Inlägg från: Anonym (Still standing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
    Anonym (?) skrev 2015-04-23 08:41:36 följande:

Är inte det ett sätt att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?
    Att ta kontakt med läkare/psykolog och eventuellt bli sjukskriven?
    Jag tror det har att göra med att vi dels är mer medvetna idag samt att samhället blivit hårdare.
    Det är min ovetenskapliga analys iallafall.

Visst kan det vara det, men många förväntar sig att en sjukskrivning och ett piller ska göra dem friska utan egen ansträngning, och det funkar ju inte så.

Det var länge stigmatiserat med psykisk ohälsa i Sverige, men nu känns det som att pendeln slagit för långt åt andra hållet. Det är lite för okej att gå hemma å efter år om man har en "depression".
    Fjäril kär skrev 2015-04-23 09:23:42 följande:

Vad sägs om ökad arbetsbörda och nedläggning av fabriker och arbetsplatser samt då ökad arbetslöshet och ökad börda på barnfamiljer med större krav från samhället..?

Samt att många faller mellan stolarna pga ovan nämnda orsak..

Är det verkligen raketforskning att förstå?

Ökad arbetsbörda vet jag ju inte. Hu många timmar arbetade inte folk för ett par decennier sedan? Det är först nu vi har 40 timmars veckor och 5 veckors semester.

Arbetslösheten gör nog sitt till att fler mår dåligt, det är sant, men är det de arbetslösa som är sjuka i första hand? Jag vet inte. . 
    Anonym (Bipolär) skrev 2015-04-23 12:20:28 följande:

Jag har bipolär sjukdom med svåra djupa depressioner med tre allvarliga suicidförsök. Jag har fått mediciner som fungerar och gått igenom 18 elbehandlingar. Nu mår jag bättre. Men du och några till i tråden har antagligen rätt, jag borde nog bara ha skärpt till mig och slutat vara lat.

Fast de ökade sjukskrivningarna gäller inte svårare tillstånd som Bipolär, schizofreni etc. Så du behöver inte ta åt dig. . .
    Fjäril kär skrev 2015-04-23 12:33:12 följande:
    Ökad arbetsbörda i form av att färre personer ska göra exakt samma arbete (och mer därtill) som tidigare var utlagd på dubbel personal.

I praktiken blir det att först jobba sina 40 timmar, sen bli beordrad övertid, ledighet nekad. Osv. Till slut orkar man inte längre.
    Jag undrar om det där är så vanligt ändå, och framför allt om det är en orsak till de kraftigt ökande sjuktalen. Det är ju på 2 år det ökat kraftigt, inte har arbetsmarknaden försämrats så mycket så fort.  ..

Jag tror nog ändå att det är en förändrad attityd till sjukskrivning som ligger bakom. Att det är något man liksom har rätt till så fort man inte är lika lycklig som grannen ser ut att vara. Vi har ju "rätt" till så mycket i Sverige, men så få skyldigheter.

Anonym (orsak verkan) skrev 2015-04-23 12:51:14 följande:

Otryggare samhälle, sämre fungerande relationer, sämre ekonomi, känslan av att det inte finns någon utveckling.

På 1900-talet hade alla de allra flesta som slavade i gruvorna en fungerande relation till fru och familj. Efter avslutat arbetsskift gick de hem till en kåt fru. De hade anställningstrygghet och från år till år var det bättre standard, mer pengar, fler barn och progress.

Just nu lever vi i en tid då standarden blir sämre från år till år. En tid då otryggheten ökar. Relationerna är odugliga på grund av allmän egoism och dekadens.

Om man jobbade så tjänade man pengar och kunde köpa ett hus / ägor. Nu kan du jobba hur hårt du vill. Att köpa ett hus kostar där jag bor 6 mille. Det tar allt mellan 30-60 att tjäna ihop dessa summor. Väldigt få orkar med sånt.

Då ägde privatpersoner nästan allt.
    Idag äger bankerna nästan allt.

Fast det här gällde ju fortfarande en drastisk ökning just de senaste två åren. . . 
    Anonym (...) skrev 2015-04-23 19:56:19 följande:
    Jag vill inte heller verka nedlåtande, men samtidigt har jag svårt att se vad, annat än ren brist på empati och/eller intelligens, som ligger bakom din frågeställning.
    Kom igen. . . måste man ha brist på empati för att se att det är på väg åt helvete. Det är på tok för enkelt att bli sjukskriven idag och det kan inte fortsätta om vi vill ha någon ekonomi var i landet. . .

Jag har empati för dem som är sjuka på riktigt, men inte alla med "djup depression" (av någon anledning är de alltid, alltid, alltid DJUUUUUUUUUUUPA). . . .
    Virriga Vera skrev 2015-04-23 17:26:49 följande:
    Jag undrar mest vad den där egna ansträngningen är? Vad är det man skall göra för att bli frisk?
    Sluta känna efter så förbannat, sluta tro at grannen har det så mycket bättre. Lära sig sätta gränser, ta han om sig själv. . . saker som människor alltid har lyckats med tills nu.

Så mycket snyfthstorier i tråden. . . klart att det bara var att vänta i världens sjukaste land. . . 

Klart man kan tänka sig frisk, likväl som att man kan grubbla sig sjuk. Det bara är så och ofrmåan att se det är just ett av problemen. . .

Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!