• Anonym (Mamman)

Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.

Någon mer än jag som bestämt sig för att stämma fadern/modern på egen vårdnad?

Tänkte vi kunde stötta varandra, komma med tips och råd. Jag har precis skrivit ut stämningsansökan och tänkte fylla i den under kvällen eller ska jag vänta tills jag har ett ombud?

Jag har bestämt mig för att göra det efter inrådan från både socialen och familjerätten. Då han gång på gång bevisar att han inte kan/vill. Fadern i detta fallet vill inte prata med mig, ger fan i att svara på sms och telefonsamtal. Han överlåter dessutom föräldra ansvaret till andra emellanåt.

Ren och skär idioti och man undrar om han ens är vuxen? Hålla på som en jävla barnrumpa.

Man undrar ju hur han hade tänkt sig hur det skulle fungera med kommunikation och sammarbete när han vägrar att svara på dom mest simpla saker som rör barnen.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när han vägrade ett av barnen vård nyligen.

Tycker så himla synd om barnen bara som har ett jävla arsel till pappa. Får försöka förbereda både dom och mig själv på ett par väldigt tuffa månader och kanske tom år. Tur dom är så stora iaf, 11 och 8år.

• Svar på tråden Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.
  • Anonym (Tar tid men värt det hoppas jag!)
    Anonym (What) skrev 2015-04-23 12:36:45 följande:

Vad är det mamman behöver för stöd och hjälp som bup kan erbjuda?

Låter väldigt långsökt!

Har ni varannan vecka?

Dom erbjuder hjälp om man inte klarar av o vet hur man tar hand om sitt barn o inte tex kan sätta gränser. Vilket mamman inte kan göra på rätt sätt då hon istället bla slår o biter barnet.

Hon har varit där många gånger själv.

Inte varannan vecka längre efter att barnet försökte hoppa från mammans balkong.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Tar tid men värt det hoppas jag!) skrev 2015-04-23 20:33:54 följande:

Dom erbjuder hjälp om man inte klarar av o vet hur man tar hand om sitt barn o inte tex kan sätta gränser. Vilket mamman inte kan göra på rätt sätt då hon istället bla slår o biter barnet.

Hon har varit där många gånger själv.

Inte varannan vecka längre efter att barnet försökte hoppa från mammans balkong.

Stackars liten. <3
  • Anonym (Nu kör vi..)

Jag skulle stämma min exman på boende, men igår togs beslutet om att stämma honom om vårdnaden med. Vi kan inte kommunicera med varandra för fem öre. Det är bara via sms eller mail som vi försöker, men inte ens det funkar. Nu sist skrev han att han inte vill ha någon mailvän.. Vad fan liksom vi måste ju kommunicera.

Det har kommit in 20 orosanmälningar sedan 2012 till socialen på våra barn, och för någon månad sedan så upptäckte Skolan ett blåmärke på ena barnet och frågade vad som hade hänt. Hen sade då att pappa hade slagit.  BLev polisförhör, men i polisförhöret så ändrade hen sin berättelse och anmälan lades ner.

Men Socialen vill nu att barnen ska bo hos mig under utredningstiden (de har startat en omfattade utredning) och även att pappan till mina barn ska genomgå en psykologutredning, vilket han i början var med på för att göra allt för att få ha barnen. Men nu motsäger han sig den. Vi får väl se vad som händer liksom.

Barnen mår inte bra men är ändå så lojala och vill bo hos oss 50%, det funkar inte i skolan för dem.

Ena barnet vill spela fotboll, pappan har fram tills nu nekat. Men nu sagt att ja visst det går hen, men att under pappaveckorna så kanske det inte funkar då pappan har andra planer.. Han ser inte sina barns bästa.

Köper just nu barnen genom nya cyklar, husdjur, radiostyrda saker, datorer med mera.Fastän vi kom överens om att t ex cyklar skulle vi dela på, men nej jag får inte betala halva cyklarna för han vill ha dem uppe hos sig.. och det får absolute inte ta med dem till mig..

Vi har visserligen också sagt stop till "sociala mail" men det beror på att mamman vill berätta hela sitt liv o hur hennes dag har varit. Vilket inte intresserar nån av oss, hon är ett ex av en anledning.

Hade hon nångång skrivit av den anledning hon skulle (info om barnet) så hade det varit skillnad.

Skönt att soc i ditt fall gör nåt, för oss (o framför allt barnet ) har det varit flera år av helvete, med misshandel, o inte få träna o liknande. Soc säger att pappan måste säga nej att de inte kan göra nåt - vilket han sen får skit för...

Vänta inte med att stämma tills efter utredningen, soc kommer på uppdrag av rätten ändå göra en till utredning, oberoende av denna ni nu gör. Även om soc kommer fram till att han inte funkar med barnet så kan de inte göra nåt sålänge ni båda är vårdnadshavare.

Förhoppningsvis kan ja om 2 veckor säga att det va värt det!

• Anonym (Nu kör vi..)
    Anonym (Tar tid men värt det hoppas jag!) skrev 2015-05-08 09:15:30 följande:

Vi har visserligen också sagt stop till "sociala mail" men det beror på att mamman vill berätta hela sitt liv o hur hennes dag har varit. Vilket inte intresserar nån av oss, hon är ett ex av en anledning.

Hade hon nångång skrivit av den anledning hon skulle (info om barnet) så hade det varit skillnad.

Skönt att soc i ditt fall gör nåt, för oss (o framför allt barnet ) har det varit flera år av helvete, med misshandel, o inte få träna o liknande. Soc säger att pappan måste säga nej att de inte kan göra nåt - vilket han sen får skit för...

Vänta inte med att stämma tills efter utredningen, soc kommer på uppdrag av rätten ändå göra en till utredning, oberoende av denna ni nu gör. Även om soc kommer fram till att han inte funkar med barnet så kan de inte göra nåt sålänge ni båda är vårdnadshavare.

Förhoppningsvis kan ja om 2 veckor säga att det va värt det!

Nu är det så att det inte är några sociala mail utan informtiva och gällande barnen.

Tror du inte att det räcker med den utredningen som socialen gör nu? Kanske blir en boende utredning via familjerätten?

Socialen pratar om ett LVU så vi får väl se vad som händer.

Anonym (Nu kör vi..) skrev 2015-05-09 17:13:50 följande:

Nu är det så att det inte är några sociala mail utan informtiva och gällande barnen.

Tror du inte att det räcker med den utredningen som socialen gör nu? Kanske blir en boende utredning via familjerätten?

Socialen pratar om ett LVU så vi får väl se vad som händer.

Vi väntade med Tingsrätten för att vi trodde den utredning som va från Soc. Skulle räcka. Den pågick i 9 månader, så ett år senare gick vi till tingsrätten. Det första dom sa va att soc (via familjerätten) ska göra en utredning på uppdrag av TR... Spela ingen roll att det fanns nästan ett års utredning redan.

Ingen aning om det är samma överallt, det verkar ju hända lite mer från soc sida hos dig. Vi fick till svar att LVU tex kan dom inte göra om det finns en fullt fungerande vårdnadshavare. Lite anledningen till att vi gick vidare, enda alternativet sa dom till oss.
  • Anonym (Nu kör vi..)
    Anonym (Tar tid men värt det hoppas jag!) skrev 2015-05-09 17:31:39 följande:
    Vi väntade med Tingsrätten för att vi trodde den utredning som va från Soc. Skulle räcka. Den pågick i 9 månader, så ett år senare gick vi till tingsrätten. Det första dom sa va att soc (via familjerätten) ska göra en utredning på uppdrag av TR... Spela ingen roll att det fanns nästan ett års utredning redan.

Ingen aning om det är samma överallt, det verkar ju hända lite mer från soc sida hos dig. Vi fick till svar att LVU tex kan dom inte göra om det finns en fullt fungerande vårdnadshavare. Lite anledningen till att vi gick vidare, enda alternativet sa dom till oss.
    Oh fan då kan det med andra ord ta sin lilla extra tid detta.. Men då kanske denna utredningen hjälper till lite med familjerätten så de kanske inte måste gå igenom allting ingen, eller ja vad vet jag.

LVU hotar de ju här som sagt vad med om inte exet går och gör psykologutredningen då socialen har en stark oro pga hans mående och humör. Men det är ingen omedelbar LVU som det kanske skulle kunna vara om han gick över gränsen igen och puttade barnens om han har gjort. Men men, jag känner mig maktlös, men kan ju inte göra mer än vad jag redan gör känner jag! Men barnen kommer ju inte bli så glada på mig nu kan jag lova då de liksom ändå vill bo 50% för att de är så lojala...
    Anonym (Nu kör vi..) skrev 2015-05-09 19:12:24 följande:

Oh fan då kan det med andra ord ta sin lilla extra tid detta.. Men då kanske denna utredningen hjälper till lite med familjerätten så de kanske inte måste gå igenom allting ingen, eller ja vad vet jag.

LVU hotar de ju här som sagt vad med om inte exet går och gör psykologutredningen då socialen har en stark oro pga hans mående och humör. Men det är ingen omedelbar LVU som det kanske skulle kunna vara om han gick över gränsen igen och puttade barnens om han har gjort. Men men, jag känner mig maktlös, men kan ju inte göra mer än vad jag redan gör känner jag! Men barnen kommer ju inte bli så glada på mig nu kan jag lova då de liksom ändå vill bo 50% för att de är så lojala...

Ja hoppas att soc gör mer, men som ja förstår så får dom inte det enligt nån lag nånstans.

Det du kan göra (om ni inte redan gjort det) för att spara tid i tingsrätten är att försöka ha samarbetssamtal på familjerätten. Det är det allra första TR begär.

Här blev det ingen LVU trots att soc polisanmälde när barnet berättade att mamman slagits o bitits, vilket hon erkände men ärendet nedlagt pga nödvärn!!! Barnet va då 9 år.

Dom säger också att dom inte kan kräva utredning på vuxen men däremot "hota" med vad som kan hända annars, men att de inte har rätt att göra det...

Barnen blir det nog ett j-la liv på, men tänk att det är värt det i längden. Vi hade ett galet argt barn här i ca 3 månader, sen va den nya rutinen en vana, o allt blev bättre.

Allt är värt det för sina barn!
  • Anonym (Nu kör vi..)
    Anonym (Tar tid men värt det hoppas jag!) skrev 2015-05-09 20:11:33 följande:
    Ja hoppas att soc gör mer, men som ja förstår så får dom inte det enligt nån lag nånstans.

Det du kan göra (om ni inte redan gjort det) för att spara tid i tingsrätten är att försöka ha samarbetssamtal på familjerätten. Det är det allra första TR begär.

Här blev det ingen LVU trots att soc polisanmälde när barnet berättade att mamman slagits o bitits, vilket hon erkände men ärendet nedlagt pga nödvärn!!! Barnet va då 9 år.

Dom säger också att dom inte kan kräva utredning på vuxen men däremot "hota" med vad som kan hända annars, men att de inte har rätt att göra det...

Barnen blir det nog ett j-la liv på, men tänk att det är värt det i längden. Vi hade ett galet argt barn här i ca 3 månader, sen va den nya rutinen en vana, o allt blev bättre.

Allt är värt det för sina barn!

Men skit ibland suger ju denna byråkratin..

Vi har redan varit uppe i rätten en gång, och då gick vi på samarbetssamtal, men det gick inte alls så bra.. Det skulle vara sjukt om vi måste göra det igen. Men det skulle ju samtidigt inte förvåna mig. Men får kolla med min advokat.

Skojar du..?? NÖDVÄRN?? FY FAN vad sjukt!

Men bor barnen varannan vecka hos er eller hur är det med det??

Oja jag kommer slåss för mina barn.. De är mitt allt..

Anonym (Nu kör vi..) skrev 2015-05-09 20:29:28 följande:

Men skit ibland suger ju denna byråkratin..

Vi har redan varit uppe i rätten en gång, och då gick vi på samarbetssamtal, men det gick inte alls så bra.. Det skulle vara sjukt om vi måste göra det igen. Men det skulle ju samtidigt inte förvåna mig. Men får kolla med min advokat.

Skojar du..?? NÖDVÄRN?? FY FAN vad sjukt!

Men bor barnen varannan vecka hos er eller hur är det med det??

Oja jag kommer slåss för mina barn.. De är mitt allt..

Varför fortsatte inte ni i TR när samarbetssamtalen inte funka ?

Barnet bor på heltid hos oss, men har haft dagumgänge en längre tid 2 dagar per vecka. Nu skulle det "testas" igen att ha övernattning, som att vi pratar om nån jäkla försökskanin... Vad hände ? Tredje helgen blev det världens bråk o mamman sparkade o barnet försökte sticka en kniv i magen på sig själv =polisanmälan. Inget händer, förutom att försökskaninen mår skit nu igen precis som för ett år sedan o vill inte leva längre!
Svar på tråden Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.