Inlägg från: Utvandraren |Visa alla inlägg
  • Utvandraren

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Om en pedagog har slöja som täcker håret men ansiktet är fritt och öppet så är det lika lite ett problem för mig som om personen ifråga skulle bära ett kors eller davidsstjärna synligt. En pedagog som har täckt sitt ansikte hade däremot inte varit ok för mig av flera olika anledningar. Jag vill kunna se vem det är som tar hand om mitt/mina barn, jag vill att mitt barn ska kunna se sin pedagog så att mitt barn kan känna sig trygg och för att en nicab (har jag för mig att det heter) står för en mer radikal form av islam som jag anser är kvinnoförtryckande och destruktiv och därför inte vill ha runt mitt/mina barn.

Min autistiske son kallar mammor han sett i heltäckande svarta kläder för halloween mammor. <3

• Utvandraren
    eternidad skrev 2019-09-05 09:31:49 följande:
    Att jämföra hijab med ett kors är minst sagt naivt. Att ta av sig hijab är inte en frivillig handling och kommer oftast med obehagliga konsekvenser. Ibland döden.

Människor har rest över halva jordklotet för att slippa skiten. Mitt barn ska inte behöva se kvinnoförtryck och hat.
    Nu talar du om extrema former och extrema miljöer. Majoriteten av de muslimska kvinnor som använder slöja i Sverige har gjort det av eget val. På samma sätt som jag bar krucifix när jag var tonåring och ville bli troende kristen så blir det ett sätt för den troende att känna sig närmare sin egen religion och Gud (Allah i deras fall).

Det blir aldrig bra när man tar extemfall, som förvisso även finns och borde bekämpas, och använder den som grund för för att bilda en uppfattning kring alla med en religion.

Det finns destruktivitet inom olika extrema fallanger av kristendomen också. Knutby, livets ord osv. Onda människor har använt religion som vapen för sina syften under hela historien. Kristna brände kvinnor på bål som häxor ifall de ansågs "besvärliga" även i Sverige. Det är inte religionerna i sig som är av ondo utan människor som använder dem som maktmedel. Det är inte unikt för vare sig islam eller kristendomen utan finns inom alla religioner. Även inom kulter såsom scientologerna.
  • Utvandraren
    eternidad skrev 2019-09-05 11:09:12 följande:
    Du är, minst sagt naiv och är inte medveten om innebörden av islam som religion och dess effekter för individen och samhället. Du inbillar dig att islam går att likställa kristendom och misstar dig självfallet. Andelen icke moderata muslimer (som vill se sharia världen över) överstiger 60% världen över inkl Europa enligt Pew research för några år sedan. Påståenden som att de flesta svenska muslimer skulle bära slöja frivilligt adderar bara till din brist på insikt och seriositet.

Slöjan står för det jag nämnt tidigare, direkt eller indirekt. Idén med slöjan är tagen ut samma bok där det står att de otrogna ska dö. Mitt barn är en otrogen. Jag vill inte ha fundamentalister nära mitt barn. Hur kan det vara så jävla svårt att förstå? Förbjud fundamentalister i det offentliga punkt.
    Du får gärna leta upp någon form av seriös källa på det där. Det du säger är helt enkelt inte sant. Jag har ett möte nu men om du letar upp någon trovärdig källa så kan jag läsa den och svara dig ikväll.
  • Utvandraren
    Thatwillbetheday skrev 2019-09-05 13:40:22 följande:
    Bemöt det istället. Det kan du uppenbarligen inte. Alltså måste du istället gå till angrepp. Synd. För dig.
    Hmm... Jag tror fl har blockat honom så han inte hade kunnat även om han hade "kunnat".

Det är tragiskt och skrämmande att höra någon med så massivt rasistiska och hatiska åsikter och så korkad.

Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?