Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Problemet i resonemanget som vissa för här i tråden är att om symbolen för tron (oavsett om den är religiös, politisk, eller något annat) inte visuellt syns så råder objektivitet. Hur tänkte ni nu?

• Flickan och kråkan
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 20:02:38 följande:

Du ska inte tolka något alls, läs vad jag faktiskt skriver istället. Lärare ska vara neutrala. Det är man inte om man bär slöja.

Lärare ska alltså vara något som är direkt omöjligt. Inga dåliga krav du ställer . Lycka till att hitta en vuxen människa utan värderingar, utan politisk uppfattning och utan någon som helst trosuppfattning vad gäller existentiella frågor ...som dessutom har flera års universitetsstudier bakom sig i just detta.
  • Flickan och kråkan
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 22:35:54 följande:
    Nej.
    Nej = du menar inte det jag säger?

I så fall måste det innebära att antingen tycker att det är ok att ha vissa trosuppfattningar, men inte andra, eller så menar du på fullaste allvar att någon kan vara neutral och objektiv? Och att man är det så länge man inte bär en synlig symbol? Du tänker inte att vi alla (även pedagoger) signalerar värderingar, åsikter etc hela tiden genom klädsel, hur vi uttrycker oss, urval etc. 

Grundläggande källkritik:
    En subjektiv källa är bättre än en källa som hävdar sin objektivitet. 
  • Flickan och kråkan
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 20:02:38 följande:
    Du ska inte tolka något alls, läs vad jag faktiskt skriver istället. Lärare ska vara neutrala. Det är man inte om man bär slöja.
    Jag skulle gärna vilja veta hur du tänker att man som lärare är neutral? Alla former av symboler innebär att neutraliteten är bruten. Hur är det möjligt för någon att vistas bland andra utan någon form av symbolspråk? 
  • Flickan och kråkan
    ViBlirFler skrev 2015-04-21 22:11:23 följande:

För att tanterna kunde gott ta av sig schalen offentligt utan några problem. Dessutom hade de kortärmade klänningar, knälånga eller vadlånga kjolar, etc. Plus så låg det ingen religiös övertygelse bakom deras hucklen. Därför går det inte att jämföra. Oberoende av hur mycket vissa än anstränger sig för att kunna dra en sådan långsökt parallell.

För övrigt, läs det jag skrivit om varför jag inte hade accepterat religiösa attiraljer i förskola, skola, etc.

Hucklet har sin tradition i kristendomen, det vet du vad? Och nej, därför är det ingen långsökt parallell.

Det jag inte förstår i vissa resonemang här är att det verkar som om bara symbolen försvinner så är pedagogen objektiv och neutral. INGEN är någonsin objektiv och/eller neutral. Värderingar och tro kommer att lysa igenom eftersom pedagoger är människor och bör vara människor för barnens bästa. Det innebär att mina barn kan möta människor - även pedagoger hör och häpna - som är muslimer (även om jag inte är det), som är kristna (även om jag inte är det), som är veganer (fast jag inte är det), som brinner för ornitologi (fast jag inte gör det), som är kristdemokrater (fast jag inte är det). Så länge pedagogen delar de värderingar om mål som finns i läro- och kursplaner så måste de inte dela min tro. Att vara ateist innebär också en tro. Eller tänker du att en muslimsk lärare (utan sjal) eller en vegan/vegetarian ska tvingas äta fläskkorv med barnen så att barnen inte kan påverkas av andra människors värderingar? Barnen kan ju - huvaligen - faktiskt fråga varför pedagogen inte äter samma som de flesta andra. Fast å andra sidan är det ju en åsikt och en demonstration av de egna värderingarna om man äter fläskkorv också....hmm .
  • Flickan och kråkan
    MyDestiny skrev 2015-04-25 15:03:45 följande:

Tycker förskola/grundskola ska vara fri från religiösa symboler så jag skulle se slöja som något negativt.

Men hur tänker du att man i praktiken ska dra gränsen? Gäller det enbart symboler inom de stora världsreligionerna? Är andra symboler för värderingar och trosuppfattningar ok....och i så fall varför? Hur ska man göra med symboliska handlingar - mat, påsklov, luciatåg etc.?
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?