Inlägg från: Anonym (Still standing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

asta66 skrev 2015-05-02 17:55:01 följande:
    Vilken tur du har som inte har det så svårt. Och empati är en god egenskap.
    Det är inte hur man har det - utan hur man tar det. . .
    Anonym (Z) skrev 2015-05-02 21:20:52 följande:
    Vilket gott råd- det kunde förstås varken jag eller någon annan som blivit halvt ihjälslagen tänkt ut själv. Oskyldig
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-02 18:50:58 följande:
    Det är inte hur man har det - utan hur man tar det. . .
    Precis- som de där som dött i Nepal eller varför inte ta den där flygkraschen i Alperna- de kunde ju ha tagit reda på piloternas bakgrund lite bättre. Och vaddå dö i flygkrasch- sitter man med huvudet mellan knäna så klarar man sig ju alltid. De flesta nödsituationer klarar man annars med en påse över huvudet. 
    Du verkar extremt negativ och jag tvivlar inte på ett ögonblick på att du verkligen mår dåligt (av det). . . 
    asta66 skrev 2015-05-03 07:38:11 följande:
    Det säger bara den som inte vet. Du vet ingenting om hur mycket andra har kämpat tills de inte orkar längre. Var glad och tacksam för att du haft minimala motgångar i livet hittills.
    Minimala motgångar. . . . Det säger bara den som inte vet. . . 
    Anonym (j) skrev 2015-05-03 08:06:30 följande:
    Du, det är rätt uppenbart.
    Dom flesta människor som genomgått kriser lär av dom, dom blir lite ödmjukare och får en större förståelse för att allt inte är svartvitt och att man inte kan använda sig själv som mall.
    Varför tror du att du inte lärde dig det?
    Jag har full förståelse för att folk som mår tillräckligt dåligt måste få vård och vara hemma. Det jag inte förstår är varför det ökar så himla kraftigt om det inte är en attitydfråga hos svenska folket. Det är ju 50% TILL på bara de senaste två åren (som det står i artikeln). 

Har antalet riktiga trauman ökat så fruktansvärt kraftigt, främst för kvinnor, eller måste vi jobba på vår attityd? Då menar jag attityd till livet, till sjukskrivning, till "lycka" och allt sammantaget.

Det är väldigt lätt att komma med den typen av argument som du gör. "Du förstår inte för du har aldrig haft det svårt", men det är inte sant. Alla har det svårt ibland, men vissa tar sig ur det lättare än andra. Vad beror det på?
    Anonym (j) skrev 2015-05-03 08:26:17 följande:
    Det kan det säkert ligga något i, men du vet inte vem som har det jobbigt och vem som har en taskig attityd, och i den här tråden dömer du alla som har ett dåligt mående som lata, söndercurlade, överkänsliga som bara ska rycka upp sig.
    Alla, från dom som har upplevt fruktanskvärda tragedier, förlorat hela sina familjer, till dom som mår lite taskigt för att grannen har en tjusigare bil. 
    Faktum är att innan du kan döma någon måste du ha hela den personens historia och nutid.
    Den som bryter ihop över grannens nya bil kanske använder det som en projicering för en mycket, mycket djupare sorg. 
    Det vet inte du, och ändå spär du på det dåliga måendet med din dömande attityd.
    Och det stinker. 

Ja alla har det svårt ibland men även i helvetet finns det grader.
    Jag förringar ingens upplevelse, men jag ser på hur man reagerar och lär eller inte lär av sina svårigheter, som sagt dom flesta utvecklas faktiskt av kriser.
    Så vad gick fel för dig?

Att en del klarar sig lättare kan bero på en mängd olika orsaker, ett axplock kan vara att man har fått en bättre grundstart i livet det som händer dom första två åren präglar oss hårt resten av livet.
    Har det gått bra då så har man ett grundskydd som gör en stark.
    Men kan ha ett bra nätverk omkring sig som sluter upp när kriser händer.
    Det kanske inte var en kris av samma magnitud som den som inte fixar det råkade ut för.
    Och sen finns det många, många fler orsaker som ofta samverkar.
    Men en sak ska man ha jävligt klart för sig och det är att man är inte en bättre människa och man har inte kämpat mer för att man hade turen att klara sig igenom.
    Du är inte bättre än den som ligger inlagd på psyk för att hen inte orkar mer.
    Du har bara större tur.
    Visa lite respekt och ödmjukhet inför det. 
    Jag har aldrig nämnt ordet "curlade". Inte heller det andra du skriver. Du blandar nog ihop inläggen lite. Jag har talat om attityder i första hand. Det blir lättare att argumentera om du håller isär personerna i tråden, jag vet att det är svårt.
    doge skrev 2015-05-03 08:43:28 följande:

Vi lever ju inte i ett naturligt samhälle längre. Vi är inte gjorda för den livsstil vi lever, med all stress, höga krav, kontorsarbeten osv. Onaturlig livsstil = onaturliga sjukdomar som ångest och depression. 
    Det är väldigt tråkigt att det är så. 

Jo, fast samhället har du sett ut så i ett par dussin år, och sjukskrivningarna har ändå gått upp så kraftigt just nu. . . Det är märkligt och en svår fråga, jag vet inte om jag har rätt i min förklaring om attitydförändringar, men jag vet å andra sidan inte vad det skulle vara annars.
    Anonym (Z) skrev 2015-05-03 09:53:18 följande:
    Jag tror att det vi ser idag, snarare är resultatet av olika saker som pågått under en väldigt lång tid. T.ex.:p arallellt med yuppie-rörelsen på 80-talet, växte samtidigt medvetandet om miljöförelse- men egentligen hade vi redan då haft flera katastrofer. Kan vi ens idag föreställa oss hur det var före internet? Med internet ökade informationsflödet och plötsligt blev det svårare att dölja olika typer av problem världen över. Eller för den delen, stats-och affärshemligheter. Här finns ju en hel drös med existentiella frågor blandat med maktfrågor.

Jag minns förresten IT-bubblan på 90-talet. Helt plötsligt svämmade psyk över med främst män som förlorade sina inkomstkällor. 

De bytte av männen som strömmade in efter Palme-mordet- alla de som satt och ringde till polisen för att "erkänna" att de mördat honom. Var kom alla dessa ifrån? 
    De mådde definitivt inte heller bra. 
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-03 07:56:50 följande:
    Minimala motgångar. . . . Det säger bara den som inte vet. . . 
    Jag beklagar din attityd, inte bara för din personliga del, utan för att den inte leder något framåt. Folk som lider ska hålla käften och bita ihop. Vad leder det till?

Jag anser att vi har- och länge haft- en fruktansvärd socialpolitik när det gäller utsatta barn- vad händer t.ex. med alla barn som idag blir föräldralösa när den ena föräldern mördar den andra? Dessa barn göms och glöms tillsammans med alla de som utsätts för övergrepp i sina hem. Jag ser hellre att dessa människor får chansen att bygga upp sina liv i lugn och ro än att de ska tigas ihjäl, för då lär vi sitta med en hel drös "Breivikar" inom en snar framtid. 
    Jag har inte sagt pip om att hålla käften. . . klart att man ska be om hjälp. Men varför är just jobbet det första som "alla" tycker sig behöva ta bort från sitt livspussel? Så var det inte förr, då var jobbet bland det sista man tog bort. Jag tror för övrigt inte ens på att isolera människor genom sjukskrivning, det leder bara till ensamhet och leda och förvärrar symtomen. När inte bättre hjälp finns att tillgå blir det dock för den stressade läkaren att skriva ett sjuksintyg och ett recept på antidepp. 
    Anonym (j) skrev 2015-05-03 20:28:53 följande:
    Du behöver inte säga det 
    Dina inlägg utstrålar det iallafall. 
    Vill du nu bemöta resten av det jag skrev?
    Nej, mina inlägg "utstrålar" ingenting. Däremot är vissa sämre på att ta till sig information än andra och har då en förmåga att läsa in sådant som inte står. Väger in sina egna känslor inför texten och projicerar det på författaren. . . 
    asta66 skrev 2015-05-04 19:46:58 följande:
    Eftersom du inte blivit knäckt av dem så var de ju inte av värsta sorten. Eller så hade du ett stöd som fungerade. Racka inte ner på dem som knäckts. Du vet inget om deras liv.
    Jag rackar inte ner på någon som är sjuk eller "knäckt", utan jag säger bara att vi har en alarmerande attitydförändring i fråga om sjukskrivningar. Självklart måste vissa vara hemma, men långt ifrån alla som är det.
    asta66 skrev 2015-05-04 20:02:10 följande:
    Jag menar att de sjukaste inte är de som är bäst på att föra sin talan. För att de inte orkar osv. Vi är många som klarat oss trots sjukdomar. Har själv en kronisk sjukdom. Men jag hade turen av en bra läkare som hittade och löste problemet i tid. Hade jag gått längre då hade det varit en annan sits.
    Visst, men det är ju inte de som klarar sig som tråden handlar om, utan de som går hemma kanske år efter år trots att de kunnat jobba med lite mer go.. . 
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!