Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Inte det minsta på slöja.
    Men detta med religiösa symboler. Ja, slöjan är vanlig inom islam, men du hittar slöjor eller motsvarande inom andra religioner och kulturer, så slöjan i sig visar inte att du är muslim egentligen, även om nu slöjan ofta förknippas med islam.

Så jag ser inte slöjan som en religiös symbol, mer en kulturell symbol.

• sextiotalist
    tankfull skrev 2015-04-20 08:33:51 följande:
    Att bete sig så fundamentalt respektlöst mot andra människor som din bror gjorde ser jag inget roligt i alls.
    Håller med och faktiskt, om man följer vett och etikett så får kvinnan har huvudbonad inomhus men männen ska det inte.
    http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Hatt
  • sextiotalist
    tankfull skrev 2015-04-20 14:11:14 följande:
    Jag själv älskade de skolavslutningarna av de skäl jag redan angett: det var högtidligt, ljudet i kyrkan och dofterna där gav en annan stämning än de gamla vanliga skolsalarna. Jag vet många barn som gillar det och många föräldrar som gärna klämmer in sig i kyrkan trots platsbrist för att få uppleva samma sak som då de själva var små. Så nog finns det de som hoppas att traditionen ska få leva kvar lite längre.
    Och själv var jag så avundsjuk när mina kompisar i andra skolor fick gå till kyrkan på avslutningen. Den enda kyrkan i kommunen låg ett par mil bort och sedan fanns det ett lite kapell nära skolan, som inte kunde erbjuda varken känslan eller utrymme för en skolavslutning. Så vi fick ta de skolavslutningarna i den tråkiga aulan i skolan. Inte det minsta stämningsfullt.

Nu har jag genomlidit ett antal skolavslutningar med grabben, alla utom en i aula/samlingssal/gymnastiksal hur trista som helst. Men den i kyrkan var vacker.
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?