Inlägg från: CissiJissi |Visa alla inlägg
  • CissiJissi

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

haha va? Vilken lustig sak att reagera på.. Men klart som vissa skrev vill man ju kunna se människans fina ansikte så det blir enkelt att läsa av och kommunicera, men annars är det väl inget att reagera på väl??:)

• CissiJissi
    Gathenhielm skrev 2015-04-19 15:07:04 följande:

Jag hade sett mig om efter en ny förskola. Religiöst indoktrinerade lärare är inget jag vill utsätta min avkomma för.

Vad kan hända då menar du? Även om en människa tex skulle ha sjuka åsikter och tankar så är ju den bara en av många som är med och ger mitt barn lite intryck här i livet.. Jag stötte ju på olika sekter och religioner och negativa saker genom mitt liv, men det formade väl bara min förståelse för saker och ting.. Alla är olika.. Ja ja.. Jag vet inte..
  • CissiJissi
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 15:47:50 följande:

Nej det vore inte ok. En lärare ska inte berätta eller visa varesig hen ens är religös eller inte. Tro får dom göra hemma.

Detta var i mina öron väldigt extremt. Vi lever i en värld full av människor, vi har alla alltid varit unika och ska fortsätta vara det, jag tycker det är viktigt att vi alla exponeras för varandra som äkta unika människor. På mina barns dagis skulle jag vilja ha äkta människor som är sig själva och som älskar sitt jobb och barnen. Bära kors, bära slöja, bära turban, bära kippa, bära halsband med pridesymbol, överviktig, smal, olika på alla sätt och vis, punkstil, pingstknut, ja du.. Allt.. Jag tycker om människor och skulle önska alla kunde få vara sig själva även på arbetsplatsen..
  • CissiJissi
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 16:40:44 följande:

Jag vet inte vilken stängd värld du bor i.. Men i min värld finns det ungefär en biljon andra sätt att lära sig om religion och olika människor än att ha en öppet religös lärare. I min värld har dom t.o.m religionskunskap i skolan. Så jag är inte orolig.

Åh, men, det är ju mötet med människan som är så värdefull! Teori och böcker kan berätta saker för oss javisst, men mötet med varje individ är så viktig. Jag kan få en bild av islam från media och böcker, men jag kan möta muslimska människor och umgås med dem och det är en helt annan sak - jag tror det är där vi bekämpar främlingsfientlighet och rädsla och distans. Vi behöver acceptera varandra alla människor och mötas i livet :) tror jag då :)
  • CissiJissi
    Muslimsktjej skrev 2015-04-19 22:21:30 följande:

Snarare så att man inte får berätta vad man tror på, om det var det du menade?

Var så med min förra lärare i religion, han vägrade berätta vad han trodde på för att han sa att det inte var okej att som lärare berätta det.

Min nuvarande lärare i religion berättar dock öppet om att han är kristen, så reglerna för detta är nog inte speciellt stränga.

Min passade på att få eventuella kristna i klassrummet att känns sig löjliga och dumma i huvudet, min ena kompis började gråta, han var så sjukt elak!!! Så det här med att vara neutral :p
  • CissiJissi
    CissiJissi skrev 2015-04-20 08:58:59 följande:

Min passade på att få eventuella kristna i klassrummet att känns sig löjliga och dumma i huvudet, min ena kompis började gråta, han var så sjukt elak!!! Så det här med att vara neutral :p

Läraren pekade ut henne och klankade ner på henne inför alla och ville få henne att försvara sig men samtidigt förlöjligade han allt hon sa och så, riktigt riktigt illa.. Ville bara tillägga det så man inte bara tänker att hon var en mes som gråter för ingenting :p ja ja , en kuriosa bara! over and out!
  • CissiJissi
    Muslimsktjej skrev 2015-04-20 09:16:06 följande:

Du menar att läraren kränkte henne för att hon var kristen??

Anmälde hon inte (rektorn)? Det är ju inte alls okej, usch.

Jag minns inte om hon gjorde något, men tror helt säkert det! Ja nej, inte okej att göra så i ett klassrum mot någon människa alls oavsett vad!!
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?