• Anonym (Mamman)

Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.

Någon mer än jag som bestämt sig för att stämma fadern/modern på egen vårdnad?

Tänkte vi kunde stötta varandra, komma med tips och råd. Jag har precis skrivit ut stämningsansökan och tänkte fylla i den under kvällen eller ska jag vänta tills jag har ett ombud?

Jag har bestämt mig för att göra det efter inrådan från både socialen och familjerätten. Då han gång på gång bevisar att han inte kan/vill. Fadern i detta fallet vill inte prata med mig, ger fan i att svara på sms och telefonsamtal. Han överlåter dessutom föräldra ansvaret till andra emellanåt.

Ren och skär idioti och man undrar om han ens är vuxen? Hålla på som en jävla barnrumpa.

Man undrar ju hur han hade tänkt sig hur det skulle fungera med kommunikation och sammarbete när han vägrar att svara på dom mest simpla saker som rör barnen.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när han vägrade ett av barnen vård nyligen.

Tycker så himla synd om barnen bara som har ett jävla arsel till pappa. Får försöka förbereda både dom och mig själv på ett par väldigt tuffa månader och kanske tom år. Tur dom är så stora iaf, 11 och 8år.

• Svar på tråden Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Heaven) skrev 2015-05-27 18:47:51 följande:

Hoppas det går bra Mamman! Är du nöjd med din advokat? Smart att ta underhållet när ni ändå är igång. Det ska jag ha i åtanke när det är dags för oss efter sommaren. Det går ju inte att bara meddela försäkringskassan hur umgänget ser ut utan det måste skrivas papper på soc och skicka in. Något som mamman i vårat fall vägrar skriva på. Så vi får skicka in blankett varje månad och dra av istället. Det blir ju några hundra när umgänget inte stämmer alls på pappret..

Jag har precis skaffat henne så jag vet inte än. Däremot är hon otroligt lätt att prata med. Förstår totalt situationen, hade koll på vart skolan felat, problematiken mellan barnet och exet mm.

Jag tyckte det var lika bra att ta underhåll då exet inte gör något annat än tjatar om att han ska ha pengar samtidigt som han aldrig lägger en krona extra på barnet eller är med och betalar på stora saker. Som glasögon.

Dessutom är det lika bra att ta allt på en gång då det inte är roligt att stämma någon. Varken känslomässigt, pengamässigt osv.

Låter väldigt krångligt det där, så jag tycker ni gör rätt i som tänker på att ta det ni med. Medan ni ändå håller på.
  • Anonym (Nu kör vi..)

äldsta barnen sade igår morse att hen ville bo mer hos pappa. Hen hade t o m talat med pappa igår under dagen.Och pappa tyckte det var en strålande idé. Dock ville varken socialen detta eller min advokat eller ja inte jag heller för den delen.

Men det kröp fram sedan att hen tycker inte att det finns något härnere att göra, och det är ju kanske inte så konstigt då deras pappa har köpt datorer, cyklar, hamster och en del nya spel. Och jag har liksom inget att komma med (fastän jag inte fattar hur pappan har råd för jag har ändå lite koll på ekonomin, hjälpte att räkna på den innan vi flyttade isär och då skulle han gå plus minus noll. Och nu har han ändå en leasing bil och är sjukskriven också. Arbetstränar bara 2 timmar om dagen.

Igår fick min advokat ett mail ifrån hans advokat där de tryckte på att hen ville bo där och att hens fröken är orolig när hen är hos mig för hen hade varit dämpad hela veckan. Men hej hen har varit hemma och sjuk..Jag ringde även fröken som ändå berättade att hen hade varit ledsen igår, men det var ju pga detta med att bo mer hos pappa. blev för mycket känslor helt enkelt. Men hon hade inte sagt hela veckan. Pappan är en jävel på att krydda lite extra HELA tiden, Sedan har jag fått en anmälning på ifrån min ex svägerska att jag inte var hemma med hen. Men hen är ju ändå 12 år. Och då får man ju inte vabba om det inte är läkarbesök eller svårt sjuk..

Men iallafall vi kommer ju skriva i detta brev att det kommer inte hända just nu att hen får bo där, och som sagt vad när hen och jag snackade om det igår så var det just detta att det var mer saker uppe hos pappa, tiden gick snabbare där för det fanns saker att göra hela tiden..

• Anonym (Nu kör vi..)

Nu tack vare att vi sade nej i fredags till att äldsta barnet får flytta upp till pappa så gick han ner till socialen och anmälde mig för en massa.. Misshandel på barn, att de inte får mat och i rätta tider, att jag inte följer de "regler" som vi har skrivit ner tillsammans  (jag vet någon annan som inte gör det)

sade till våran socialkontakt att just nu anmäler han ju mig för allting han själv gör..

Ska in på möte på onsdag tillsammans med min nya kille så skulle vi gå igenom anmälningarna. 

Hur mycket mer skit ska man behöva ta..?? Tur att man har gått ner i tid på jobbet för att liksom ändå samla lite kraft.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Nu kör vi..) skrev 2015-06-01 07:00:34 följande:

Nu tack vare att vi sade nej i fredags till att äldsta barnet får flytta upp till pappa så gick han ner till socialen och anmälde mig för en massa.. Misshandel på barn, att de inte får mat och i rätta tider, att jag inte följer de "regler" som vi har skrivit ner tillsammans  (jag vet någon annan som inte gör det)

sade till våran socialkontakt att just nu anmäler han ju mig för allting han själv gör..

Ska in på möte på onsdag tillsammans med min nya kille så skulle vi gå igenom anmälningarna. 

Hur mycket mer skit ska man behöva ta..?? Tur att man har gått ner i tid på jobbet för att liksom ändå samla lite kraft.

Men herregud. Att dessa föräldrar som anmäler och håller på inte förstår att dom förstör så mycket.

Jag hoppas det går bra på onsdag iaf och att dom egentligen bara lägger ner det.

Är det så att äldsta barnet kan flytta hem direkt om det är så att han vill det? Tänkte om det är så att han flyttar till sin pappa eller är där nu under sommaren? Det är svårt för man måste lyssna på barnen också beroende på deras ålder. Så man hamnar i en jävla rävsax.

Det är inte lätt men jag önskar er lycka till på onsdag.
  • Anonym (Nu kör vi..)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-06-01 08:12:26 följande:
    Men herregud. Att dessa föräldrar som anmäler och håller på inte förstår att dom förstör så mycket.

Jag hoppas det går bra på onsdag iaf och att dom egentligen bara lägger ner det.

Är det så att äldsta barnet kan flytta hem direkt om det är så att han vill det? Tänkte om det är så att han flyttar till sin pappa eller är där nu under sommaren? Det är svårt för man måste lyssna på barnen också beroende på deras ålder. Så man hamnar i en jävla rävsax.

Det är inte lätt men jag önskar er lycka till på onsdag.

Tack snälla.. Jag hoppas också att det går bra på onsdag!

Socialen säger just nu nej till att han flyttar hem till sin pappa då pappan inte mår bra och har varit lite "elak" (varit hårdhänt, puttat barnen, varit hårdhänt med mera..)

Om jag visste att barnen hade det toppenbra däruppe så hade jag lätt låtit han flytta till sin pappa, men just nu är det inte akyuellt..

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Nu kör vi..) skrev 2015-06-01 21:03:25 följande:

Tack snälla.. Jag hoppas också att det går bra på onsdag!

Socialen säger just nu nej till att han flyttar hem till sin pappa då pappan inte mår bra och har varit lite "elak" (varit hårdhänt, puttat barnen, varit hårdhänt med mera..)

Om jag visste att barnen hade det toppenbra däruppe så hade jag lätt låtit han flytta till sin pappa, men just nu är det inte akyuellt..

Det får vi tro. Man får helt enkelt gå dit och säga som det är. Jag var på soc för 2 veckor sen. Hoppas verkligen att personen förstod.

Vad bra att du har soc beslutet att luta dig mot. Annars blir det ännu mera skit, man kan ju få betala vite och skit om man hindrar umgänge.

Ajdå! Då är det verkligen inget ställe för ett barn att vara på.

Men det är svårt det där. Att se till barnets vilja samtidigt som man måste ta hänsyn till andra faktorer. Som i ditt fall.

Nu har jag tur då mitt barn inte vill va hos sin pappa och som även säger ifrån (ibland) iaf.

Men nu sista tiden har dom mutat med kalas och överraskningar. Lite som pappan i ditt fall.

Att man ska behöva köpa sina barn..

Skulle också gärna låta barnet bo hos sin pappa, OM han hade haft det bra där. Tycker det är jäkligt bra att du och jag har den inställningen i botten ändå.

Är så synd med barn som är så lojala mot sina föräldrar som gör illa dom på ett eller ett annat sätt.

Man önskar bara att dom vågade säga ifrån tidigare och mera rejält.
  • Anonym (Nu kör vi..)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-06-01 22:51:26 följande:
    Det får vi tro. Man får helt enkelt gå dit och säga som det är. Jag var på soc för 2 veckor sen. Hoppas verkligen att personen förstod.

Vad bra att du har soc beslutet att luta dig mot. Annars blir det ännu mera skit, man kan ju få betala vite och skit om man hindrar umgänge.

Ajdå! Då är det verkligen inget ställe för ett barn att vara på.

Men det är svårt det där. Att se till barnets vilja samtidigt som man måste ta hänsyn till andra faktorer. Som i ditt fall.

Nu har jag tur då mitt barn inte vill va hos sin pappa och som även säger ifrån (ibland) iaf.

Men nu sista tiden har dom mutat med kalas och överraskningar. Lite som pappan i ditt fall.

Att man ska behöva köpa sina barn..

Skulle också gärna låta barnet bo hos sin pappa, OM han hade haft det bra där. Tycker det är jäkligt bra att du och jag har den inställningen i botten ändå.

Är så synd med barn som är så lojala mot sina föräldrar som gör illa dom på ett eller ett annat sätt.

Man önskar bara att dom vågade säga ifrån tidigare och mera rejält.

Jag har varit på socialen många gånger, och enligt mitt ex så manipulerar jag både socialen och barnen.. 

Det är många insatser just nu runt oss, vi ska börja på familjebehandling, sedan är det ett utredningsteam som ska komma hem och göra hembesök (barnen är ju inte förtjusta i det kan jag lova.

Jo, men hindrar umgänge gör jag inte och just nu har ju han barnen varannan vecka fortfarande fastän socialen enligt sin vårdplan tycker att barnen ska bo hos mig, men det ville inte MrX, Man kan ju tycka att de skulle vara lite hårdare och liksom bara köra på men enligt dem är det också så att detta är en miljö som barnen är uppvuxna med och vana vid, men jag tycker det är helt sjukt för det gör ju ändå någonting med mina barn liksom.

Ja men visst är det konstigt detta med att muta barnen.. Det sade det stora barnet nu i helgen, "Mamma jag vet varför vi har så mycket saker uppe hos pappa" Jaha svarade jag då.. Varför det? "För pappa vill ha oss däruppe mer.." Ungarna är ju inte helt dumma, men de är ju också lojala.

Ja det är jättebra att vi har den inställningen i botten. Och jag vill ju inte förbjuda umgänget med barnens pappa, men medan han mår så här så vill jag minska på påfrestningarna.. Jag kan tänka mig kanske torsdag - söndag, just för att han ska orka vara en bra pappa.

Jag vet ju lite vad mina barn går igenom då jag är uppvuxen med en pappa som misshandlade mamma. Det var först i vuxen ålder jag bad honom dra dit pepparn växer.

Hur går det för dig? Hur långt kommen är du i processen?

• Anonym (Nu kör vi..)

I veckan var jag och "försvarade" mig emot exets anmälningar. Gick därifrån med ett lättare hjärta.. De tror nog ganska bra på mig som det känns.. De sade att han kryddar nog sina historier, men samtidigt bad de mig att också sluta blogga.. eftersom han och hans omgivning läser den för fulla muggar.
    Jag och min nya partner var också på en intervju för att se anknytningsstil.. 
    Jag kände också att det kändes väldigt bra.. Nu är det hembesök kvar och sedan får vi se när socialtjänsten utredning är klar...

Sedan tar vi tag i tingsrätten efter det... Eller innan...

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Nu kör vi..) skrev 2015-06-06 11:10:06 följande:

I veckan var jag och "försvarade" mig emot exets anmälningar. Gick därifrån med ett lättare hjärta.. De tror nog ganska bra på mig som det känns.. De sade att han kryddar nog sina historier, men samtidigt bad de mig att också sluta blogga.. eftersom han och hans omgivning läser den för fulla muggar.

Jag och min nya partner var också på en intervju för att se anknytningsstil.. 

Jag kände också att det kändes väldigt bra.. Nu är det hembesök kvar och sedan får vi se när socialtjänsten utredning är klar...

Sedan tar vi tag i tingsrätten efter det... Eller innan...

Vad skönt att det kändes bra och att dom verkar tro på dig. Jag fick samma uppfattning när vi var på soc. Att dom tror på det man säger. Jag säger då inte saker för att vara elak, dum eller slänga skit på pappan. Är snarare så att han smutskastar mig och jag försvarar mig knappt. Tycker helt enkelt inte att folk har med saken att göra.

Däremot berättar jag för soc, sjukvård och min advokat hur det ligger till.

Att sluta blogga kan vara bra. Iaf om man bloggar om familjen och vad man gör.

Hoppas verkligen att hembesöket går lika bra! Tror domstolen väntar på soc beslut & utredning, tror du inte det?
  • Anonym (Nu kör vi..)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-06-06 12:00:29 följande:
    Vad skönt att det kändes bra och att dom verkar tro på dig. Jag fick samma uppfattning när vi var på soc. Att dom tror på det man säger. Jag säger då inte saker för att vara elak, dum eller slänga skit på pappan. Är snarare så att han smutskastar mig och jag försvarar mig knappt. Tycker helt enkelt inte att folk har med saken att göra.

Däremot berättar jag för soc, sjukvård och min advokat hur det ligger till.

Att sluta blogga kan vara bra. Iaf om man bloggar om familjen och vad man gör.

Hoppas verkligen att hembesöket går lika bra! Tror domstolen väntar på soc beslut & utredning, tror du inte det?

Ja alltså när jag bloggar skriver jag ju bara allmänt om att idag har man jobbat, eller firat någon eller så där...

Men just nu bloggar jag under fejk namn för det är viktigt att ändå skriva av mig för det är ju roligt att ha sedan liksom...

Jo men vi ska ju ändå upp liksom i första muntliga och sedan blir det väl också en boendeutredning på det och sedan så tar de kanske socialen också.. Men socialen ska ju vara färdig med sin utredning innan vi börjar med boendeutredningen tror jag.. Förhoppningsvis kommer det ju ett intremistiskt beslut (hur det nu stavas) och gör det inte det kommer ju socialen att kanske söka om ett LVU.

Svar på tråden Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.