Nu är jag själv ganska trött på simskolor. Mina barn har gått på två olika (totalt fem kurser), men inte lärt sig simma alls. Först nu när vi skippade simskolan och började träna fokuserat själva släppte det för de båda två samtidigt. De började simma för precis en vecka sedan. Ingen av dem simmar långt och säkert ännu, men det kommer nog snart det också.
Jag känner igen min son oerhört mycket i det du beskriver. Han har varit mycket försiktig med att doppa i huvudet. Har inte tyckt om vatten i ögonen eller öronen.
Till att börja med rekommenderar olika simskolor olika. Det finns alltså inget rätt eller fel rent objektivt sätt. I en av simskolegrupperna vi gått i fick barnen absolut inte använda simglasögon. I den andra var de tvugna att ha simglasögon. Ena argumentet var att det är bättre att lära sig utan för att man ska lära sig få vatten i ögonen. De andra argumenterar att det är lättare att lära sig simma om man ser, klor är jobbigt för ögonen, det är lättare att titta under vatten med simglasögon, och tids nog lär man sig ändå utan.
Det som jag tycker är spännande är att ingen av simskolorna har någon form av flexibilitet. Ingen av dem utgår från individen. Kanske finns det något barn som lär sig bäst med och något som lär sig bäst utan. De simskolor vi har varit på är oerhört fyrkantiga i sin pedagogik och det gäller inte bara simglasögonen. "Vi tror att vårt sätt är det bästa sättet att lära sig simma, och det här sättet passar för alla barn." Tänk om vanliga skolor tänkte på samma sätt...
Mina båda barn är väldigt olika varandra i det mesta de gör, och så även hur de har lärt sig simma. Min son, som ju också är den som har varit vattenrädd har nu börjat simma med snorkel och cyklop
Det började med att han gick omkring och snorklade i vattnet bara för att det var kul medan syrran tränade att glida i "pilen". Helt plötsligt kom han själv på att han kunda lyfta fötterna från botten och flyta, och sedan var det inte så långt till att börja göra långsamma arm- och bentag. Och nu börjar han vara under vatten även utan snorkel. Men han simmar enbart under vatten än så länge. Hade jag aldrig gissat på, med tanke på hur rädd han har varit att ha huvudet under vatten. Lillasyster simmar ibland med simglasögon och ibland utan. Men hon ligger istället och vispar sig fram vid vattenytan.
MIn rekommendation är alltså: vad tror du är bäst för ditt barn? Och hur vill ditt barn ha det? Resonera med henne, ge henne möjlighet att prova olika varianter och se vad som funkar bäst. Man måste ju inte göra på samma sätt varje gång man simmar. Har man börjat med simglasögon går det ju liksom att plocka av dem igen.
Skaffa bra simglasögon om du väljer att skaffa. Köp ett bra märke. Det finns också simglasögon som ser ut lite mer som cyklop, men som inte täcker näsan. De kan kännas ännu tryggare om man inte gillar vatten i ögonen. Tänk på att det finns vattenöronproppar också, om ditt barn tycker att det är obehagligt att få vatten i öronen. Min son har ett par, använde dem flitigt i början och nu har han dem bara ibland. De har hjälpt honom mycket.
Själv köper jag gladeligen alla attiraljer som kan hjälpa mina barn att simma. När jag köpte snorkel gjorde jag det inte i och för sig inte för att jag trodde att det skulle hjälpa min son att simma. Jag gjorde det för att min son tyckte att det skulle vara roligt, och jag såg det mer som en rolig grej i vattnet. Jag är så fascinerad över att det faktiskt var den som fick honom att ta steget att våga flyta och simma.