Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
Problemet i resonemanget som vissa för här i tråden är att om symbolen för tron (oavsett om den är religiös, politisk, eller något annat) inte visuellt syns så råder objektivitet. Hur tänkte ni nu?
Problemet i resonemanget som vissa för här i tråden är att om symbolen för tron (oavsett om den är religiös, politisk, eller något annat) inte visuellt syns så råder objektivitet. Hur tänkte ni nu?
Du ska inte tolka något alls, läs vad jag faktiskt skriver istället. Lärare ska vara neutrala. Det är man inte om man bär slöja.
För att tanterna kunde gott ta av sig schalen offentligt utan några problem. Dessutom hade de kortärmade klänningar, knälånga eller vadlånga kjolar, etc. Plus så låg det ingen religiös övertygelse bakom deras hucklen. Därför går det inte att jämföra. Oberoende av hur mycket vissa än anstränger sig för att kunna dra en sådan långsökt parallell.
För övrigt, läs det jag skrivit om varför jag inte hade accepterat religiösa attiraljer i förskola, skola, etc.
Tycker förskola/grundskola ska vara fri från religiösa symboler så jag skulle se slöja som något negativt.