• Bitten

Fjärde barnet 2016

Hej. Jag och min man har tre barn och börjar inse att familjen nog kommer att öka i storlek med en till. Vi försöker inte men vi skyddar oss heller inte så det är väl bara en tidsfråga, men det vet man ju inte säkert förstås. Det känns lite läskigt men blir det ett barn till så känns det rätt och bra. Jag känner att vi har kraft och kärlek för en till.
    Finns det fler därute som planerar för större familj?

• Svar på tråden Fjärde barnet 2016
  • Bitten
    Lysmasken skrev 2016-01-18 20:45:56 följande:

Vart hos bm nu ikväll. Bebisen ligger i säte. Fick göra ett snabb ul för att kolla så att det stämde. Så ny tid till bm nästa vecka. Har den inte vänt sig då så ska jag få en tid till fl veckan efter för vändning. Skulle ha med mig en väska ifall om det skulle sätta igång

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
    Ok, så den ligger i säte den lilla rackaren. Har någon av de andra gjort det? Såhär "sent"?
    Hoppas det går bra på vändningen då och vill den inte gå med på det så kommer den ju ut ändå på ena eller andra sättet. Men jag kände inte till att det kan dra igång när de gör vändningsförsök.

Ja, med första hade han kunnat missa också för då drog det igång (vattenavgång) tre veckor tidigt och han var inte hemma utan jobbade utomlands men han hann med flyg och bär han kom innanför dörren (nästa morgon) hemma så packade vi in oss i bilen och åkte in.
    Med andra gick vattnet hemma på natten (född fyra timmar senare) och sedan gick det i en ganska snabb fart och jag fick åka ambulans för vi fick inte tag på taxi. Han åkte in med nummer ett med sig för vi hade ingen barnvakt så han satt i väntrummet.
    Nummer tre drog igång på em när han hämtade hem barn från förskolan och då blev det åka taxi in och medan han väntade på barnvakten så var förlossningen över. Hann vara på förlossningen en timme bara.

Så jag utgår från att denna kanske till och med går ännu fortare men vad vet man. :)
  • Lysmasken
    Bitten skrev 2016-01-19 08:14:11 följande:

Ok, så den ligger i säte den lilla rackaren. Har någon av de andra gjort det? Såhär "sent"?

Hoppas det går bra på vändningen då och vill den inte gå med på det så kommer den ju ut ändå på ena eller andra sättet. Men jag kände inte till att det kan dra igång när de gör vändningsförsök.

Ja, med första hade han kunnat missa också för då drog det igång (vattenavgång) tre veckor tidigt och han var inte hemma utan jobbade utomlands men han hann med flyg och bär han kom innanför dörren (nästa morgon) hemma så packade vi in oss i bilen och åkte in.

Med andra gick vattnet hemma på natten (född fyra timmar senare) och sedan gick det i en ganska snabb fart och jag fick åka ambulans för vi fick inte tag på taxi. Han åkte in med nummer ett med sig för vi hade ingen barnvakt så han satt i väntrummet.

Nummer tre drog igång på em när han hämtade hem barn från förskolan och då blev det åka taxi in och medan han väntade på barnvakten så var förlossningen över. Hann vara på förlossningen en timme bara.

Så jag utgår från att denna kanske till och med går ännu fortare men vad vet man. :)

Ingen utav dom andra har legat i säte. Fast nu undrar jag inte om den har snurrat. Känner inte det hårda längre.... Jaja vi får vänta tills nästa vecka & se.
  • Bitten

Bell: Jag födde ju inte helt själv. Haha Både barnmorska och uska var ju med. Men de fick väl mer eller mindre ta hela makens jobb.
    Men eftersom det gick fort så var det ju inte så mycket och hårt arbete för dem.
    Däremot denna gång håller jag på att förbereda en mental och rent praktisk akutplan för om jag måste föda hemma med ansvar för ett eller flera barn.

Vet du ngt mer om den lilla sätesbebisen, lysmasken?

Är det någon som har namn klart för sig?

• Lysmasken
    Bitten skrev 2016-01-20 11:38:35 följande:

Bell: Jag födde ju inte helt själv. Haha Både barnmorska och uska var ju med. Men de fick väl mer eller mindre ta hela makens jobb.

Men eftersom det gick fort så var det ju inte så mycket och hårt arbete för dem.

Däremot denna gång håller jag på att förbereda en mental och rent praktisk akutplan för om jag måste föda hemma med ansvar för ett eller flera barn.

Nä jag tror inte att den ligger i säte längre. Önskar att jag hade tid hos bm, helst redan igår

Oj, namn... Vi har pratat om det men inte kommit fram till några.

Har ni kommit på några själva?
  • virka80

Bitten 36 år: BF 5 feb 2016 

Lulu: BF 18 feb 2016

Lysmasken 33 år: BF 26 feb 2016

Virka80 35 år: BF 28 feb 2016

Robzmarley: BF 20 maj 2016 

Mirri83 32 år: BF 28 maj 2016

laetitia81 34 år: BF 28 maj 2016

• Bell13
    Bitten skrev 2016-01-20 11:38:35 följande:

Menar att det var strongt att föda utan fadern skulle jag aldrig gjort självmant. Stark kvinna
  • virka80

Vi funderar på namn här med... det blir ju inte lättare ju fler barn man har..

Blir det en flicka ska det helst sluta på a som sina systrar och helst 5 bokstäver.. och tvåstavigt...

Förslag vi har är Frida, Klara, Ronja,

Pojknamn: Edvin, Elias, Lukas, Benjamin, Emanuel

• Bitten

Virka: har du några egna förberedelser inför förlossningen? Har det hjälpt med kontakten med aurorabarnmorska?

Bell: jag anade att du inte trodde att jag fött ensam ute i skogen med alla de andra barnen på armen. :) För min del kändes det väldigt bra att mannen var med barnen för då kunde jag släppa alla tankar på dem och bara gå in i mig själv, men som sagt det gick fort så det inte var så mkt att fundera på.

Angående namn så har vi en del på vår lista.
    Vi har haft svårt att bestämma oss med de två senaste trots att vi haft massor med namn redo men jag tror ändå denna gång blir lättare. Men andra barnet trodde vi att det var klart men när hon kom ut så stämde inte namnet och vi kom av oss helt. Haha

• virka80

Bitten: Det var bra att få prata igenom tidigare förlossningar med aurorabm. Åtgärder för denna gång är att jag ska få komma in när värkarna satt igång, får aldrig 3 värkar på 10 minuter och de säger alltid att jag måste vänta. Sist hade jag onda värkar i ett dygn innan jag fick komma in. Vilket resulterar i att jag är helt slut när de tar vattnet och det drar igång ordentligt. Så nu ska jag alltså få komma in tidigare och förhoppningsvis går det fortare när de tar vattnet. Ev ska jag ta ryggbedövning för att slippa alla pinvärkar.

Om inte livmodern drar ihop sig efter så är de mer beredda på det och jag får hjälp så jag slipper förlora massa blod (1,8 l) som sist.

Jag fick åka hem efter 2 dygn med ett järnvärde på 85 utan några direktiv om att ta det lugnt eller äta järntabletter. Fattade inte riktigt själv varför jag mådde så dåligt och var så trött. Trodde jag höll på att bli deprimerad. Höll skenet uppe körde på och tänkte att nu får jag skärpa mig. Tog ett halvår innan jag var någotsånär återställd. Aurorabm tyckte det var konstigt att jag inte fick en järninjektion...

• virka80

Mina egna strategi för att klara fl är att försöka tänka på den som ett lopp. Vet ju ungefär vilka moment som jag ska gå igenom, så ska försöka se momenten som km och ha en tydlig målbild. Så jag inte får panik mot slutet och ger upp.

Svar på tråden Fjärde barnet 2016