• Anonym (hjälp)

Pappa vill att jag flyttar till Tyskland. Men jag vägrar. Vad göra?

Min pappa har fått jobb i Tyskland. Han vill att hela familjen flyttar dit, men jag VÄGRAR !

Vad fan ska jag där o göra? Jag är född i Sverige och jag har bott här hela mitt liv. Så jag tänker absolut stanna kvar !

Jag är ju 18 år. Så jag är myndig. Men ändå så säger pappa att han bestämmer över mig så länge jag bor hos honom, och går på gymnasiet.

Jag förklarade för honom att när jag är 18, så är jag myndig. Så han kan inte göra ett skit.

Han svarade då " Men var ska du bo " Vem ska betala din hyra osv "

Pappa, mamma och lillasyster tänker åka. Men INTE jag !!

Han kan inte tvinga mig att åka med när jag är 18 va?

Men om dom nu åker och jag stannar kvar ensam. Vad ska jag ta mig till utan lägenhet? Utan några pengar? Jag går i skolan så mitt studiebidrag räcker knappt.

Vad ska jag göra?? Gråter

• Svar på tråden Pappa vill att jag flyttar till Tyskland. Men jag vägrar. Vad göra?
  • Anonym (Gå)

Gå till socialen? Dom borde kunna hjälpa dig med lägenhet osv :) och nä han kan inte tvinga dig att flytta! Du är myndig!

• FIame

Tycker du ska lyssna på papsen. Du är blott en pojkspoling med noll erfarenhet av verkligheten.

Det var mina 5 cent.

• Anonym (me)

Förstår att du känner dig överkörd och speciellt när du går i gymnasiet och påbörjat en utbildning.

Men, att flytta även om det är läskigt kan öppna så många möjligheter för en. Se på vad du kan få uppleva och få utav det istället för att sätta dig på tvären direkt.

• sextiotalist

Jag föreslår att du tar kontakt med kuratorn på skolan. Där kan ni nog hitta en lösning. Det kan ju vara så att du kan bli inneboende och kan avsluta gymnasiet. Då blir dina föräldrar försörjningsskyldiga för dig tills du lämnar gymnasiet.

• Anonym (Inakordering)

Om du sitter dig ned och diskuterar med dina föräldrar så förstår de säkert att du vill slutföra dina gymnasiala studier och få en gymnasieexamen.

Nu vet inte jag hur det tyska skolsystemet är uppbyggt men när min väninna med barn flyttade till USA så fick hennes barn gå om hela high school för att kunna söka in till college, det gick inte att tillgodoräkna de kurser de hade löst i Sverige så de var tvungna för att få de poäng de skulle ha för ett "slutbetyg". Så det kan krångla till sig om du byter skola mitt i din gymnasieutbildning.

Du får inackorderingbidrag för boendet utav CSN när dina föräldrar bor utomlands

www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/utbildningar-1.2846

• viktorjohan

Se det som en möjlighet! Plugga i Tyskland och skaffa dig jättestora fördelar på arbetsmarknaden senare i livet. Du kommer garanterat utvecklas mer som människa med de erfarenheter du får. Jag förstår att det känns jobbigt att lämna kamrater, flickvän osv. 

• StarDuzt

Dumt av dig Tyskland är ett land som fortfarande har 
    kvalite o yrkesstolthet som ledord och ett jävligt bra
    utbildningssystem - Go For It Man -. skit i ankdammen
    o ankdammsidioterna  

• Anonym (affe)
    FIame skrev 2015-04-20 21:26:19 följande:

Tycker du ska lyssna på papsen. Du är blott en pojkspoling med noll erfarenhet av verkligheten.

Det var mina 5 cent.

Varför det? Flyttar TS till egen lägenhet och går klart gymnasiet så får han/hon mycket bättre erfarenhet av verkligheten. 

Och inte särskilt kul att bara lämna sitt liv sådär. Och är man 18 behöver man inte göra det heller.

Jag flyttade hemifrån när jag var 18. Något av det bästa jag någonsin gjort.
  • FIame
    StarDuzt skrev 2015-04-20 22:01:03 följande:
    Dumt av dig Tyskland är ett land som fortfarande har 
    kvalite o yrkesstolthet som ledord och ett jävligt bra
    utbildningssystem - Go For It Man -. skit i ankdammen
    o ankdammsidioterna  
    Demonen håller icke oväntat med mig.
  • Anonya

Finns det någon släkting eller familjebekant du skulle kunna bo hos? 

• Anonym (Xx)

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 mina föräldrar fick bostadsbidrag å skötte den biten. Jag fick hela studiebidraget plus extra om det behövdes. En kostnad har d ju för dig även om du bor hemma så klart att d ska hjälpa till m ex mat. Men till bostad kan man som sagt få bostadsbidrag.

• Anonym (Xx)

Jag fick förövrigt hjälp via gymnasieskolan att få bostad. Fick då ett studentboende eg för d som gick på högskolan så bodde i studentkorridor med dem riktigt kul!

• MEE83

Tyskland är ett rätt trevligt land, fast det beror sig ju på vart man bor. 

Jag tror det blir svårt att lösa ekonomiskt, pluggar man på annan ort, till exempel på ett idrottsgymnasium, så har man rätt till bland annat inackorderingstillägg och extra studietilläg, då går det oftast att lösa ekonomiskt. Min kusin flyttade hemifrån när han var 16 bast, och delade lägenhet med två andra killar i samma ålder under gymnasiet och det gick ju ihop, de delade en 5-rums lägenhet.

Sedan är det förstås en fråga om personlig mognad med, alla 16-åringar är inte redo att bo själva. Det är mycket egenansvar. 

Men kolla upp om du kan få extra studietilläg och inackorderingstilläg etc, då är det inte omöjligt att du kan lösa det ekonomiskt. 

• MEE83

Han bodde då på "landet" och flyttade till Göteborg, detta var typ 2001. 

• sextiotalist
    MEE83 skrev 2015-04-21 00:15:19 följande:

Tyskland är ett rätt trevligt land, fast det beror sig ju på vart man bor. 

Jag tror det blir svårt att lösa ekonomiskt, pluggar man på annan ort, till exempel på ett idrottsgymnasium, så har man rätt till bland annat inackorderingstillägg och extra studietilläg, då går det oftast att lösa ekonomiskt. Min kusin flyttade hemifrån när han var 16 bast, och delade lägenhet med två andra killar i samma ålder under gymnasiet och det gick ju ihop, de delade en 5-rums lägenhet.

Sedan är det förstås en fråga om personlig mognad med, alla 16-åringar är inte redo att bo själva. Det är mycket egenansvar. 

Men kolla upp om du kan få extra studietilläg och inackorderingstilläg etc, då är det inte omöjligt att du kan lösa det ekonomiskt. 

Just vid sådana tillfällen kan man nog få hjälp.
  • Anna74a

Skulle också ha följt med till Tyskland.

Världens möjligheter!

Vänner osv i Sverige finns ju kvar.

Det kan vara det viktigaste som har hänt i ditt liv om du vågar.

• sextiotalist

De som vill att han ska följa med till Tyskland måste inse att han måste få ett slutbetyg någonstans. Hade det varit ett år så hade han kunnat slutföra skolan i Sverige. Men nu blr det varken hackat eller malet. In på ett tyskt gymnasium med troligen mycket begränsade kunskaper i tyska.

Bättre att slutföra gymnasiet i Sverige och sedan flytta.

• Anonym (Åsa)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-04-20 21:23:16 följande:

Min pappa har fått jobb i Tyskland. Han vill att hela familjen flyttar dit, men jag VÄGRAR !

Vad fan ska jag där o göra? Jag är född i Sverige och jag har bott här hela mitt liv. Så jag tänker absolut stanna kvar !

Jag är ju 18 år. Så jag är myndig. Men ändå så säger pappa att han bestämmer över mig så länge jag bor hos honom, och går på gymnasiet.

Jag förklarade för honom att när jag är 18, så är jag myndig. Så han kan inte göra ett skit.

Han svarade då " Men var ska du bo " Vem ska betala din hyra osv "

Pappa, mamma och lillasyster tänker åka. Men INTE jag !!

Han kan inte tvinga mig att åka med när jag är 18 va?

Men om dom nu åker och jag stannar kvar ensam. Vad ska jag ta mig till utan lägenhet? Utan några pengar? Jag går i skolan så mitt studiebidrag räcker knappt.

Vad ska jag göra?? Gråter

Om du flyttar måste du ju hoppa av gymnasiet och eventuellt fortsätta din utbildning i Tyskland. Det låter inte så smart. Du borde få läsa klart gymnasiet där du går nu. Föräldrarna är försörjningsskyldiga tills du gått ut gymnasiet, men de kan inte tvinga dig att flytta eftersom du är myndig.
  • Anonym (Q)

Han är försörjningsskyldig till du gått ut gymnasiet. Ring soc och fråga vad som gäller.

Svar på tråden Pappa vill att jag flyttar till Tyskland. Men jag vägrar. Vad göra?