Inlägg från: Rosmarin |Visa alla inlägg
  • Rosmarin

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Självklart ok. Har aldrig ens funderat på att det skulle vara ett problem. Har istället tänkt att det är så bra att barnen får så många olika förebilder på fsk. Där finns pedagoger med och utan slöja från alla världsdelar och både kvinnor och män. Känns väldigt lyxigt faktiskt.

• Rosmarin
    z h skrev 2015-04-20 17:59:29 följande:

Hej på er allihopa.

Tycker att det är väldigt konstigt att vissa är så rädda från oss vi som bär slöjor. Jag vikarierar på en förskola, och alla barn & personal har varit så nöjda. Jag kan tala bra svenska, pluggar socionom och bryr mig inte för vad vad andra har för tro. Jag går inte heller och sprider min tro till barnen utan följer bara min plikt som förskollärare. Så att bara bära en slöja är inte så farligt och jag tycker att barnen behöver sig på olika folk så blir de inte så skrämmda när de ser främmande så som vissa vuxna gör. Dock anser jag att man inte ska ha burka, det är för överdrivet täckande, och skrämmer så klart barnen.

• Rosmarin
    Vanillaextract skrev 2015-04-20 18:46:31 följande:
    Bara för att vissa inte tycker att lärare ska få klä sig hur som helst under arbetstid betyder inte det att man är rädd för dig.
    Tycker du att slöja är att klä sig "hur som helst"? Var går din gräns?
  • Rosmarin
    ViBlirFler skrev 2015-04-20 21:57:46 följande:
    Kors hade jag nog liknat vid det muslimska radbandet. Slöjan motsvarar mer en nunnedok.
    Det motsvarar snarare gamla tiders huckle. Motsvarigheten idag är en schalett. Mormor gillade att ha på sig det. Hon kände sig inte ordentligt klädd utan. Hon hade blivit väldigt förnärmad om någon haft åsikter om det.
  • Rosmarin
    Eternity skrev 2015-04-20 23:19:32 följande:

Tycker man det är ok med niqab så förutsätter jag att ni är likna öppna för personal som dyker upp med rånarluva?

Och kom inte dragandes med att det förstnämnda tillhör en religion, för religion är enbart uttryck för människors vilja att tro på något större än de själva, eller de relationer de lyckas uppbringa.

För mig får folk tro på vad de vill, men de ska inte han någon som helst särbehandling gentemot andra av religiösa skäl.
    Om det ska vara på det viset så ska människor som sätter sin tro till musik, till träning etc... och med tro menar jag att den hjälper dem att motivera sig att sträva efter att bli en bättre version av sig själva, också särbehandlas efter eget önskemål!

Kort sagt är religion bara påhitt rakt igenom, inget är evidensbaserat!

Fast frågan gällde slöja...
  • Rosmarin
    ErnstHugo skrev 2015-04-21 17:56:04 följande:
    Älskar att det finns så kloka människor på FL - Tack!
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
    Tack för komplimangen! :)
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?