• Alexi

Simglasögon på simskola?

Min sexåring går på simskola. Hennes största utmaning är vattentryggheten, framför allt att doppa huvudet. Hon gör det (numera) men försiktigt och hon slänger sig aldrig i så att hon kommer under vattnet osv. Mycket torka ur ögonen mellan simtagen, typ?

När hon gick på simskolan i höstas med förskoleklassen var jag på väg att köpa simglasögon till henne men blev avrådd från en som jobbar i simhallen, då det är bättre att träna vattentrygghet utan. Som hon sa, trillar man ifrån bryggan har man ju sällan simglasögon på sig. Det lät väldigt klokt så jag struntade i glasögonen.

Nu stod jag och pratade med en förälder på första tillfället i veckan. Han menade att simglasögon var bra för att få upp tryggheten för att om de ska gnugga ögonen varannan minut så lär de sig inget. Och att klorvatten från bassäng är jobbigare att få i ögonen än havsvatten. Och det lät ju också väldigt klokt.

Hur gör alla andra? Jag noterade ju att de absolut flesta i gruppen INTE har simglasögon men samtidigt så kan ju de flesta doppa huvudet utan minsta tvekan, till skillnad från min dotter.

Vad är bäst för henne?

• Svar på tråden Simglasögon på simskola?
  • Filiplopp

Min son går i simskola. Och alla i hans grupp har simglasögon. Varför få ögonen irriterade av klor? När barnet istället behöver koncentrera sig på sin simning. Nu gör hans grupp mycket övningar under vattnet med. Och crawlar. Kanske olika vilken nivå barnet går på. Och vilken metod simskolan använder.

• Flickan och kråkan

Här vill de inte heller att de har simglasögon. Känns vettigt tycker jag. Min äldsta har gått i simskola sedan i höstas. Han var oerhört vattenrädd för ett år sedan så vattenvana har varit den stora grejen länge. Nu hämtar han obehindrat ringar på botten, hoppar från kanten etc. Jättebra simlärare som hjälper barnen där de är. Nu kan energin läggas på att just simma.

• Flickan och kråkan
    Filiplopp skrev 2015-04-17 08:24:02 följande:

Min son går i simskola. Och alla i hans grupp har simglasögon. Varför få ögonen irriterade av klor? När barnet istället behöver koncentrera sig på sin simning. Nu gör hans grupp mycket övningar under vattnet med. Och crawlar. Kanske olika vilken nivå barnet går på. Och vilken metod simskolan använder.

Det låter ju som barn som redan behärskar simningen.
  • Filiplopp
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-17 08:30:26 följande:

Han lär sig crawla som första simsätt
  • Filiplopp
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-17 08:30:26 följande:

• Flickan och kråkan
    Filiplopp skrev 2015-04-17 08:33:33 följande:
    Ja, det förstod jag. Jag fick ändå känslan av att det var barn som kommit relativt långt. Felantagande av mig kanske. 

Vi har valt kommunens simskola som jobbar med vanligt bröst- och ryggsim samt livräddning. Simklubbens simskola kör på crawl. En del barn har simglasögon, men lärarna rekommenderar att de inte har. Man får ta ställning till det själv. Eftersom min kille har varit livrädd för vatten så har det varit bra att inte ha simglasögon. Hade han haft god vattenvana och varit på god väg att simma bra så hade det inte spelat så stor roll....tänker jag. 
  • Marlean

Gammal simlärarassistent här, jag tycker inte du ska köpa glasögon. De är bättre att ge till barn som har full vattenvana. 

• Alexi

Tack för alla svar! Jag tar till mig inputen och väntar med glasögonen!

• scanmia

Jag försöker först utan simglasögon för det är helt enkelt mer praktiskt att lära sig att titta under vatten utan. MEN om det blir ett hinder i sig så är ju glasögon en ganska lätt lösning som kan få huvuddoppen att kännas mer överkomliga. Tänk bara på att allt ögon-tork och vatten-från-ansiktet-meckande kan ersättas med pill och trixande med simglasögonen. Särskilt om det nu inte är ögonen som faktiskt är besvärande utan istället tex avsaknad av vattenvana och -trygghet.

För ett av mina barn hjälpte det väldigt mycket att få simglasögon. Han ville på inga villkor doppa huvudet, men med simglasögon gick det bra. Och han kunde gå vidare och öva nya färdigheter och få rätt på flyt och simning och dykande. Glasögonen kan vi ju alltid träna bort vid senare tillfälle. Som en napp eller snuttefilt, typ. Praktiskt när det gäller och lite merjobb senare.

• Schnaa

Om simglasögonen är avgörande för att barnet ens ska försöka lära sig simma, så är de ju nödvändiga.

It takes a fool to remain sane
  • Alexi

Trors råden här fick dottern ändå testa simglasögon på förra simlektionen. Och oj vilken effekt, hon doppade huvudet 20 gånger kanske och simmade fyra-fem simtag under vattnet!

• mi lo

Nu är jag själv ganska trött på simskolor. Mina barn har gått på två olika (totalt fem kurser), men inte lärt sig simma alls. Först nu när vi skippade simskolan och började träna fokuserat själva släppte det för de båda två samtidigt. De började simma för precis en vecka sedan. Ingen av dem simmar långt och säkert ännu, men det kommer nog snart det också.

Jag känner igen min son oerhört mycket i det du beskriver. Han har varit mycket försiktig med att doppa i huvudet. Har inte tyckt om vatten i ögonen eller öronen.

Till att börja med rekommenderar olika simskolor olika. Det finns alltså inget rätt eller fel rent objektivt sätt. I en av simskolegrupperna vi gått i fick barnen absolut inte använda simglasögon. I den andra var de tvugna att ha simglasögon. Ena argumentet var att det är bättre att lära sig utan för att man ska lära sig få vatten i ögonen. De andra argumenterar att det är lättare att lära sig simma om man ser, klor är jobbigt för ögonen, det är lättare att titta under vatten med simglasögon, och tids nog lär man sig ändå utan.

Det som jag tycker är spännande är att ingen av simskolorna har någon form av flexibilitet. Ingen av dem utgår från individen. Kanske finns det något barn som lär sig bäst med och något som lär sig bäst utan. De simskolor vi har varit på är oerhört fyrkantiga i sin pedagogik och det gäller inte bara simglasögonen. "Vi tror att vårt sätt är det bästa sättet att lära sig simma, och det här sättet passar för alla barn." Tänk om vanliga skolor tänkte på samma sätt...

Mina båda barn är väldigt olika varandra i det mesta de gör, och så även hur de har lärt sig simma. Min son, som ju också är den som har varit vattenrädd har nu börjat simma med snorkel och cyklop  Det började med att han gick omkring och snorklade i vattnet bara för att det var kul medan syrran tränade att glida i "pilen". Helt plötsligt kom han själv på att han kunda lyfta fötterna från botten och flyta, och sedan var det inte så långt till att börja göra långsamma arm- och bentag. Och nu börjar han vara under vatten även utan snorkel. Men han simmar enbart under vatten än så länge. Hade jag aldrig gissat på, med tanke på hur rädd han har varit att ha huvudet under vatten. Lillasyster simmar ibland med simglasögon och ibland utan. Men hon ligger istället och vispar sig fram vid vattenytan. 

MIn rekommendation är alltså: vad tror du är bäst för ditt barn? Och hur vill ditt barn ha det? Resonera med henne, ge henne möjlighet att prova olika varianter och se vad som funkar bäst. Man måste ju inte göra på samma sätt varje gång man simmar. Har man börjat med simglasögon går det ju liksom att plocka av dem igen.

Skaffa bra simglasögon om du väljer att skaffa. Köp ett bra märke. Det finns också simglasögon som ser ut lite mer som cyklop, men som inte täcker näsan. De kan kännas ännu tryggare om man inte gillar vatten i ögonen. Tänk på att det finns vattenöronproppar också, om ditt barn tycker att det är obehagligt att få vatten i öronen. Min son har ett par, använde dem flitigt i början och nu har han dem bara ibland. De har hjälpt honom mycket.

Själv köper jag gladeligen alla attiraljer som kan hjälpa mina barn att simma. När jag köpte snorkel gjorde jag det inte i och för sig inte för att jag trodde att det skulle hjälpa min son att simma. Jag gjorde det för att min son tyckte att det skulle vara roligt, och jag såg det mer som en rolig grej i vattnet. Jag är så fascinerad över att det faktiskt var den som fick honom att ta steget att våga flyta och simma.

• Alexi

Mi lo: om du ser mitt senaste inlägg så ändrade vi oss om simglasögon och det gjorde all effekt. Simmandet har nu losdnat på allvar och hon är godkänd att flytta upp en grupp. Så glad är jag!

• mi lo

Härligt att det har lossnat! Jag njuter just nu av att se båda mina barn simma bättre och bättre. Ett tag trodde jag nästan att det aldrig skulle hända. Och jag är själv väldigt nöjd med att vi ha bestämt oss för att skippa simskolan för att öva själva åtminstone under en period. Sedan kanske simskolan funkar igen när de har blivit lite äldre.

• Alxs

Min dotter går i simskola med Sim Team Engelholm. Hon var också rädd för att doppa huvudet under vatten i början. De har en fantastisk simtränare som tycker det är bättre att barnen har simglasögon tills de är lite mer vattenvana och orädda. Det har funkat jättebra för min dotter. Hon har haft jätteroligt på simskolan och nu vågar hon vara i vattnet utan simglasögon.

Svar på tråden Simglasögon på simskola?