Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Behålla bebis - 16 år

Hade du varit min dotter hade du fått göra det du kände var rätt för dig men kom ihåg att du senare i livet ska leva med ditt barn varannan vecka då barnet har RÄTT till båda sina föräldrar. Skulle du inte vilja ha ditt barn hos dig varje dag med en man du älskar och som vill leva med dig och barnet för att han älskar er? Det hade iaf jag sagt till min dotter.

Nu är jag mormor till en liten kille på snart ett år och min dotter lever ihop med pojkens pappa och de är en liten familj. Precis vad en liten kille förtjänar här i livet. Att få bo med både mamma och pappa. Skulle inte du vilja ge ditt barn det i livet?

Du och pappan till barnet kanske borde prata igenom detta. Det är ju ändå NI som ska bli föräldrar. Det är NI som ska ta hand om barnet. Och barnet förtjänar båda sina föräldrar.

Rapparen Linda Pira blev gravid med tvillingar och hon och pappan till barnen var inte tillsammans men under hennes graviditet dejtade de och en kärlek växte fram. Tror de är gifta idag.

youngandbeautiful skrev 2015-04-16 15:19:51 följande:
    Jag förstår vad du menar! Är bara rädd för att bli övertalad till att göra abort även fast jag inte känner att jag vill det själv så därför känns det lättare att ta ett eget beslut först! Jag har alltid tänkt att jag aldrig ska göra abort för att jag tycker att det låter så otroligt påfrestande och har därför alltid varit noga med skydd, sen blev det som det blev ändå. Därför är detta så himla svårt för mig.
    Fråga dig själv. Klarar du av att ta hand om ett barn HELT själv utan hjälp från pappan till barnet eller dina föräldrar. För du måste tänka så. Du kan INTE förvänta dig att dina föräldrar ska ta hand om DITT barn när du vill göra annat. Eller att pappan inte vill ha barn och inte kommer ta något som helst ansvar. Eller tvärt om. Han vill senare ha barnet varannan vecka. Är du redo att ta detta ansvaret själv. Det är du som ska ge mat med tre timmars mellanrum de första fyra månaderna dygnet runt. Vissa bebisar äter hela tiden. Är du beredd på att det är du ensam som ska ta alla vaken nätterna när bebisen inte kan sova utan skriker i flera timmar. Det är en människa med behov som alltid ska gå före dina egna under småbarnsåren. Man är mogen att skaffa barn när man vet att ansvaret bara ligger på mig själv och ingen annan.

Tänker du att det löser sig, mamma och pappa hjälper mig osv är du helt fel ute. De har inga som helst ansvar och du kan inte lägga det ansvaret på dom.
    dalkullan95 skrev 2015-04-16 13:56:31 följande:

Jag förstår hur du känner. Jag är 19 år och känner lite samma sak men jag bestämde mig för att behålla barnet och är beräknad att föda om ca en månad.

Du ska känna efter själv hur du vill göra, skit i alla andras åsikter. Du bör nog lyssna till pappans åsikt men i slutändan är det du som själv avgör hur du vill göra!

Angående skola och utbildning. Du kan plugga på distans eller så kan du plugga till du inte orkar vara i skolan pga graviditeten. Efter mammaledigheten kan du gå tillbaka till gymnasiet eller plugga på distans som sagt.

Pengar och försörjning. Du får ansöka om bidrag hos försäkringskassan och så kommer du att få barnbidrag så fort barnet är fött. Barnbidraget ska dock enbart gå till barnets behov och inget annat. Dina föräldrar kommer säker också bidra med någonting. Och så kan du nog få en liten summa av soc som du kan köpa saker till barnet för. Men det är bara om dom anser att dina föräldrar inte tjärnar tillräckligt mycket för att kunna hjälpa dig med det.

Hoppas det hjälpte med min kommentar. Önskar dig all lycka, tjejen! :)

Håll oss uppdaterade :)

Du kan inte räkna med att dina föräldrar ska bidra med något. Det är inte de som skaffar barn utan du. De har ingen skyldighet öht att köpa saker till ditt barn. Det är enbart du som har ansvar gentemot ditt barn. Räknar du med mamma och pappas plånbok är du inte mogen för barn tyvärr
    dalkullan95 skrev 2015-04-17 05:09:04 följande:
    Så du menar att om hon nu väljer att behålla barnet och hon någon dag inte skulle ha råd med någonting som barnet behöver (till exempel blöjor, mat, kläder mm) så ska hon inte fråga hennes föräldrar om hjälp? Jag tror knappast att hennes föräldrar kommer sitta där, rulla tummarna och inte bry sig ett skit..
    Du skrev att hon kunde få hjälp från hennes föräldrar. Du förutsätter att de ska gå in och skjuta in stålar. Det är väl inte med den inställningen man ska gå in i föräldraskapet. Att morsan fixar det när det krisar. Man går väl in i det med inställningen, det här fixar jag. Visst det kan hända saker under livets gång men att starta sitt vuxenliv med att ha fingrarna i morsans plånbok och nalla är inte vuxet
    dalkullan95 skrev 2015-04-18 19:31:23 följande:
    Det var absolut inte det jag skrev eller menade. Jag menade att hennes föräldrar kommer säkert hjälpa henne om hon behöver hjälp. Läs om, läs rätt.
    Varför skriver du saker du inte menade?

Man kan aldrig förutsätta att andra finns där när man bäst behöver det varesig emotionellt eller finansiellt. Tänk om du ger detta rådet till unga flickor och sedan får de inte alls någon hjälp öht. Då sitter de med ett barn de inte klarar av. Detta gäller oavsett ålder på tjejen/kvinnan. Skaffar hon barn på egen hand så bör hon klara av att ta hand om barnet själv också och inte förutsätta att andra ska ställa upp. Och detta gäller även om man är ett par. Man skaffar inte barn för att ge sina föräldrar något att syssla med. De har nog med saker att göra.
Svar på tråden Behålla bebis - 16 år