• DickRex

    Hur slippa dumma frågor?

    Hur ska vi få stopp på skiten? Varje dag kommer samma frågor om tolkning av ett + på en sticka, ett beslut från försäkringskassa, "Namn på barn", "Hur tänker han?" plus en massa andra frågor där det är uppenbart även för en 4-åring att det snabbaste eller bästa svaret inte finns här på FL, utan hos just försäkringskassan, svenskanamn.alltforforaldrar.se eller den där obegripliga killen. Många frågor besvaras ju dessutom på 3 sekunder med en Googling, eller en koll bland "frågor och svar" på någon självklar hemsida. Trots det så sitter det människor och lägger tid på att skriva frågor och svar om samma tugg om och om igen. Hur ska vi få folk att sluta fylla FL med skitfrågor?

  • Svar på tråden Hur slippa dumma frågor?
  • Aniiee

    Du kan ju börja med att fundera på din egen fråga. Hur smart är den egentligen? Vad är FL till för? Hur går FLs syfte ihop med din syn i din TS? Har du frågat dig VARFÖR dessa frågor ställs om och om igen (även din egen, det är inte direkt första gången den tas upp heller)?

    Tänk några varv, så kanske du kommer fram till något.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Djävulens Högra Hand

    Ge dom tumvantar? Limma fast tangenterna på deras tangentbord? Lägga in en fast länk till Google? Eller ha aktiva moderatorer som tar bort liknande trådar som har aktualitet i inehållet?

  • DickRex
    Aniiee skrev 2015-04-22 21:43:03 följande:

    Du kan ju börja med att fundera på din egen fråga. Hur smart är den egentligen? Vad är FL till för? Hur går FLs syfte ihop med din syn i din TS? Har du frågat dig VARFÖR dessa frågor ställs om och om igen (även din egen, det är inte direkt första gången den tas upp heller)?

    Tänk några varv, så kanske du kommer fram till något.


    Där fick jag mina fiskar varma

    ...men jag har faktiskt aldrig sett denna fråga förut. Och ja, jag har frågat mig varför dessa frågor ställs, men jag fattar inte ett dugg! Fattar inte hur en människa är funtad som ställer en fråga här på FL om vad man bör äta som gravid när det finns proffs att fråga och långa listor på seriösa sajter som man når på tre sekunder med en googling.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Dr Nail

    Handlar väl om direkt kommunikation människor emellan, minst lika mycket som det handlar om att få konkret information. Folk tycker om att läsa/höra personliga svar på sina frågor, kontra generellt gogglande. Nåt i den stilen.

  • Mrs D
    DickRex skrev 2015-04-22 21:50:42 följande:

    Där fick jag mina fiskar varma

    ...men jag har faktiskt aldrig sett denna fråga förut. Och ja, jag har frågat mig varför dessa frågor ställs, men jag fattar inte ett dugg! Fattar inte hur en människa är funtad som ställer en fråga här på FL om vad man bör äta som gravid när det finns proffs att fråga och långa listor på seriösa sajter som man når på tre sekunder med en googling.


    FL - familjeliv - är nog inte platsen för dig om inte förstår varför frågor kring graviditet och dagliga funderingar relaterat till barn och familj hör hemma här.
  • DickRex
    Mrs D skrev 2015-04-22 22:52:43 följande:
    FL - familjeliv - är nog inte platsen för dig om inte förstår varför frågor kring graviditet och dagliga funderingar relaterat till barn och familj hör hemma här.
    Nej det verkar mer vara en plats för folk som har svårt med läsförståelse och förstånd i allmänhet. ...och ett tips till dig; läs mitt inlägg fem gånger riktigt långsamt så kanske du fattar vad jag skrev.

    Självklart hör dessa ämnen hemma här (har jag sagt  något annat?) men jag undrar hur man ska bli av med de uppenbart dumma och meningslösa frågorna som är enklare att googla än att ställa här, eller som inte någon här kan besvara.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Ful Anka

    Man kan ju alltid undra vilka frågor som då skulle kvalificera sig som relevanta? Vem ska avgöra det och framför allt, varför ska någon avgöra vad jag ska och vill fråga om?
    Jag ser det som att folk (?) frågar rakt ut i luften sen är det upp till var och en att svara. 


    This is my life and I don't care
  • DickRex
    Ful Anka skrev 2015-04-22 23:34:53 följande:

    Man kan ju alltid undra vilka frågor som då skulle kvalificera sig som relevanta? Vem ska avgöra det och framför allt, varför ska någon avgöra vad jag ska och vill fråga om?
    Jag ser det som att folk (?) frågar rakt ut i luften sen är det upp till var och en att svara. 


    Det är naturligtvis bara så enkelt, och att man bara kan hoppa över det man tycker är skräp. Men det finns ju så många vettiga frågor att ställa och diskutera, och det blir liksom en massa störande "dumbrus". Sedan lider jag faktiskt med dem som inte fattar att de istället kan googla eller prata direkt med den de ställer en fråga om här.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Mrs D
    DickRex skrev 2015-04-22 23:17:24 följande:

    Nej det verkar mer vara en plats för folk som har svårt med läsförståelse och förstånd i allmänhet. ...och ett tips till dig; läs mitt inlägg fem gånger riktigt långsamt så kanske du fattar vad jag skrev.

    Självklart hör dessa ämnen hemma här (har jag sagt  något annat?) men jag undrar hur man ska bli av med de uppenbart dumma och meningslösa frågorna som är enklare att googla än att ställa här, eller som inte någon här kan besvara.


    Men det som är uppenbart dumt för dig är tydligen inte det för många här. Visst jag håller med att även jag kliar mig i huvudet ibland och undrar varför ringer du inte till din läkare/soc kontakt /snubben du gillar / m.m. Ibland är det skönt att ventilera tankar med främlingar och höra andras erfarenheter.

    Och nej min läsförståelse funkar finfint, som sagt ovan kunde du ha fått svar på din fråga med en googling eller sökning i forumet :)
  • DickRex
    Mrs D skrev 2015-04-23 13:30:01 följande:
    Men det som är uppenbart dumt för dig är tydligen inte det för många här. Visst jag håller med att även jag kliar mig i huvudet ibland och undrar varför ringer du inte till din läkare/soc kontakt /snubben du gillar / m.m. Ibland är det skönt att ventilera tankar med främlingar och höra andras erfarenheter.

    Och nej min läsförståelse funkar finfint, som sagt ovan kunde du ha fått svar på din fråga med en googling eller sökning i forumet :)
    Ja ja ja... Fler varma fiska bara
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Lönnsirap

    Det beror väl på vilken typ av svar man vill ha. Så kallade dumma frågor är underbart att man kan ställa.

    Var annars kan man få lite utbyte om det som är meningslöst för många, men faktiskt jätteviktigt för de som intresserade... typ plus och spökstreck.

    Dessutom får man ju veta vad folk tycker.... om namnet som man älskar... men som ev är WT

  • Gathenhielm

    Jobbigt när folk är välkomna att fråga saker på ett öppet forum...

    Är det så förbannat svårt att bara hoppa över de trådar du inte är intresserad av?


    Reasons... we all have them, at times.
  • DickRex
    Gathenhielm skrev 2015-04-23 15:12:33 följande:

    Jobbigt när folk är välkomna att fråga saker på ett öppet forum...

    Är det så förbannat svårt att bara hoppa över de trådar du inte är intresserad av?


    Lönnsirap skrev 2015-04-23 15:07:48 följande:

    Det beror väl på vilken typ av svar man vill ha. Så kallade dumma frågor är underbart att man kan ställa.

    Var annars kan man få lite utbyte om det som är meningslöst för många, men faktiskt jätteviktigt för de som intresserade... typ plus och spökstreck.

    Dessutom får man ju veta vad folk tycker.... om namnet som man älskar... men som ev är WT


    Ni missade nog något jag skrev....

    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Gathenhielm
    DickRex skrev 2015-04-23 15:52:06 följande:
    Lönnsirap skrev 2015-04-23 15:07:48 följande:

    Det beror väl på vilken typ av svar man vill ha. Så kallade dumma frågor är underbart att man kan ställa.

    Var annars kan man få lite utbyte om det som är meningslöst för många, men faktiskt jätteviktigt för de som intresserade... typ plus och spökstreck.

    Dessutom får man ju veta vad folk tycker.... om namnet som man älskar... men som ev är WT


    Ni missade nog något jag skrev....

    Din frågeställning är: "Hur ska vi få stopp på att folk skriver dumma frågor på det här internetforumet?"

    Mitt svar är: "Din frågeställning är efterbliven då det här forumet är menat att, bland annat, vara en ventil för dumma frågor."

    Min frågeställning är: "Varför stör detta dig så mycket?"
    Reasons... we all have them, at times.
  • Lönnsirap
    DickRex skrev 2015-04-23 15:52:06 följande:
    Lönnsirap skrev 2015-04-23 15:07:48 följande:

    Det beror väl på vilken typ av svar man vill ha. Så kallade dumma frågor är underbart att man kan ställa.

    Var annars kan man få lite utbyte om det som är meningslöst för många, men faktiskt jätteviktigt för de som intresserade... typ plus och spökstreck.

    Dessutom får man ju veta vad folk tycker.... om namnet som man älskar... men som ev är WT


    Ni missade nog något jag skrev....

    Jo, jag missade att tydligare skriva, den enes skit är den andres skatt!
  • DickRex
    Gathenhielm skrev 2015-04-23 16:03:01 följande:
    Din frågeställning är: "Hur ska vi få stopp på att folk skriver dumma frågor på det här internetforumet?"

    Mitt svar är: "Din frågeställning är efterbliven då det här forumet är menat att, bland annat, vara en ventil för dumma frågor."

    Min frågeställning är: "Varför stör detta dig så mycket?"
    Ja ja ja... Kanske kunde frågan missförstås, för det fattar jag också att även dumma frågor får ställas här, men jag utvecklade det hela lite. I inlägg #2 ger "Djävulens högra hand" ett svar som antyder att han förstått min fråga. Fan, jag tycker ju synd om många av dem som frågar om graviditetstester här på FL när tillverkaren har FAQ på hemsidan, expertis och telefontid. ...och sedan är det bara för mycket repetition av samma skit helt enkelt.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Gathenhielm
    DickRex skrev 2015-04-23 16:29:12 följande:
    Ja ja ja... Kanske kunde frågan missförstås, för det fattar jag också att även dumma frågor får ställas här, men jag utvecklade det hela lite. I inlägg #2 ger "Djävulens högra hand" ett svar som antyder att han förstått min fråga. Fan, jag tycker ju synd om många av dem som frågar om graviditetstester här på FL när tillverkaren har FAQ på hemsidan, expertis och telefontid. ...och sedan är det bara för mycket repetition av samma skit helt enkelt.
    Även dumma frågor förtjänar svar. Den som frågar är dum i en halvtimme. Den som inte frågar är dum i resten av livet.
    Reasons... we all have them, at times.
  • DickRex
    Gathenhielm skrev 2015-04-23 16:33:12 följande:
    Även dumma frågor förtjänar svar. Den som frågar är dum i en halvtimme. Den som inte frågar är dum i resten av livet.
    ...och den som ställer frågan på rätt ställe är dum i fem minuter
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Gathenhielm
    DickRex skrev 2015-04-23 16:38:58 följande:
    ...och den som ställer frågan på rätt ställe är dum i fem minuter
    Tjufem minuter, hit eller dit...
    Reasons... we all have them, at times.
Svar på tråden Hur slippa dumma frågor?