• Angels

Egenmäktighet - anmäla?

Någon som anmält den andra föräldern för egenmäktighet, då denne flytta med barnen utan att ha rätt till det? Vem anmälde ni till? Vad gjordes? Fick ni hem barnen, eller blev de kvar?

Vad gör man om den umgängesföräldern sticker med barnen utan att ha rätt till det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Egenmäktighet - anmäla?
  • Troll20

Har inte varit med om det, men fick förklarat för mig av polis när min sambo var i en sådan situation att det kändes som sista utväg.

Har man gemensam vårdnad kan man inte begå egenmäktighet mot barn. Visst kan man anmäla, men då kan motparten(den andra föräldern) anmäla detsamma tillbaka när banet överlämnas., så det har ingen verkan.

Har man däremot en dom på umgänget blir det annorlunda. Då begär man verkställighet av dom via länsrätt. Det som händer då är böter eller i värsta fall hämtning med polisassistans.

• Anonym

Det är inget brottsligt att flytta med sitt barn utan att den andra föräldern godkänner, om man har gemensam vårdnad.

Ang umgänget så är det som Troll20 skrev.

• Angels

Okej. Men, eftersom barnen är skrivna hos oss och vi har byte på måndagar, så tycker jag det är konstigt om mamman får ta barnen och sticka med de bara. Vem säger att hon har rätt att bara dra med barnen, när de under 2 års tid haft varannan veckas-boende? Hon säger att hon sticker på torsdag och pappan vill inte detta. Kan han ingenting göra?

• Angels

Varför skulle det inte gå att anmäla en vårdnashavare för egenmäktighet? Det är faktiskt fel som ni skriver, för det har jag kollat upp med advokat. Dock missade vi att kolla vad som händer om man anmäler egenmäktighet.

• Troll20

Har han en dom på umgänget? Varför struntar han inte att lämna över på måndag. Eller hämtar på dagis tidigare. Finns många knep om det är så.

Min sambo har varit utsatt för de flesta knep redan......

• jeja66

Är barnen skrivna hos den ena föräldern så måste den andre föräldern skriva under att barnet flyttar.

Så har det varit för mig de sista 10 åren. Min ex måste skriva på så fort jag flyttar med barnen. Vi har gemensam vårdnad.

Vet ej vad som händer om den ena föräldern flyttar utan underskrift. Vet inte heller om det räknas som egenmäktighet mot barn.

• Anonym

Jag vet faktiskt också, för jag har pratat med både advokat och familjerätten om precis detta.

Inget händer om den andra föräldern inte skriver på. Som jejja66 skrev, så måste den andra föräldern egentligen skriva på vid flytt. Men om den inte gör det och barnet ändå flyttar så händer ingenting. Barnet blir ändå folkbokfört på den nya adressen efter ett par månader.
    Vill den andra föräldern att barnet ska flytta tillbaka, så måste hon/han gå till domstol och kräva vårdnaden.

• Anonym

Kräva boendet skulle det stå, inte vårdnaden.

Svar på tråden Egenmäktighet - anmäla?