enkelt är det!!
  • jennaofficiaal

För det första, korkat. Mycket korkat. Tror du bara P-piller hjälper eller? Inget skydd är 100%. Man kör ALLTID med kondom ändå, SPECIELLT om du inte är i ett fast förhållande och bara är 16 år.

För det andra, vad är det jag läser om att pappan aldrig ska få reda på om barnet existerar eller inte? Jävla dumheter. Man kan alltid berätta. Väljer han att inte vara med så har han gjort ett val, men tänk om han vill stå vid din sida för att träffa sitt första barn? Då är det förstört för att du inte vill berätta.

Din mognadsgrad och dina värderingar känns inte så höga, jag skulle säga abort. Och jag är ändå emot abort. Just för att du verkligen inte är redo för att bli en mamma. Lycka till.

• dalkullan95
    Sarakechi skrev 2015-04-17 07:46:07 följande:
    ELLER så ger man FAN i att skaffa barn innan man kan försörja sig själv och ett barn, så enkelt är det!!

Och nu så var det så att hon blev gravid trots p-piller. Ingenting planerat alltså. Det är hennes val om hon vill behålla eller inte. Jag håller med om att 16 år är en väldigt ung ålder och att man helst ska vänta med barn tills man är klar med sina studier osv. MEN om hon nu bestämmer sig för att behålla barnet så betyder inte det att det är slutet av hennes liv? Jag vet några stycken unga mammor och pappor som sköter sig och deras barn lever ibland ett bättre liv än vad andra VUXNAS barn lever. Vissa vuxna lämnar sina barn på dagis med samma klädsel som barnen har haft i fyra dagar (fläckiga kläder) medan unga föräldrar är noga med att byta kläder på deras barn så fort det blir en fläck.

Man blir inte automatiskt en dålig förälder för att man är ung. Det behöver inte vara så att man sumpar sin chans att få en karriär om man blir en ung förälder.
    Och man är inte en dålig förälder bara för att man är ensamstående! Vuxna föräldrar kan också vara ensamstående men det är ingen som kollar snett på dom. Varför? För att dom är vuxna...

• youngandbeautiful
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-16 23:22:36 följande:

Fråga dig själv. Klarar du av att ta hand om ett barn HELT själv utan hjälp från pappan till barnet eller dina föräldrar. För du måste tänka så. Du kan INTE förvänta dig att dina föräldrar ska ta hand om DITT barn när du vill göra annat. Eller att pappan inte vill ha barn och inte kommer ta något som helst ansvar. Eller tvärt om. Han vill senare ha barnet varannan vecka. Är du redo att ta detta ansvaret själv. Det är du som ska ge mat med tre timmars mellanrum de första fyra månaderna dygnet runt. Vissa bebisar äter hela tiden. Är du beredd på att det är du ensam som ska ta alla vaken nätterna när bebisen inte kan sova utan skriker i flera timmar. Det är en människa med behov som alltid ska gå före dina egna under småbarnsåren. Man är mogen att skaffa barn när man vet att ansvaret bara ligger på mig själv och ingen annan.

Tänker du att det löser sig, mamma och pappa hjälper mig osv är du helt fel ute. De har inga som helst ansvar och du kan inte lägga det ansvaret på dom.

Är väldigt medveten om att det är ett heltidsjobb att ta hand om ett barn. Jag förstår att det kommer att innebära lite sömn och att alltid sätta barnets behov före sina egna! Samtidigt som detta är jobbigt tror jag också att det kommer ge mig så otroligt mycket. Jag känner ändå att jag är beredd att offra det liv jag lever idag för att ta hand om mitt barn!

Jag förväntar mig varken ekonomiskt stöd eller annan hjälp av varken mina föräldrar eller pappan till barnet. Nu är mina föräldrar så underbara att de vill stötta mig på båda sätt ändå men det är absolut inget jag tar för givet!
  • youngandbeautiful
    Casslo08 skrev 2015-04-17 01:09:29 följande:

Fast detta är väl ändå väldigt individuellt. DU kanske inte hade orkat/klarat av ett barn när du var i min ålder men detta betyder ju inte att jag inte gör det. Det ansvarfullaste valet skulle jag ändå säga är att man är ärlig mot sig själv med vad man vill!
  • youngandbeautiful
    jennaofficiaal skrev 2015-04-17 08:52:23 följande:

För det första, korkat. Mycket korkat. Tror du bara P-piller hjälper eller? Inget skydd är 100%. Man kör ALLTID med kondom ändå, SPECIELLT om du inte är i ett fast förhållande och bara är 16 år.

För det andra, vad är det jag läser om att pappan aldrig ska få reda på om barnet existerar eller inte? Jävla dumheter. Man kan alltid berätta. Väljer han att inte vara med så har han gjort ett val, men tänk om han vill stå vid din sida för att träffa sitt första barn? Då är det förstört för att du inte vill berätta.

Din mognadsgrad och dina värderingar känns inte så höga, jag skulle säga abort. Och jag är ändå emot abort. Just för att du verkligen inte är redo för att bli en mamma. Lycka till.

Är mycket medveten om att inget skydd är 100 %. Trots detta är chansen att du blir gravid trots p-piller minimal. Nu blev det som det blev och jag är gravid.

Min mognadsgrad gör att jag inte är redo att bli mamma? Bara att du skriver så säger betydligt mer om din mognad än min!
Svar på tråden Behålla bebis - 16 år