Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

vet inte om ja är kär i min sambo längre...

Själva förälskelsefasen går alltid över. Är det vad du menar med att vara kär så är det helt normalt.

Du skriver:

Jag känner så sällan, så sällan det där pirret i magen när man bara tittar på någon och könner sig lycklig, kär, kåt, whatever!!! "

Pirret i magen kommer normalt sett aldrig efter förälskelsefasen är över. 

Däremot har man normalt sett kvar känslor även efter den fasen. Men det är viktigt att varken utvecklas från varandra eller att vara för mycket med varandra. Exakt var dessa gränser går är individuellt.

Det kan ha hänt saker i er relation. Kanske saker som går långsamt. Ni kanske bara har umgåtts för mycket så det inte är någon spänning kvar.

Sen måste man underhålla en relation för att den ska fungera på lång sikt. Genom handlingar så kan man även styra sina känslor. Därför är det viktigt att handlingarna sker även fast man inte känner lusten precis då. Sen är detta också ett tecken på känslomässig mognad. En känslomässigt mogen person är inte lika känslostyrd samtidigt som hen kan framkalla känslor genom rätt tankar och handlingar. Så därför tappar inte heller känslomässigt mogna personer känslan lika lätt.

Tyvärr låter det som du är en person som låter dina känslor styra dig väldigt mycket. Då är det svårare med långvariga relationer. För så fort dina känslor börjar svalna lite så riskerar du att hamna i en ond spiral där det blir färre handlingar och ännu mindre känslor. För dig verkar det ha gått väldigt långt redan och då är det mycket svårare att vända det.

Jag skulle rekommendera en sexolog om du vill satsa på relationen. Om inte annat så skulle du kanske behöva prata med någon för att förstå dig själv bättre. Risken är annars att du går in i en ny relation och återupprepar allt.

Svar på tråden vet inte om ja är kär i min sambo längre...