• Klaudia00

    Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

    Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.

    Hur skulle ni reagera ?

  • Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
  • MadHatter

    Jag skulle inte ha reagerat alls på det. Överhuvudtaget.

  • flena
    Klaudia00 skrev 2015-04-19 13:51:57 följande:

    Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.

    Hur skulle ni reagera ?


    Skulle tycka det var positivt. Då har ju barnet en bra chans att lära känna fler kulturer och att barnet inte tycker att det är konstigt.

    Som det är i samhället - en naturlig del. Och nu får barnet chansen att uppleva det som en naturlig del av barnet liv. Olika kulturer.
  • Nyfikna72

    Så länge personen ifråga sköter sitt arbete så skulle jag inte bry mig alls. Tror inte en slöja gör varken till eller från för barnen.

  • Kim Possible

    En vanlig hijab - inte mer än om någon hade keps på sig. Eller bandana, snusnäsduk eller vad som helst. 

    Däremot hade jag reagerat negativt om personen haft niqab eller liknande. Jag vill att både jag, min man och barnet ska kunna se ansiktet på pedagogerna, extra viktigt när det kommer till kommunikation om hur barnet har det på förskolan. En niqab signalerar även en syn på kvinnor och män jag ogillar starkt, hur ska vi kunna lita på att min man kan få den info han behöver när det är han som lämnar och hämtar om pedagogen inte får ha någon närmare kontakt med män? 

    Men som sagt, att gå i taket för att någon har hijab, det ser jag mer som extremt fånigt. 

  • garib

    spelar ingen roll med hijab  så länge personen är professionell och talar bra svenska

  • Vanillaextract

    Jag skulle flyttat mitt barn till en vettigare skola. En lärare ska inte fläka ut sina extrema personliga åsikter sådär.

    Jag har inget emot att en muslim är lärare men enbart om hen håller det privat och inte låter det gå ut över undervisningen. Den punkten har någon med slöja redan passerat.

    Precis som att jag inte skulle acceptera en lärare med nazistsymbol eller FI-knapp.

  • Iarwain
    Kim Possible skrev 2015-04-19 14:06:28 följande:

    En vanlig hijab - inte mer än om någon hade keps på sig. Eller bandana, snusnäsduk eller vad som helst. 

    Däremot hade jag reagerat negativt om personen haft niqab eller liknande. Jag vill att både jag, min man och barnet ska kunna se ansiktet på pedagogerna, extra viktigt när det kommer till kommunikation om hur barnet har det på förskolan. En niqab signalerar även en syn på kvinnor och män jag ogillar starkt, hur ska vi kunna lita på att min man kan få den info han behöver när det är han som lämnar och hämtar om pedagogen inte får ha någon närmare kontakt med män? 

    Men som sagt, att gå i taket för att någon har hijab, det ser jag mer som extremt fånigt. 


    Här håller jag med.

    Den forskning jag tagit del av tyder på att det är viktigt för barnet att kunna läsa ansiktsuttryck.
  • Lagoma Linnea

    Jag håller med Kim Possible ovan - så länge jag ser ansiktet struntar jag fullkomligt i vad pedagogen har på kroppen eller huvudet.

  • Kim Possible
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 14:12:52 följande:

    Jag skulle flyttat mitt barn till en vettigare skola. En lärare ska inte fläka ut sina extrema personliga åsikter sådär.

    Jag har inget emot att en muslim är lärare men enbart om hen håller det privat och inte låter det gå ut över undervisningen. Den punkten har någon med slöja redan passerat.

    Precis som att jag inte skulle acceptera en lärare med nazistsymbol eller FI-knapp.


    Hur ställer du dig till halsband med kors? Gäller knapparna bara F! eller är du lika avog mot andra partisymboler? 
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?