• Angels

Egenmäktighet - anmäla?

Någon som anmält den andra föräldern för egenmäktighet, då denne flytta med barnen utan att ha rätt till det? Vem anmälde ni till? Vad gjordes? Fick ni hem barnen, eller blev de kvar?

Vad gör man om den umgängesföräldern sticker med barnen utan att ha rätt till det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Egenmäktighet - anmäla?
  • Angels

Okej. Men, eftersom barnen är skrivna hos oss och vi har byte på måndagar, så tycker jag det är konstigt om mamman får ta barnen och sticka med de bara. Vem säger att hon har rätt att bara dra med barnen, när de under 2 års tid haft varannan veckas-boende? Hon säger att hon sticker på torsdag och pappan vill inte detta. Kan han ingenting göra?

• Angels

Varför skulle det inte gå att anmäla en vårdnashavare för egenmäktighet? Det är faktiskt fel som ni skriver, för det har jag kollat upp med advokat. Dock missade vi att kolla vad som händer om man anmäler egenmäktighet.

• Angels

Äsch, strunt samma. En interimistiskt beslut finns på att mamman from 9 mars ska flytta med barnen, vilket vi kommer överklaga pga att vi anser att barnen ska få bo tillsammans (i beslutet står att sära på syskonen, pga att deras syster är rullstolsburen) och för att handikapp inte ska vara en orsak till att skilja på syskon. Innan dess har mamman umgänge måndag eftermiddag till söndag förmiddag (på egen begäran, ingen dom på detta). Alltså, på söndag, senast måndag, ska barnen tillbaka till oss. Mammans advokat däremot säger att hon kan åka direkt. Jag har kollat med tinget och de säger att hon inte kan det, utan att hon får göra det först den 9 mars, förutsatt att pappan inte överklagar domen.

Klart man kan anmäla föräldern för egenmäktighet om hon bortför barnen mot den andra förälderns vilja. Även om man har gemensam vårdnad, så innebär det inte att man bara kan dra med barnen.

Mamman kan inte skriva barnen på annan ort. De är nämligen skrivna hos pappan. Hur skulle det se ut om föräldrar satt och skrev över barnen på sitt boende hela tiden.
    "nej, nu ska pappan ha barnen skrivna hos sig och då får vi skriva barnen där, så han blir boendeförälder och mamman umgängesförälder"? Skulle inte fungera.

• Angels

Nej, jag blir inte "arg" av svar som "inte håller med mig". Jag blir irriterad av svar som jag vet inte stämmer, när jag dessutom frågade om det var någon som anmält den andra föräldern för egenmäktighet och om någon lyckats få tillbaka barnen.

Jag vet looser att du anmält ditt ex. Starkt gjort och jag hoppas innerligt att du får tillbaka dina barn snart! Jag tycker det är SKIT rent ut sagt att inte någon gör någonting!! Dessutom borde du ju ha rätt att åka och hämta dina barn. Suck, Sverige alltså!

Vi har i alla fall bestämt att INTE anmäla mamman för egenmäktighet. Som looser skriver - det tar lite tid. Däremot ska vi kräva att soc återupptar den anmälan som gjordes mot mamman i somras, eftersom anmälan lades ner utan utredning. Barnen berättade nämligen hur mamman gjorde illa dem när de inte gjorde som hon sa. Mamman kontrade bara med att barnen sagt samma sak till henne, att vi gjorde så och att det är sånt som barn säger??!! Vi tyckte det var konstigt att mamman inte anmält oss då, eftersom man faktiskt inte får göra illa barn, bara för att de inte gör som man säger. Soc la ner utredningen, utan att höra barnen.

Vi har inte pratat med barnen om det, förrän igår, då äldsta dottern berättade för mig hur mamman kastat kallt vatten på hennes syster, för att hon inte lyssnade. Då frågade jag hur det var med detta som togs upp i somras och dottern hävdar fortfarande att så var, att mamman gjorde illa dem, men att det upphörde efter att barnen berättat det för pappan. Vet ju inte, men man tycker ju att tex psykologer borde vara så skickliga, att de kan få fram om det är något som barnen bara säger, eller om det verkligen är så att mamman gjort barnen illa. Att dessutom kasta kallt vatten på barnet, för att hon inte lyssnar, då tycker i alla fall jag att det gått lite för långt, eftersom det borde finnas andra lösningar?!

• Angels

Ja, jag avfärdade det med strunt samma, för det var ingen som svarade med att de hade anmält för egenmäktighet, utan istället att man inte kan göra det och det var inte det jag frågade.

Jo, man kan anmäla den andra föräldern för egenmäktighet om de bortför barnen mot den andra förälderns vilja. Sen spelar det ingen roll om man har gemensam eller ensam vårdnad. Att undanhålla ett barn för den andra föräldern är att egenmäktigt bestämma över barnet, trots att man är två om att bestämma vad som "gäller". Min sambo har sin sista umgängesvecka nästa vecka och det är väl klart att han vill ha den. För vem vet när han får träffa barnen sen igen? Men, nej, då flyttar mamman barnen 10 timmars resväg bort, trots att tingsrätten förklarat att hon inte får det, utan att pappan ska ha sin umgängesvecka nästa vecka. Och då är det egenmäktighet. Men, frågan var om någonting händer om man anmäler, men det verkar trögt med det??

• Angels

Okej. Det finns en dom som säger att hon får ta med sig barnen till ny ort from 9/3, om inte pappan överklarar beslutet. Till dess skall umgänget fungera som tidigare (dvs varannan vecka). Detta bryter hon mot. Vi har överklagat beslutet och kommer gå upp i Svea hovrätt med detta, då vi inte tycker det är ok att dela på barn och att dessutom flytta de, innan dommen trätt i kraft.

• Angels

Ja, den äldsta ska bo kvar hos oss. Hon är funktionshindrad och maman säger att hon tar så mycket extra tid att hon inte vill att hon ska bo med sina övriga syskon. Tingsrätten har gått på hennes förslag om att dela barnen, vilket vi tycker är fel och vi ska därför överklaga beslutet. Vi tycker inte att hon är så pass handikappad att hon inte har "rätt" till syskon.

Svar på tråden Egenmäktighet - anmäla?