• Anonya

Min 8-åring talar om självmord! Kastade sig framför bil...

Vilken otroligt tuff situation, TS. 

Ring BUP imorgon på morgonen och berätta precis hur illa det är. Om de utan att höra mer varför vill ge dig en telefontid om någon dag, säg till den i telefonen hur illa det är. Ge dig inte. Din son måste få hjälp genast!

Jättebra att pappan lämnat alkoholen. Hur länge sedan är det ni blivit ihop igen och bott tillsammans (låter åtminstone som ni bor ihop)? Jag kan tänka att det för ett barn som mår dåligt är svårt att kunna vara trygg med pappa som varit våldsam och berusad för med tanke på att han bryter löften och visar aggressiva tendenser. Eftersom ni är ihop igen, finns det positiva känslor och du hoppas att det ska bli bra, men klarar din son det?

Hoppas du får god hjälp imorgon! Lycka till! *kram* 

• Anonya

Det kom nya inlägg medan jag skrev. 

Vad jobbigt TS att du inte har några stödjande personer i din närhet. Tyvärr är det inte riktigt alltid så att det är bättre att ha någon än ingen. Jag tror verkligen på att ge människor en andra chans och att människor kan mogna, men av vad du skriver låter det dessvärre inte som att pojkens pappa och din mamma gjort det. Tvärtom låter det som att de är bidragande orsaker till din pojkes otrygghet och illamående. Även om det finns fina stunder också, uppväger de inte de negativa stunderna och framför allt inte oron för dem. De tidigare erfarenheterna kan här spela roll så oron blir större än om situationen aldrig varit värre än så här. Jag och vi här ser självklart bara en del av er verklighet, men måste då svara utgående från den vi får en inblick i.

Att sonen säger att han är rädd för att bli som pappa, visar att pappan inte är en trygg person som han mår bra av att ha i sin vardag. En tanke jag får är om pojken vet och verkligen förstår att man får känna ilska. Pappa och mormor är modeller för hur ilska gör illa. Att du säger att han är fin och har ett gott hjärta är självklart jättebra, men ibland tror barn att man inte får vara arg, att mamma inte tycker om en då, att det är något som är fel när man känner ilska och sånt och att man kanske gör dumma saker då. Speciellt om det i närheten finns sådana som är aggressiva. Om ni inte pratat om det nyligen, så prata om att känslor i sig inte är farliga och att man inte ska stänga inne dem, om bra sätt att göra sig av med besvikelse, ilska och andra negativa känslor.

Finns det något fritidsintresse din son skulle kunna börja med för att få lära känna nya människor och göra något där han får koppla av? Lagspel är säkert inte så bra, inte heller något tävlingsinriktat individuellt heller, för risken får inte finnas att han känner att han misslyckas. Scouting, kör, bakklubb, spelklubb eller vad som  kan intressera just din son. Att prova något nytt med dig kan också göra gott, tex bowling, skogsutflykter med matsäck eller något helt annat. 

Kan du hitta någon föräldragrupp eller annat sammanhang där du kan få vuxenkontakter?

Svar på tråden Min 8-åring talar om självmord! Kastade sig framför bil...