• Gojtan

Vad är det som biter vår son?!

Hej!

Jag är mamma till en liten kille på 5 år. Han har sedan ett par månader ungefär en gång i veckan, blivit biten av något som vi inte vet vad det är! Det är bett som ser ut som myggbett och är alltid i en liten klunga med ungefär 4 - 5 bett per gång. De kliar och efter några dagar så syn som en liten prick i dem, när svullnaden blivit mindre.

Detta börjar bli frustrerande!! Vi har tvättat sängkläder och tittat ordentligt i vår sons sovrum, men vi hittar ingenting. Vi har funderat på Vägglöss, men hittar inga spår av avföring eller blod, som vi har hört att man ska göra om det är Vägglöss. Har något svagt minne dock av att jag såg en liten prick intill hans kudde av blod, första gången han blev biten.

Vad är det som händer egentligen?! Vi är så klart oroliga över att vad det än är som biter honom, ska föröka sig så att de blir fler. Jag har hört att Antisimex är väldigt dyra. Någon som har koll på vad de tar för att ta reda på vad det kan vara som biter vår son?

Tack snälla för svar på förhand!
  • Svar på tråden Vad är det som biter vår son?!
  • Carro67

Vi har samma! Sedan typ över ett år... Är så less. Först trodde vi att det var myggbett, sen insåg vi att sommaren var över sedan länge. Tejpade benen på sängarna för att fånga vad vi trodde var vägglöss. Ingen framgång med det. Sen hade vi en firma här som kollade. De menade på att det inte var vägglöss, utan loppor. Vägglöss utan spår finns typ inte, menade de på. De rekommenderade dammsugning. Vibrationerna från dammsugningen dödar larverna och äggen. Vi har dammsugit och dammsugit... Varje dag i flera veckor. Det blev mycket bättre men inte helt. Vi tror att vad det nu är bor under en vägg mellan sovrummen, och att de vuxna individerna inte påverkas. Suck! Det är också mest ett av våra barn som blir bitna, men vi har alla blivit bitna någon gång. Jag är så trött på det...

• Smarthuvud
    Gojtan skrev 2015-04-20 13:30:32 följande:

Ok Tja sonens bett sitter ju mer som en klunga så det kanske kan vara jordloppor vem vet. Å andra sidan så är jag den som gosar och sköter om både vår hund och katt mest i familjen och jag har inte fått npgra bett alls. Weird!

Eftersom jag är en nyfiken typ, så har jag läst på om loppor nu. Mycket som påminner om det du skriver. Husdjuren är ofta boven. Mattor och övriga platser där de gärna ligger ska rengöras, och kanske ska de behandlas med Frontline? Många som fått bekymmer under "innetiden" då utekatten helst är inomhus.

Hoppas du hittar rätt!
  • Anonym (Utan tvekan)

Skulle säga att det är väglöss!

Min syster med dotter flyttade till ny lägenhet och dottern fick prickar nattetid precis som på din bild. Detta hände dock nästan varje natt så det fanns riktigt många i rummet dottern bodde i. Trots det var det ett riktigt detektivarbete innan de hittade spår efter dem eftersom de inte kom från sängen utan fanns där sedan tidigare.

Bakom golvlister, kollat där? Taklister? Eftersom de inte verkar bita så ofta är de kanske inte så många och då är det kanske helt omöjligt att hitta spår.

• Miami

Har samma problem, fast här är det bara jag och minsta sonen som blir bitna. Anticimex ville inte komma, de bara ryckte på axlarna och sa att det var katterna som tog in loppor (har frontlineat dem!). Vägglöss är det inte för de hittar man. Är också sååå trött på att jämt gå och klia mig nu!!

• Anonym (abc)

Inga nya bett i natt i alla fall, hoppas det var täcket som var boven. Fick första bettet för en månad sedan och sedan nya bett en vecka efter det och sedan ingenting fram till för 3 nätter sedan då jag fick nya bett tre nätter i rad. Och ingenting i natt nu vad det verkar i alla fall, så hoppas hoppas nu att det är över.

• Gojtan

Antisimex har nu varit här. Det var fågelloppor. I min sons rum, finns en ventil i anslutning till vår skorsten och uppe i den, häckar kajor. Kanske kom de med dem, kanske med vår katt. Nu ska de snart vara borta i alla fall. :)

• Anonym (abc)
    Gojtan skrev 2015-04-25 20:36:33 följande:

Antisimex har nu varit här. Det var fågelloppor. I min sons rum, finns en ventil i anslutning till vår skorsten och uppe i den, häckar kajor. Kanske kom de med dem, kanske med vår katt. Nu ska de snart vara borta i alla fall. :)

Skönt att få bort det. Vi har kört en massiv städinsats och tvättat runt 10 maskiner nu och har inte fått några fler bett. Fy helvete vad det kliade, fick smörja halva kroppen med xylocain och äta receptbelagda värktabletter för att kunna sova någorlunda på nätterna.
  • Gojtan
    Anonym (abc) skrev 2015-04-25 21:20:32 följande:

Skönt att få bort det. Vi har kört en massiv städinsats och tvättat runt 10 maskiner nu och har inte fått några fler bett. Fy helvete vad det kliade, fick smörja halva kroppen med xylocain och äta receptbelagda värktabletter för att kunna sova någorlunda på nätterna.

Åh fy! Låter inte alls kul! Hoppas ni slipper nu!
  • Carro67
    Gojtan skrev 2015-04-25 20:36:33 följande:

Skönt! Hur kunde de säga/veta att det var just fågelloppor?
  • Gojtan
    Carro67 skrev 2015-04-25 21:49:18 följande:

Skönt! Hur kunde de säga/veta att det var just fågelloppor?

Jag var inte hemma när Antisimex var här. Det var min sambo som tog emot dem. Antar att de fann något exemplar. Men jag är inte säker.
  • Carro67
    Gojtan skrev 2015-04-25 22:04:35 följande:
    Jag var inte hemma när Antisimex var här. Det var min sambo som tog emot dem. Antar att de fann något exemplar. Men jag är inte säker.
    Ok, för jag insåg precis att vi har ofta fåglar som sitter i hålrum utanför fönstret i sonens sovrum... Bredvid är luftningshålet, precis ovanför sonens säng. Vi har ju typ dammsugit varje dag i 2 månader och tvättat, tvättat och tvättat. Och inget har hjälpt helt. Nu känns det helt omöjligt att få bort dem om de kommer utifrån.....
  • Gojtan
    Carro67 skrev 2015-04-26 13:25:51 följande:

Ok, för jag insåg precis att vi har ofta fåglar som sitter i hålrum utanför fönstret i sonens sovrum... Bredvid är luftningshålet, precis ovanför sonens säng. Vi har ju typ dammsugit varje dag i 2 månader och tvättat, tvättat och tvättat. Och inget har hjälpt helt. Nu känns det helt omöjligt att få bort dem om de kommer utifrån.....

Ja det låter rimligt att de kommer från ventilationen. Det finns så klart en möjlighet att täppa igen ventilen men det är ju inte så bra heller. Alternativt att ta bort fågelbona. Och det är ju inte heller så kul. Kanske någon djurrättsorganisation kan ta hand om ungarna om det finns sådana i bona??
  • Gojtan

Nu såg jag att du aldrig skrev att det var fågelbon. Hoppas det löser sig för er!

• Timatu

Ibland kan man få bältros...det kan se ut som insektsbett.
    Men antagligen är det väl fågelloppor?
    Fast det konstiga är ju om man inte ser varken löss eller loppor...
    Fråga på barnavårdscentralen. De borde veta...det kan ju vara en släng av något man får som barn?

Svar på tråden Vad är det som biter vår son?!