Anonym (j) skrev 2015-05-03 08:26:17 följande:
Det kan det säkert ligga något i, men du vet inte vem som har det jobbigt och vem som har en taskig attityd, och i den här tråden dömer du alla som har ett dåligt mående som lata, söndercurlade, överkänsliga som bara ska rycka upp sig.
Alla, från dom som har upplevt fruktanskvärda tragedier, förlorat hela sina familjer, till dom som mår lite taskigt för att grannen har en tjusigare bil.
Faktum är att innan du kan döma någon måste du ha hela den personens historia och nutid.
Den som bryter ihop över grannens nya bil kanske använder det som en projicering för en mycket, mycket djupare sorg.
Det vet inte du, och ändå spär du på det dåliga måendet med din dömande attityd.
Och det stinker.
Ja alla har det svårt ibland men även i helvetet finns det grader.
Jag förringar ingens upplevelse, men jag ser på hur man reagerar och lär eller inte lär av sina svårigheter, som sagt dom flesta utvecklas faktiskt av kriser.
Så vad gick fel för dig?
Att en del klarar sig lättare kan bero på en mängd olika orsaker, ett axplock kan vara att man har fått en bättre grundstart i livet det som händer dom första två åren präglar oss hårt resten av livet.
Har det gått bra då så har man ett grundskydd som gör en stark.
Men kan ha ett bra nätverk omkring sig som sluter upp när kriser händer.
Det kanske inte var en kris av samma magnitud som den som inte fixar det råkade ut för.
Och sen finns det många, många fler orsaker som ofta samverkar.
Men en sak ska man ha jävligt klart för sig och det är att man är inte en bättre människa och man har inte kämpat mer för att man hade turen att klara sig igenom.
Du är inte bättre än den som ligger inlagd på psyk för att hen inte orkar mer.
Du har bara större tur.
Visa lite respekt och ödmjukhet inför det.
Jag har aldrig nämnt ordet "curlade". Inte heller det andra du skriver. Du blandar nog ihop inläggen lite. Jag har talat om attityder i första hand. Det blir lättare att argumentera om du håller isär personerna i tråden, jag vet att det är svårt.