• yodi

Ofrivillig pappa

Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 21:32:36 följande:

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

förstår att det inte är någon höjdar situation men samtidigt hur tycker du att lagen ska se ut, ska män kunna tvinga kvinnor till abort? tvinga någon till ett medicinskt ingrepp mot sin vilja?

har man sex kan kvinnan bli gravid så enkelt är det, inget p medel är 100% säkert.
  • yodi
    jmamma85 skrev 2015-04-17 17:14:21 följande:
    Detta var nog planerat från hennes sida om hon helt kallt bara lätt behåller barnet utan att kunna försörja det på egen hand. Jag menar om man vill flytta hem till sina föräldrar. Vill hon inte bo med dig?
    åja behöver knappast vara planerat från hennes sida, jag ville inte ha barn innan jag stod där med ett plus på stickan, i en situation som absolut inte var den bästa och det var ändå ett relativt lätt beslut att behålla.

och med tanke på att ts inte vill ha barnet utan propsar på abort så är det inte så konstigt om hon väljer att flytta därifrån till ett ställe där hon kan få stöd.
  • yodi
    lemur skrev 2015-04-18 03:24:59 följande:

HEJ, jag är tjej

Jag tycker du ska ta en funderare på om din flickvän verkligen är en sån bra flickvän... Frågan är om nått sånt förhållande funkar.. där den ena helt kör över den andra..

Jag har svårt att sätta in mig i situationen som man, men ett alternativ skulle kunna vara att bara dumpa henne, hon flyttar och ni hörs aldrig mer. Då blir du inget annat än en spermadonator till barnet. (förutom att du får betala underhåll och det står på papper att du är pappan) men du kan aktivt välja att inte träffa dem. Be henne att inte prata med dig o.s.v. Dock får du vara med på att barnet kan söka upp dig när det är vuxet. 
    Det är INTE snällt mot barnet, men jag tycker att väljer man att sätta ett av pappan oönskat barn till världen så får man vara med på att han inte ställer upp. Stackars barn, javisst, oskyldigt barn VISST men mamman valde fast hon visste förutsättningarna.

Du kan också få det att fungera, MEN då får ju hon vara beredd att flytta med dig så du kan plugga... Varför ska hon flytta hem till sina föräldrar? helknäppt. Vadå att "du lämnar henne om hon föder" tycker mer att hon ställer krav att ni ska bo hos henne o.s.v. Utbildning är ganska viktigt. Ni klarar er nog om ni hittar en billig lägenhet, köper begangnat... Det blir tufft, men det kommer nog att gå! 

Ställ dig frågan VAD DU VILL. Du kanske vill vara där för barnet men inte för henne, Hon kör över dig nu, så det kan lika gärna hända igen. Det är kanske okej att hon behåller barnet och ni bor tillsammans och försöker få det att fungera. Eller att du pendlar och pluggar så du träffar barnet på helgerna i början, och sedan skaffar en lägenhet ihop när du pluggat klart. Det finns massor med alternativ! 

JA, lagen är åt helvete, men nu är det så. Man får helt enkelt betala! Du behöver fokusera på det som ligger framför, komma fram till vad du vill, kanske ta en lååång promenad och fundera eller att ni inte pratat på ett par dar. Och sen sätta dig ner och prata med henne med ett klart beslut att "såhär kommer det bli, föder du ungen finns jag inte med i bilden" eller "såhär kommer det bli, föd ungen och bo med mig så finns jag där" blablabla... så får hon ta ställning till det.

Och det är sånt JÄVLA gnäll om KONDOM HÄR! I dagens samhälle är abort så jäkla vanligt. Vi tjejer kan bara "ojdå, nu blev jag gravid. *abort*. Men för mannen är det mer "ojdå, nu blev jag far". Killar kan inte bara gå i celibat för det och det finns tjejer som petar hål i kondomerna! usch, blir så lack.

LYCKA TILL KILLEN! Du verkar ändå vara väldigt vettig. Att ha ordning på lägenhet, jobb och ekonomi innan man sätter ett barn till världen. Nu är din tjej inte lika vettig, men ta ställning. Det är ju som sagt ändå ditt första barn.

för frågan om abort eller inte är så lätt att kompromisa i.
  • yodi

jag blir lika irriterad varje gång jag läser den här typen av trådar.

killen tycker inte att det är skönt med kondom utan lägger ansvaret för skydd på sin flickvän.

när skyddet misslyckas ( och det är bara till att inse att med en procents felmarginal så  är det ett antal kvinnor som blir gravida trots att dom skött p medlet som dom ska) så förväntar han sig att hon ska göra abort, hon ska med andra ord vara villig att genomgå ett medicinsk ingrepp med dom risker som trotts allt finns.

nu i det här fallet så kunde inte tjejen genomföra det, hon kunde inte svälja tabletten och ts hatar nu sin flickvän för att hon har försatt honom i den här situationen, en situation han inte har gjort något för att undvika att hamna i.

sen dyker det alltid upp några som tycker att det är för jäkligt och genast börjar det hojtas om juridisk abort, manen ska bara kunna skriva på ett papper så friskskrivs han allt ansvar, kvar står den gravida kvinnan och får välja mellan att föda barnet och ta hand om det utan hjälp, eller genomgå ett medicinskt ingrepp som om hon har otur kan försvåra för framtida graviditeter.

hur vore det om alla som tycker att det är så synd om dessa män som blir ofrivilliga pappor trotts att dom inte har gjort något för att förhindra det, i stället för att bara komma på förslag som gör att män inte behöver ta minsta lilla ansvar alls gör något som verkligen hade gjort det mer jämställt.

se till att vissa ert intresse för dom p medel som faktiskt har tagits fram men som ännu inte finns på marknaden så att dom släpps, så killarna har större möjlighet att skydda sig själva från oönskade graviditeter.

men det är klart då krävs det faktiskt att dom själva gör något för att inte bli ofrivilliga pappor i stället för att bara lägga allt ansvar på tjejen.

• yodi
    Ännu en ofrivillig pappac skrev 2015-04-21 10:52:30 följande:

Så ni tycker alltså man ska få bli förälder hur lätt man vill? Min tjej har inget jobb, ingen egen bostad. Man ska alltså få alltså få bo med sitt barn i ett litet rum, där mormorn ska ta hand om barnet mer än barnets mamma. Hon hade ALDRIG blivit godkänd som adoptivförälder tex, men ploppa ut egen unge e okey för där får man välja själv om man vill ha barn eller inte. Spelar ingen roll hur dåligt ställt man har det, om barnet bor på gatan, utan mat o allt. Så länge de" får kärlek så överlever de ju" det finns ju en anledning till varför de är krav när man ska bli förälder.

Hoppas alla som tycker att man borde bli tvingad o bli förälder blir de själva en dag. Att ni blir våldtagna o inte får göra abort eller nått sånt. Ansvaret är ju dessamma, ta hand om ett liv man egentligen inte är redo för. Innan bra jobb o lägenhet dessutom. Har alltid hatat pappor som drar ifrån sina ungar, men efter de här så kommer jag alltid förstå dom. Så makt o hjälplös. Om ingen ändring på nått sätt sker, säger inte tvångsabort eller så, så kommer iaf pappor alltid dra o ingen jävel ska fan har rätt o säga att dom gör fel. Men visst, som sagt tidigare, ska göra de här till en ny hobby. Att vara lämplig förälder spelar ingen roll, pappor kan ju bara dra till höger o vänster. Den här lagen/ de sättet har fått mig o bli en dålig människa, men skäms inte överhuvudtaget, pappor är helt hjälplösa i dagens samhälle, därför borde vi inte behöva ta ansvar heller, om man blir tvingad. Sjuk samhälle, uponer vända världen alltså!

du har inte gjort någon ting för att själv förhindra graviditeten, avstår man från att skydda sig med det som finns tillgängligt, i ditt fall kondom för att det inte är skönt så kan man inte komma och gnälla när graviditeten är ett faktum.

det är jävligt stor skillnad på att bli våldtagen och att välja att inte skydda sig när man har frivilligt sex.

ni är definitivt inte hjälplösa, det finns kondom, det finns andra p medel för män som inte är släppta än, hur vore det om ni använde lite energi på att få läkemedelsbolagen att släppa dom på marknaden.

och på vilket vis är det lagens fel att du är en dålig människa? dina val och dina handlingar är dina egna.
  • yodi
    BandAnna skrev 2015-04-21 11:24:18 följande:

Sitta där och önska att andra ska bli våldtagna bara för att du själv inte är kapabel att tänka efter innan du stoppar in kuken. 

Ibland önskar man ju att genitalier är något somliga tilldelas när de fått genomgå en utbildning och klarar ett test om hur de fungerar. 

kanske vore något, utbildning och test, innan dess skulle det vara olagligt att ha sex.
  • yodi
    Ramborg skrev 2015-04-22 06:53:14 följande:

Om man ska vara krass så kommer nog barnet ha det bättre utan TS i sitt liv. Verkar inte vara världens pappamaterial.

• yodi
    ännu en orfvillig pappa skrev 2015-04-21 23:53:59 följande:

Alla ofrvilliga pappor därute!

har du haft sex med din flickvän o använt något preventivmedel och ändå blivit gravid så lämna tjejen illa kvickt om hon inte vill göra abort för din skull. 
    att göra en medicinsk abort i dagens Sverige är in princip riskfritt. älskar tjejen dig så respekterar hon din vilja att inte vilja bli pappa nu och gör det för din skull, så ni i framtiden kan få barn NÄR BÅDA VILL. LÄMNA LÄMNA LÄMNA om hon går emot din vilja, hur ska du kunna leva o älska någon som tvingar dig bli förälder! Hade din kvinna stannat med dig om du hade tvingat henne med ett sånt ansvar, tänk på de killar! vik aldrig ner er för sån skit, finns så mycket bättre fiskar i haven. 

och i fall killen älskar sin tjej så tar han dels sin del av ansvaret för att förhindra en oplanerad graviditet dvs använder sig av kondom samt respekterar hennes vilja att inte genomgå ett medicinskt ingrepp ( som faktiskt inte är riskfritt) enbart för hans skull.

hur ska tjejen kunna älska och respektera någon som inte gör något för att förhindra en graviditet utan lägger allt ansvar för skydd på henne för att sedan komma och kräva att hon genomgår ett medicinskt ingrepp som kan påverka hennes chanser att bli gravid i framtiden, för att han inte vill.

att vissa respekt och kärlek för sin partner går åt båda hållen.
  • yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:32:11 följande:

tycker man borde få avsäga sig faderskapet och slippa barnet helt i dessa fall.
    Sedan bör man ju se till att någon eller båda är skyddade för att undvika sådant.
    Men har man ett muntligt avtal om att inget barn skall avlas trotts oskyddat sex så skall detta avtal hållas eller så skall fadern slippa medverkan eller represalier för detta.

Men idag så står folk inte för va d de säger för fem jävla öre så,

varför inte omyndighets förklara männen helt är det gäller sex biten.
  • yodi

hur vore det om man i stället för att komma på lagar som skulle frigöra män från ansvar över huvud taget, ser till att p medlen för män som finns släpps på marknaden så att dom själva kan skydda sig.

eller är det just det ni inte är ute efter? ni vill knulla rundor utan att ens behöva tänka tanken på skydd, bara att skriva på en liten pappersbit så står kvinnan med hela ansvaret.

• yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:45:31 följande:
    Eller varför inte skjuta alla män vore väl enklast så
    skjuta verkar en smula överdrivet, men dom flesta verkar anse men vara rätt omogna när det gäller sex med tanke på att dom inte ska förväntas ta något ansvar för att vare sig förhindra en för dom ovälkommen graviditet eller förväntas ta något som helst ansvar för avkomman dom producerar.
  • yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:47:31 följande:

Fast jag tycekr ju att man borde kunna lita på sina medmänniskor så om man ingår ett avtal om att inget barn skall komma från det sexet de har trotts att det är oskyddad så anser jag att man skall kunna stå för det eller inte lova något alls..

Personligen är kondom en självklarhet om man skall doppa i okända vatten.
    men hur ofta är det egentligen som man diskuterar sånt innan ( se finns det för den delen tillfällen när en medicinsk abort misslyckats)

känns som att i dom flesta fallen så tar killen bara föregivet att tjejen skyddar dom eller gör en abort.

har för mig det var i aftonbladet någon kommer inte i håg vem hade skrivit en ledare om det här med män och skydd och hon skrev något som enligt mina erfarenheter är väldigt sant.

" dom är livrädda för att reproducera sig, men gör sitt bästa för att göra det"
  • yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 10:08:32 följande:

Jag skulle ALDRIG doppa utan att va helt säker på att det itne skulle resultera i något. Men jag använder också kondom, de enda gånger jag ej gjort det har varit med damer som jag litar på till 100% som helt är inställda på att inte ha barn (de har givetvis haft någon form av skydd i dessa fall)

Anser likgiltigheten till att skydda sig bland ALLA är helt skräckinjagande idag. Men anser fortfarande att man skall stå för det man säger. Kan man inte lova något skall man itne lova något...
    Bara för att man är kvinna betyder inte det att man inte skall behöva stå för sitt ord. Kan man inte lova det så skall man säga det.

Doppar man för sitt eget nöjes skull utan preventivmedel elelr skyfdd så är man ganska dum i huvudet både som tjej och som kille.

Sedan anser jag att tjejer som killar inte borde få lov att skaffa barn om de itne har ekonomi att försörja sig och barnet.

och i hur många fall av alla dessa "ovilliga pappor" har tjejen faktiskt lovat att göra abort?sen finns det tillfällen när dagen efter piller och medicinsk abort misslyckats

men jag håller med dig om att det är väldigt korkat att ha oskyddat sex..
  • yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 13:08:37 följande:
    Ingen aning, men jag har för mig jag läste i tråden at detta var väldigt klart för dem båda att om detta skulle ske skulle det inte bli något av det.. men jag kan ha missuppfattat det.

Ja jag anser att det är dumt i många avskeenden mer än just barnrisken men det slarvas som fan med detta idag och folk tar aldeles för lätt på både sjukdommar och att sätta ett liv till världen..
    molly50 skrev 2015-04-22 11:30:50 följande:
    För övrigt så håller jag med om att det är korkat att ha oskyddat sex om man inte är beredd på att ta konsekvenserna som kan följa.
    Gör man det ändå så får man helt enkelt skylla sig själv och då har man avsagt sig rätten att klaga,tycker jag.
    Fast då kan an ju säga att alla tjejer som blir ihop med killar som de vet misshandlat sina tidigare tjejer också inte får lov att klaga, eller otrohet osv osv.
    Klaga får man ju alltid göra sedan gäller ju samma regel som alltid.
    Som man bäddar får man ligga..
    men då skall man inte lova något heller. har man ett avtal så följer man det, man kan inte säga, "jag trodde itne det skulle hända" och sedan rycka på axlarna och förstöra ett eller två liv på det

det tas också alldeles för lätt på det här med abort. framför allt som i ts fall när det är att man vill att någon annan ska göra abort för att ta bort en ur en situation man inte har gjort något för att förhindra att den uppstår.

det finns tjejer som gör en abort och mår bra, men det finns även dom som gör en abort som mår oerhört dåligt över det länge, och även fast sjukvården är duktig så ska man inte glömma att det är ett medicinskt ingrepp och som alla medicinska ingrepp finns risk för komplikationer.

det är ( för dom flesta i alla fall) betydligt enklare att kräva en abort av andra än att göra en själv.
  • yodi
    Ännu en ofrivillig pappans skrev 2015-04-22 14:46:48 följande:

Jag personligen hade gjort de för min partners o barnets skull. Kul att tvinga någon bli pappa, o kul som barn veta att man inte är önskad.

Hahaha va roligt de hade varit om de varit tvärtom, om killen kunde bli gravid o tvinga tjejen att föda. Herregud vad mycket de skulle tjatas om orättvisa o feminism då, men killar kan de ju aldrig va synd om nej nej, får alltid skylla sig själv trotts att man TROTT tjejen hade tagit P-piller.

Hahahaha kanske borde skrivit på Flashback eller nått, där folk som varit i MIN sits hade förstått. Svårt för dom flesta tjejer o sympatisera med killen i detta hör ja. Skönt att någon tjej vågar erkänna daningen iaf.

www.aftonbladet.se/wendela/article12178790.ab

om det är killen som är gravid blir det han som föder barnet. vare sig abort rätten eller lagen om att föräldern som inte har hand om barnet får betala underhåll är på det stora hela särskilt gamla, det här med att "den ovillige föräldern" i alla fall får ta lite ansvar är rätt nytt.

men om jag nu inte ville ha barn och inte kunde göra abort hade jag definitivt sett till att skydda mig, jag hade inte lämnat över det ansvaret på någon annan.
  • yodi
    Ännu en ofrivillig pappans skrev 2015-04-22 14:50:57 följande:

Borde införas tvångsfödsel oxå iofs. Om mannen vill bli pappa men inte tjejen så får hon skylla sig själv om hon inte skyddat sig ordentligt o blivit gravid. :) då hade de helt plötsligt varit, "oj nej vi kan ju inte tvinga tjejen att föda" hahaha herregud va rättvist de hade känts

viss skillnad.
    en ovillig pappa behöver dels inte bära barnet inom sig och påverkas fysiskt, han utstår heller inga risker för komplikationer och långvariga men i samband med graviditet och födsel.

en kvinna påverkas i högsta grad fysiskt och psykiskt av en graviditet.
    visst det allra största flertalet graviditeter och förlossningar går bra med dagens sjukvård men inte alla, själv höll jag på att stryka med under min tredje graviditet, med bestående skada på lever och njurar.

hur ovillig pappa du än är så lär du inte behöva riskera det i alla fall.
  • yodi
    Ännu en ofrivillig pappans skrev 2015-04-22 14:57:11 följande:

O sen underhållet, strö salt i såret på den tvingade pappan. Väljer hon att föda sitt barn utan pappans önskan, kan hon ta hand om de själv, dom där uteblivna 1500 kr ifrån underhållet ska man forfarande klara sig utan om man ska uppfostra ett barn.

stackars stackars karlar som inte kan knulla rundor utan att behöva bekymra sig ett dugg för skydd.

väx upp!

du har tillsammans med din ( ex?) flickvän skapat det barnet, att betala underhållet är verkligen den lilla delen i att ta hand om och uppfostra barnet.
  • yodi
    NÄnnu en ofrivillig pappa skrev 2015-04-23 06:47:08 följande:

För att hon 1. Sätter ett barn till världen trotts den situation hon är i nu.! 2. Hon struntar i om den andra föräldern vill! Hon är den omogna om något. Nu har jag lämnat henne, hahaha grattis världen, ännu en pappalös unge till världen. Inte mitt fel någonstans, är så glad att jag våga stå upp för mig själv tillslut.

fortfarande svårt att stå för dina egna val och handlingar märker jag.
    du valde att ha oskyddat sex, du valde att lämna mamman och du väljer att inte vara där för ditt barn så jo lite är felet ditt.
  • yodi
    Ännu en ofrivillig pappasa skrev 2015-04-22 22:57:21 följande:

Även fast hon kommer bo på gatan med ungen? Hahaha men ska söka, vore så jävla rätt skönt o få ensamvård. Barnet kan få ersättning också. Hahahhaha de ser ju onekligen bra it iaf ????

ja för det är säkert till din fördel om det kommer fram att du först ville att hon skulle göra abort, sen när hon inte gjorde en så gjorde du slut, varvid hon blir bostadslös.
    du verkar skita helt i att göra det så bra som möjligt för barnet utan vill bara ha enskild vårdnad för att hämnas på mamman.
  • yodi
    molly50 skrev 2015-04-30 09:52:46 följande:
    Och hur kan du veta det?

Du vet att p-piller kan göra att man blir torr i slemhinnorna,blir av med sexlusten osv även som kvinna?
    Vi riskerar även att få blodproppar och samlar på oss vätska i kroppen vilket gör att man sväller och inte känner sig så attraktiv alla gånger.
    Ändå så förväntas vi stoppa i oss det.
    för att inte nämna att det kan ge upphov till depressioner samt öka risken för cancer.
Svar på tråden Ofrivillig pappa